سامانه‌های موشکی "مرصاد" و "صیاد۲"

کدخبر: 266678

معاون آماد قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه از نظر تعداد موشک‌ها و نیازهای حوزه زمین به هوا مشکلی نداریم، از تولید انبوه سامانه‌های موشکی "مرصاد" و "صیاد۲" خبر داد

خبرگزاری فارس نوشت: امیر محسن حیدری معاون آماد و پشتیبانی قرارگاه پدافندهوایی خاتم‌الانبیاء(ص)، به مناسبت 10شهریور روز پدافند هوایی، با اشاره به تاثیرات مثبت تفکیک بخش پدافند از نیروی هوایی در ارتقاء توان پدافندی کشور، گفت: پدافند هوایی در گذشته به عنوان یک یگان زیرمجموعه نهاجا محسوب می‌شد اما امروز با این تفکیک به عنوان یک قرارگاه مستقل توانسته کنترل عملیاتی آسمان کشور را به عهده بگیرد و توانمندی خود را بهتر ارایه کند.

حیدری به تشریح وظایف معاون آماد و پشتیبانی قرارگاه پرداخت و افزود: آماد و پشتیبانی یکی از ارکان اساسی هر نیرویی است و قطعاً اگر این معاونت نتواند بخوبی فعالیت کند، در نهایت پشتیبانی از رزم و نیروها مختل می‌شود. وی ادامه داد: وظیفه ما این است که بتوانیم تجهیزات مورد نیاز نیروها را به موقع فراهم کنیم و در این خصوص قطعا ما باید یک چشم‌انداز و برآیند خوبی برای آینده داشته باشیم تا بتوانیم به نحو احسن از نیروهایمان پشتیبانی کنیم.

معاون آماد و پشتیبانی قرارگاه پدافندهوایی خاتم‌الانبیاء(ص) تصریح کرد: از زمانی که از پدافند از بخش آفند در نیروی هوایی جدا شد، کار خود را با یک برنامه‌ریزی مدون آغاز و ساز و کار مستقلی برای تأمین و ساخت قطعات و تجهیزات سامانه‌ها فراهم کردیم که در خصوص تامین و ساخت سامانه‌ها، برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داریم و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تمام سامانه‌ها و تجهیزات را وارد خط کرده و از تمامی آنها پشتیبانی می‌کنیم.

حیدری جنگ تحمیلی را نعمتی برای رسیدن به خودکفایی در نیروهای مسلح دانست و اظهار داشت: ما در پدافند هوایی نیازمندی‌های خود را از طریق صنایع تحت پوشش وزارت دفاع و نیز متخصصانی که در خود پدافند داریم و با کمک مراکز علمی و دانشگاه‌ها رفع می‌کنیم.

* عملیاتی کردن کلیه تجهیزات و سامانه‌های پدافندی موجود در کشور

وی افزود: در حال حاضر توانسته‌ایم علاوه بر کلیه تجهیزاتی که از قبل در اختیار داشتیم که عمدتاً هم غربی بودند را عملیاتی و وارد چرخه کنیم، تمامی سامانه هایی که جدیدا وارد چرخه پدافند شده‌اند نیز همگی بومی هستند.

معاون آماد و پشتیبانی قرارگاه پدافندهوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به خودکفایی ایران در این حوزه تاکید کرد: نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای کلیه سامانه‌های پدافند هوایی بومی و در اختیار نیروهای متخصص قرار گرفته و امروز حتی در نرم‌افزار و سخت‌افزار تجهیزات و سامانه‌هایی که از قبل در اختیار داشته‌ایم، تغییراتی داده‌ایم که قطعا برای سازندگان اصلی آن سامانه قابل شناخت نیست.

* تاکتیک‌پذیری و چالاک بودن سامانه‌ها تدبیر کلی پدافند هوایی

حیدری در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه تدبیر کلی ما بر این است که به سمت تاکتیک‌پذیری و چالاک بودن سامانه‌ها برویم تا سامانه‌ها بتوانند به سرعت حرکت کنند، خاطرنشان کرد: در قرارگاه پدافند هوایی یک شبکه یکپارچه آمادی داریم که از مرکز می‌توانیم کلیه مناطق را کنترل کنیم و البته در صورتی که نیاز باشد، خود مناطق نیز می‌توانند به صورت مستقل، نیروها و سامانه‌های خود را پشتیبانی کنند.

وی با اشاره به ایجاد پایگاه آماد و پشتیبانی در مناطق پدافندی گفت: در بحث‌های کلیدی سعی کرده‌ایم هر منطقه‌ای برای خود مستقل بوده و نیازی به مرکز نداشته باشد زیرا تدبیر بر این است که هر منطقه‌ای روی پای خود بایستد و بتواند در زمان بحران، نیاز خود را تامین کند.

* برگزاری رزمایش‌های آماد و پشتیبانی پدافند هوایی در زمان بحران

معاون آماد و پشتیبانی قرارگاه پدافندهوایی خاتم‌الانبیاء(ص) همچنین از برگزاری چندین رزمایش در حوزه آماد و پشتیبانی در زمان بحران خبر داد.

* تولید انبوه نسل جدید سامانه‌های موشکی پدافند هوایی

حیدری در ادامه با بیان اینکه پیش‌بینی‌های لازم در خصوص تأمین موشک‌های مختلف در زمان بحران دیده شده و از نظر تعداد موشک‌ها و نیازهای حوزه زمین به هوا به دلیل تولیدات صورت گرفته مشکلی نداریم، به رونمایی از نسل‌های جدید سامانه‌های موشکی اشاره و خاطرنشان کرد: در این راستا نسل جدید موشک‌های مرصاد و صیاد 2 به تولید انبوه رسیده است و ما در این حوزه یک روند رو به رشد داریم و قطعاً تجهیزات جدیدی که رونمایی می‌شود پس از زمان کوتاهی جایگزین سامانه‌های قبلی در خط تولید می‌شود و این سامانه‌ها روز به روز ارتقا می‌یابند.

معاون آماد و پشتیبانی قرارگاه پدافندهوایی خاتم‌الانبیاء(ص) افزود: سامانه‌های راداری و زمین به هوای پدافند هوایی کاملا بومی و ساخت داخل است و در حال حاضر نیز توسط صنایع دفاعی کشور تولید انبوه می‌شود.

* متحرک سازی اکثر سامانه‌های پدافندی توسط متخصصان داخلی

حیدری در ادامه سخنانش به بحث متحرک سازی سامانه‌های پدافند هوایی اشاره و تصریح کرد: برخی از سامانه‌ها متحرک هستند و برخی هم متحرک نبوده‌اند که به همت متخصصان پدافند هوایی آن‌ها را متحرک کرده‌ایم تا بتوانند به سرعت جابجا شوند و تلاش فراوانی نیز در حوزه متحرک سازی سامانه‌ها انجام گرفته است.

وی افزود: در تمام جنگ‌های امروزی هر سامانه‌ای که ایستا باشد، آسیب‌پذیری بالایی دارد.

معاون آماد و پشتیبانی قرارگاه پدافندهوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با بیان اینکه متحرک‌سازی سامانه‌ها یک فرصت برای ما و یک تهدید برای دشمن است، تاکید کرد: متحرک سازی سامانه فرصتی برای ماست تا از نقطه‌ای به نقطه دیگر برویم تا دشمن ما را شناسایی نکند و تهدیدی برای دشمن است تا در نقطه دیگری به آن‌ها ضربه بزنیم، ما در پدافند هوایی به سمتی حرکت می‌کنیم که در یک نقطه ایستا نباشیم.

* استفاده از بخش خصوصی در تولید سامانه‌ها و تجهیزات پدافند هوایی

حیدری با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از بخش‌های خصوصی در صنایع، گفت: در این راستا ما نیز در ساخت سامانه‌ها از بخش‌های خصوصی کمک می‌گیریم ولی به لحاظ مسائل امنیتی، محصول نهایی تنها توسط قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) رؤیت‌ می‌شود.

معاون آماد و پشتیبانی قرارگاه پدافندهوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در پایان این گفتگو با بیان اینکه جوان‌گرایی یکی از بزرگترین محاسن قرارگاه است، اظهار داشت:‌ دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته فقط به صورت تئوری و علمی کار می‌کردند ولی از زمان تفکیک قرارگاه پدافند هوایی از نیروی هوایی، ما دانشگاه را به نوعی وارد حوزه اجرا کردیم و به دلیل تعامل بسیار زیاد با صنایع توانستیم با کمک نیروهای دانشگاهی و متخصصان داخلی، محصولات بسیار خوبی بدست بیاوریم و برآورد مثلث صنعت، ‌دانشگاه و قرارگاه، سامانه‌های بسیار مهم امروز پدافند هوایی است.

ارسال نظر: