عضو اتاق بازرگانی ایران: نرخ سود بانکی دستوری تعیین نمی‌شود

کدخبر: 994312

مسعود دانشمند افزود: وقتی نرخ سود بانکی مورد قبول بانک‌ها نباشد، سودهای زیرزمینی رشد می‌کند/ هر وقت نرخ سود دستوری تعیین شد، به نتیجه نرسیدیم

به گزارش «نسیم»، عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران باتاکید بر لزوم تعادل در نرخ سود بانکها گفت: نرخ سود بانکی دستوری تعیین نمیشود.

مسعود دانشمند افزود: پول یک کالاست و نرخ سود هم نرخ کال محسوب می شود که باید تعیین شود اما هر وقت این نرخ دستوری تعیین شد، به نتیجه نرسیدیم.

این کارشناس مسایل اقتصادی خاطرنشان کرد : وقتی نرخ سود بانکی مورد قبول بانک ها نباشد ، سودهای زیرزمینی رشد می کند.

دانشمند گفت: به بانک می گوییم 22 درصد به سپرده پرداخت کند اما در این شرایط بانک چگونه می تواند 20 درصد تسهیلات به مردم بدهد.

وی با اشاره به اینکه با ایجاد تعادل نرخ سود بانکی هم تعدیل خواهد شد، گفت: اگر تحریم را پشت سر بگذاریم و متقاضیان مواد اولیه بتوانند از بازارهای بین المللی و استفاده از تسهیلات خرید خود را به صورت مدت دار و 6 ماهه انجام دهند، این بخش از بازار بیرون میرود و تعادل در عرضه و تقاضا ایجاد میشود.

عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران ادامه داد: در این شرایط دولت میتواند مکانیسم بازار پول را به گونه‌ای در نظر بگیرد که قیمت سود بانکی به سمت کاهش و منطقی شدن یعنی تا حدود 10 تا 12 درصد برود.

ارسال نظر: