بان کی‌مون: آتش‌بس به عنوان اولویت نخست سوریه در ۶ ماه میسر است

کدخبر: 1041186

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: اولویت اول رسیدن به آتش‌بس در ۶ ماه و سپس برگزاری انتخابات سراسری در ۱۸ ماه است؛ البته این نقشه راه ممکن است بسیار بلندپروازانه و یک برنامه زمان‌بندی شده بسیار فشرده باشد

به گزارش «نسیم»، خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

بان کی مون در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی فرانس 24 به پرسش های این شبکه فرانسوی درباره تحولات اخیر جهان به خصوص سوریه پاسخ داد.

مجری فرانس 24 از بان کی مون پرسید: هم اکنون بحران های زیادی در سراسر دنیا وجود دارد. من می خواهم ازشما درباره تازه ترین بحران بپرسم که بروز ناگهانی خصومت بین روسیه و ترکیه است. چند روز پیش، ترکیه اقدام به سرنگون کردن یک فروند هواپیمای نظامی روسیه کرد و مدعی شد که این هواپیما حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود. روس ها این مسئله را تکذیب می کنند. ما شاهد جنگ لفظی و برخی تحریم ها هستیم. شما تا چه حد از شدت گرفتن اوضاع نگران هستید؟

دبیر کل سازمان ملل متحد در پاسخ گفت: بسیار جای تاسف دارد که این( مسئله) بین دو کشور بسیار مهم ائتلاف رخ داد که بر ضد داعش یا دولت اسلامی( گروه تکفیری صهیونیستی داعش) می جنگند. در آغاز این بحران، من مصرانه از سران دو کشور خواستم که اول از همه تنش زدایی کنند و تلاش کنند این موضوع را از طریق گفتگو و به شیوه ای دوستانه حل کنند. من همچنان امیدوارم که آنها بتوانند این موضوع را حل کنند. ما باید در میان شرکای ائتلافی ، وحدت و همبستگی از خود نشان دهیم آن هم وقتی که مشغول نبرد برضد داعش هستیم.

مجری گفت: به نظر می رسد که آنها به درخواست های شما برای آرامش ، گوش نمی کنند!

بان کی مون پاسخ داد: من می دانم که آنها هنوز این موضوع را مورد بحث قرار می دهند. درآغازاین بحران، من از آنها خواستم که اول از همه تحقیقی کامل انجام دهند تا دقیقا مشخص شود که چه اتفاقی رخ داد؟ من می دانم که به نظر می رسد حقایق مشخصی بین دو طرف تثبیت شده باشد، هرچند این حادثه بسیار تاسفبار بود اما در این مقطع زمانی بسیار اهمیت دارد که آنها کنار یکدیگر بنشینند و این موضوع را به شیوه ای دو طرفه و دوستانه حل کنند.

مجری فرانس 24 گفت: روشن است که این موضوع به وضعیت سوریه مربوط می شود. گفتگوهایی در وین اتریش در جریان بود. استفان دی میستورا فرستاده ویژه شما در امور سوریه بسیار در این گفتگوها مشغول بوده است. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا ابراز امیدواری کرد که احتمالا یک آتش بس در طی چهار تا پنج هفته برقرار شود. آیا شما فکر می کنید که این حرف واقع بینانه باشد؟ دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: نخستین اولویت این است که یک آتش بس سراسری در طی شش ماه برقرار شود و در طی هجده ماه نیز انتخابات برگزار شود ، البته این نقشه ی راه ، شاید خیلی بلند پروازانه باشد و جدول زمانی تعیین شده نیز بسیار فشرده است. به همین علت است که استفان دی میستورا فرستاده ویژه من در سوریه ، همکاری نزدیکی داشته است و با همه کشورهای مربوطه دیدار داشته است. بسیار مهم و ضروری است که طرف های شرکت کننده در گفتگوهای وین ، حدود بیست کشور و سازمان بین المللی، باید هر کاری که می توانند انجام دهند. ما همچنین تلاش می کنیم تا شاهد باشیم که برخی کشورهای مربوط ( به بحران سوریه)، مثل عربستان سعودی اقدام به سازماندهی دیدار و جلسه بین گروههای مخالف بکند. ما واقعا تلاش کردیم که فضای سیاسی برای اجرای بیانیه ژنو را که سه سال و نیم پیش تصویب شده بود، فراهم کنیم.

مجری گفت: پس شما خوش بین هستید که این دفعه آتش بس کارایی خواهد داشت؟

بان کی مون گفت: بله من خوش بین هستم. این یک توافقنامه خوب است. پس از برگزاری دو دیدار در ژنو ، البته باید مشورت ها بین طرف های مربوطه ادامه یابد. من سخت تلاش می کنم.

مجری فرانس 24 گفت: ما خیلی از لیبی فاصله نداریم. شما تا چه حد درباره لیبی نگرانی دارید؟ ما شاهد بوده ایم که داعش کنترل برخی بخش ها در لیبی را در دست گرفت. ما شاهد بوده ایم که سازمان ملل متحد میانجی گفتگوها بود اما این گفتگوها هنوز به جایی نرسید. وضعیت در لیبی تا چه حد فوریت دارد؟

بان کی مون گفت: وضعیت در لیبی بسیار فوریت دارد طوری که ما باید یک دولت وحدت طبق توافق ملی تشکیل دهیم.

مجری گفت: اما سازمان ملل متحد تاکنون شکست خورده است.

بان کی مون در پاسخ گفت: فکر نمی کنم که شکستی وجود داشته باشد. اگر کوتاهی صورت گرفته باشد کوتاهی طرف ها در لیبی بوده است. فرستاده سابق من در لیبی، یعنی آقای لئون، مشغول کار بود و طرف ها را به توافقنامه خیلی نزدیک کرده بود. اکنون که آنها نتوانسته اند به توافق برسند، من مارتین کوبلر را به عنوان فرستاده خود در لیبی منصوب کردم. وی فعالانه مشغول تماس با دو طرف است.

مجری گفت: لازم است که این توافقنامه چقدر سریع بدست آید؟

بان کی مون در پاسخ گفت: هیچ ضرب الاجل زمانی وجود ندارد. ما تلاش خواهیم کرد که دو طرف را متقاعد کنیم. در چنین موضوعی ما نیاز داریم که کشورهای منطقه، که روی دو طرف نفوذ دارند، از نفوذ خود بر طرف ها استفاده کنند تا طرف ها بتوانند به توافق دست یابند. هیچ زمانی برای از دست رفتن وجود ندارد.

مجری گفت: اگر نشود چه؟

دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: ما باید صبر کنیم و ببینیم که اوضاع به چه شکل پیش خواهد رفت.

مجری فرانس 24 در ادامه گفت: من می خواهم سریعا به بحرانی اشاره کنم که شاید بحران فراموش شده باشد یعنی موضوع اسرائیلی - فلسطینی . دقیقا سه سال پیش بود که فلسطین به یک کشور ناظر غیر عضو در سازمان ملل متحد تبدیل شد اما به نظر می رسد که هر روز خشونت وجود دارد ولی هیچ کس درباره اش صحبت نمی کند و هیچ کس به فکر این بحران نیست!

دبیر کل سازمان ملل متحد پاسخ داد: بسیار ضروری است که سران دو طرف کنار یکدیگر بنشینند و همه موضوعات پیش رو را حل کنند. موضوعات بسیاری وجود دارند که تا این لحظه روی میز مذاکره مشخص شدند. اکنون موضوع تصمیم مطرح است.

مجری گفت: به نظر می رسد که هیچ کس برایش مهم نیست.

بان کی مون گفت: البته که برای ما مهم است. سازمان ملل متحد به عنوان عضو کمیته چهار جانبه و من به عنوان دبیر کل سازمان ملل متحد، می گویم که ما همکاری نزدیکی با قدرت های منطقه ای داریم. من همچنین از جان کری وزیر امور خارجه آمریکا قدردانی می کنم که بی وقفه مشغول گفتگوهای صلح خاورمیانه بوده است.

بان کی مون در بخش دیگری از مصاحبه خود به پرسش هایی درباره اجلاس تغییرات آب و هوایی در پاریس هم پاسخ داد.

مجری پرسید آیا در اجلاس پاریس که بیش از یکصد و چهل سران کشور حضور می یابند، یک توافقنامه جهانی و الزام آور تصویب خواهد شد که باعث نجات سیاره ما شود؟

بان کی مون گفت: بسیار اهمیت دارد که ما در اجلاس امسال یک توافقنامه جهانی و بلند پروازانه درباره تغییرات آب و هوایی داشته باشیم.

مجری به عنوان آخرین پرسش گفت: شما به در حالی به پاریس می آئید که فضایی خاص بر آن حاکم است. ما شاهد تروریسم در ترکیه، مصر ، لبنان ، فرانسه و مالی بوده ایم. آیا شما فکر می کنید که شاید اکنون نباید توجه دنیا روی آب و هوا باشد؟

دبیر کل سازمان ملل متحد پاسخ داد: اقدامات تروریستی باید شکست داده شوند و باید ازطریق جمعی و همبستگی جهانی و هدف مشترک، حل شوند. ما باید این کار را بکنیم. من اطمینان دارم که ما می توانیم این کار را بکنیم. در اجلاس تغییرات آب و هوایی ممکن است نگرانی های جدی وجود داشته باشد، که شاید این مذاکرات جاری را تحت تاثیر قرار دهد و شاید روی برخی برنامه ها تاثیر بگذارد چون نگرانی های امنیتی بسیار جدی وجود دارد. می دانم دولت فرانسه تلاش می کند تا جایی که ممکن است مراسم و نشست های حاشیه ای را کاهش دهد و مشارکت سازمان های مدنی را کاهش دهد. من مصرانه به دولت فرانسه تاکید می کنم که اجازه دهد تا جایی که ممکن است در چارچوب ترتیبات امنیتی شان ، اجازه حضور در اجلاس بیشتر باشد. موضوع تغییرات آب و هوایی یک موضوع کاملا متفاوت و مبتنی بر بینش بلند مدت برای بشریت است. پس ما باید توافقنامه ای روشن، جهانی و بلند پروازانه داشته باشیم. فکر می کنم ما بتوانیم این کار را انجام دهیم.

ارسال نظر: