بانک قرض‌الحسنه"دولتی" مردم را در صف‌های طولانی گرفتن وام سرکار گذاشت

کدخبر: 1044345

«نسیم» گزارش می‌دهد: در حالیکه مردم به شدت نیازمند دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه برای رفع نیازهای ضروری خود هستند،‌ مدیرعامل ۹ ماهه این بانک هنوز در گیر و دار تغییرات مدیران سازمانی خود است!

گروه اقتصادی خبرگزاری نسیم- محسن گروسی: کمبود منابع، تنگدستی، افزایش دوره انتظار و تشکیل صف های طولانی را برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه مقابل شعب بانک قرض الحسنه مهر را به ارمغان آورده است.

این یعنی به نمایش گذاردن ناتوانی در ایجاد رضایتمندی نزد عمده مشتریان ضعیف این بانک برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه.

بانکی که با حجم تقاضای زیادی برای دریافت وام مواجه بوده، اما مدیر عامل تازه برکشیده آن در گفتگویی با دیگر خبرنگار نسیم، اعلام داشته که منابع بانک تحت امر او توانایی پاسخگویی به این حجم از درخواست ها را نداشته و افزوده است که در این بانک سعی می شود با اولویت بندی در خواست ها براساس ارایه درخواست و افتتاح حساب به ارایه تسهیلات بپردازد.

او،اشاره ای به جزییات بیشتر درباره چگونگی الویت بندی درخواست و افتتاح حساب برای ارایه تسهیلات نکرده است.

وام قرض الحسنه یکی از پر درخواست ترین تسهیلات بانکی به شمار میرود که عمده طرفداران متقاضی این دست تسهیلات، از اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه و یا افراد درآستانه ازدواج هستند.

بانک قرض الحسنه مهر ایران، تسهیلات اعطایی این بانک از شهریور ماه سال گذشته تا شهریور ماه سالجاری را در مجموع 30 هزار و 29 میلیارد ریال دانسته که بخشی از آنها شامل 439 میلیارد ریال وام کارآفرینی و اشتغال، 16 میلیارد ریال تسهیلات کمک هزینه تحصیلی، 501 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه رفع احتیاجات ضروری، 772 میلیارد ریال تسهیلات درمان و85 میلیارد ریال هم تسهیلات کسبه وصنوف بوده است.

با این وضعیت ریشه ناتوانی این بانک درپاسخگویی به متقاضیان پرشمار آن در چیست؟

بانک قرض الحسنه مهر ایران یک بانک دولتی بوده که سهامداران آن شامل 4 بانک مشمول اصل 44 یعنی صادرات، ملت، تجارت و رفاه کارگران بوده که براین لیست باید نام 6 بانک دولتی یعنی ملی،سپه، صنعت ومعدن، توسعه صادرات،کشاورزی و مسکن را نیز افزود.

نخستین چالش فراروی این بانک را می توان تعلل سهامداران آن در تکمیل سرمایه بانک دانست که همین امر بر قدرت تسهیلات دهی وحتی تغییر وضعیت این بانک از سهامی خاص به عام هم تاثیر منفی گذارده است.

سرمایه اسمی این بانک 15000 میلیارد ریال بوده که در حال حاضر سرمایه واقعی آن در محدوده 8200 میلیارد ریال بوده که از قرار معلوم، سهامداران آن باید تا پایان سال جاری 6800 میلیارد ریال باقیمانده را تکمیل کنند.

موضوعی که با توجه به چالش های فراروی خود آن بانک ها، ارایه تسهیلات قرض الحسنه توسط آن بانک ها و در عین حال کم بازده بودن آن درشرایط کنونی با توجه به رکود اقتصادی انگیزه چندانی در بین آنها برای تحقق این امر دستکم تا پایان سال جاری نگذارده است.

هرچند که قرار است بخشی از این تامین سرمایه از محل سود حاصل شده تامین شود اما برخی از سهامداران این بانک ،چون در طی سالیان اخیرعزم جدی برای تکمیل سرمایه این بانک نداشته اند به نظر میرسد که اکنون نیز میل چندانی از خود نشان نمی دهند.

داشتن 300 شعبه استیجاری از 540 شعبه موجود، را به جرات می توان یکی دیگر از دست اندازهای فراروی این بانک دانست که با توجه به محدودیت منابع بانک،سبب شده تا بخشی از هزینه های جاری این بانک به سمت نقل و انتقال شعب درسررسید موعد تخلیه ، سرازیر شود.

البته، مجمع این بانک به مدیرعامل آن اجازه داده تا سالانه 10 درصد شعب استیجاری این بانک به ملکی تغییر وضعیت داده شود اما با اینهمه،گمان می رود برش مهمی از شعب این بانک از سوددهی لازم برخوردار نباشند.

در کنار آن، بانک مرکزی هم اسفند ماه دو سال قبل بخشنامه ای صادر کرده که بر اساس آن بانک ها و موسسات اعتباری ملزم شده اند تا نسبت به کاهش 20 درصدی شعب خود اهتمام ورزند.

پس، بانک مورد قرض الحسنه مهر ایران، چاره ای جز کاهش تعدادی از شعب خود نداشته اگر بخواهد در مقابل این بخشنامه بانک مرکزی سرخم کند.

این یعنی تمرکز بیشتر بر روی خدمات بانکداری الکترونیک و کاهش تعدادی از شعب کم بازده بانک قرض الحسنه مهر ایران.

صرفنظر از پرداختن بیشتر به این مورد، واقعیت آن است که معضلات در پیش روی این بانک فقط به ناتوانی در پاسخگویی به حجم انبوه متقاضیان دریافت تسهیلات قرض الحسنه و تعلل سهامداران این بانک در تکمیل سرمایه خلاصه نمی شود،زیرانداشتن کور بنکینگ روزآمد،معطل ماندن اساسنامه جدید و تغییر وضعیت آن از سهامی خاص به عام هم بخش مهمی ازتنگناهای این بانک به شمار می روند که "سیامک دولتی" باید از پیش روی خود بردارد.

هم او که در واپسین روزهای اسفند ماه سال گذشته،برای خود درترکیب هیات مدیره بانک جا باز کرد.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران از زمان استقرار تا اکنون به یارگیری جدی در بدنه بانک تحت امر خود پرداخته که با احکام صادره او، روسای شعب استان های یزد،هرمزگان،گلستان،کهکیلویه و بویراحمد،گیلان، مرکزی، فارس،خراسان رضوی،کرمان و لرستان جابجا شده اند.

در کنار این عده، صدور احکام جداگانه ای هم برای روسای ادارات سازمان و برنامه ریزی، اعتبارات و بین الملل، پشتیبانی،روابط عمومی،حسابداری و بودجه، امور شعب و استانها، مشاورین مدیر عامل از دیگر احکامی بوده که سیامک دولتی در 9 ماهه اخیر صادره کرده تا شاید بدنه بانک با ضرب آهنگی منظم تربا او به قبض و بسط در ساختار این بانک بپردازند.

شمارش معکوس برای سهامداران این بانک شروع شده و فقط سه ماه تا تکمیل سرمایه زمان باقی است،درغیر اینصورت،اگر سهامداران این بانک از وعده خود دایر بر تکمیل سرمایه استنکاف ورزند،راه صعب مدیر عامل ناهموار تر و چالش های حال حاضر،دوباره باز تولید خواهند شد.

به ویژه آنکه خود او گفته بود،اکنون ذائقه سپرده گذاران تغییر کرده و ترجیح می دهند به جای حساب های قرض الحسنه،حساب های سپرده بلند مدت با دریافت سود داشته باشد که این موضوع در کاهش منابع قرض الحسنه بی تاثیر نیست.

ارسال نظر: