لاوروف:

مسکو با حضور "جیش‌ الاسلام" و "احرار‌ الشام" در مذاکرات ژنو موافقت کرده است

کدخبر: 2008440

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو با مشارکت دو گروهک "جیش‌الاسلام" و "احرارالشام" در مذاکرات ژنو موافقت کرده است، اما این بدان معنا نیست که دو گروه مذکور قانونی‌اند.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از المیادین، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو با مشارکت دو گروهک "جیش الاسلام" و "احرار الشام" در مذاکرات ژنو موافقت کرد.

وی افزود: اما این موافقت مسکو بدین معنا نیست که دو گروه نامبرده قانونی هستند و از گروه های تروریستی نیستند.

گروهک احرار الشام (حرکة أحرار الشام الإسلامیة) که تحت حمایت عربستان و ترکیه قرار دارد، سازمانی شامل گروه‌های نظامی سلفی مخالف حکومت اسد که در مناطق مختلف سوریه از جمله ادلب و حلب و دمشق حضور دارند. احرارالشام رابطه تنگاتنگی با سازمان تروریستی القاعده دارد این گروه در سال ۲۰۱۳ حدود ۸۳ یگان در نقاط مختلف کشور داشته است.

گروهک "احرار الشام" بزرگترین گروهک عضو ائتلاف "جیش الفتح" پس از جبهه النصره محسوب می‌شود . این گروهک تروریستی اوایل 2015 با حمایت ترکیه و عربستان برای سیطره بر استان ادلب در شمال غربی این کشور تشکیل شد.

"جیش الاسلام" که در گذشته "لواء الاسلام" نام داشت ائتلافی از گروه‌های تکفیری و سلفی است. محل اصلی فعالیت‌های تروریستی این گروهک در دوما و غوطه شرقی واقع در حومه دمشق پایتخت سوریه است. این گروه ‌هم‌اکنون با گروه‌های دیگر همچون جبهه النصره و ارتش آزاد نیز همکاری می‌کند.

"زهران علوش" رهبری و فرماندهی جیش‌الاسلام را بر عهده داشت. زهران علوش سرانجام در روز ۲۵ دسامبر ۲۰۱۵ در حالی که به همراه چند فرمانده بلند پایه گروه جیش الاسلام در یک جلسه در منطقه غوطه شرقی دمشق حضور داشت، بر اثر یک حمله هوایی به همراه چند فرمانده دیگر گروه جیش الاسلام کشته شد.

بسیاری از کارشناسان نظامی سوریه بر این باروزند که زهران علوش با مسئولان عالی رتبه نظامی و دولتی ترکیه‌ای در آنکارا و نیز با مسئولان برجسته سعودی در پرونده سوریه دیدار و گفتگو داشت.

رسانه های بین‌المللی همچون رویترز و گاردین گزارش داده‌اند که جیش الاسلام با حمایت های مالی و تسلیحاتی عربستان سعودی ایجاد شده و از مستشاران پاکستانی نیز استفاده کرده است.

گروه تروریستی جیش الاسلام وابسته به عربستان سعودی اکنون زیر نظر "محمد علوش" قرار دارد.

گنادی گاتیلوف معاون وزیر خارجه روسیه روز گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی اظهار داشت: به اعتقاد ما "جیش الاسلام" یک گروه تروریستی است و در لیست گروه معارضان شرکت کننده در مذاکرات ژنو جایگاهی ندارد .

وی افزود: البته این دی میستورا است که در این خصوص تصمیم نهایی را می گیرد .

بر اساس گزارش های واصله منابع نزدیک به معارضان سوری، محمد علوش به عنوان نماینده گروه تروریستی جیش الاسلام به منظور شرکت در مذاکرات وارد ژنو شده است.

ارسال نظر: