گزارش کریستین ساینس مانیتور؛

مشارکت فرا جناحی مردم ایران در انتخابات

کدخبر: 2014216

نشریه کریستین ساینس مانیتور نوشت: اشتیاق برای مشارکت در انتخابات فرا‌تر از جناح بندی سیاسی بود و حامیان اصلاح طلبان و اصولگرایان هر دو پای صندوق‌های رای حضور گسترده‌ای داشتند.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین » - کریستین ساینس مانیتور در یادداشتی به قلم "اسکات پیترسون" در خصوص انتخابات ایران چنین می نویسد:

ایرانیان امروز مبارزات سیاسی خود را به پای صندوق های رأی بردند و در صفوف طویل برای رأی دادن درانتخاباتی که هم می تواند شکست و هم پیروزی منتقدان و مخالفان را رقم بزند؛ ایستادند.

انتخابات امروز رفراندمی برای حسن روحانی است که پس از توافق هسته‌ای در مسیر لغو محدودیت‌های اجتماعی با مخالفت‌ها و موانعی رو به رو شده است.

اشتیاق برای مشارکت در انتخابات فرا‌تر از جناح بندی سیاسی بود و حامیان اصلاح طلبان و اصولگرایان هر دو پای صندوق‌های رای حضور گسترده‌ای داشتند.

مشارکت گسترده مردم در این انتخابات پیش بینی بود.

مخالفان روحانی در حال حاضر مجلس فعلی را در اختیار دارند، 290 کرسی مجلسی که امروز برای بار دیگر به رقابت گذاشته شد.

رأی دهندگان همچنین به 88 نفر از اعضای مجلس خبرگان نیز رأی دادند، یک نهاد روحانی که به کارهای رهبر این کشور نظارت می کند. اغلب رأی دهندگان هر دو طیف سرتاسر ایران، با خود لیست چاپ شده ای از کاندیداهای مورد نظر را همراه داشتند تا اطمینان حاصل کنند به همه نماینده های سیاسی مد نظرشان رأی می دهند.

در این صف ها حامیان هر دو طیف به چشم می خوردند، خانم زهرا صبوتی یکی از آن ها بود که همراه با دخترش به حوزه اخذ رأی آمده بود تا به کاندیداهای اصول گرا رأی بدهد. هر دوی آن ها چادر سیاه بر سر داشتند. خانم صبوتی در توضیح انتخاب خود گفت: " ما همه رأی می دهیم به خاطر علاقه ای که به رهبرمان آیت الله خامنه ای داریم، تا کشورهای خارجی در مسائل داخلی ما دخالت نکنند."

وی در ادامه گفت: " ما موجیم که آسودگی ما عدم ماست"

آیت الله علی خامنه ای، اولین برگه رأی را صبح امروز در داخل صندوق رأی گیری انداخت و خواست تا "هرکسی که ایران را دوست دارد و هرکسی که جمهوری اسلامی را دوست دارد" برای رأی دادن شتاب کند تا " دشمنان را مأیوس کند."

اشتیاق برای رأی دادن در میان حامیان هر دو حزب تا ساعات نهایی به چشم می خورد. ساعت رأی گیری، به دلیل ازدحام جمعیت تا دو ساعت تمدید شد. حتی بعد از تاریکی هوا نیز رأی دهندگان در حوزه های اخذ رأی در صفوف فشرده منتظر ایستاده بودند.

البته همه کسانی که واجد شرایط رأی دادن بودند در این انتخابات شرکت نکردند. جوانی به نام محمد یکی از آن هاست. علیرغم اینکه وی از اواخر دهه 1990 یک اصلاح طلب فعال بود و در اعتراضات سال 2009 نیز شرکت داشت، اما پای صندوق های رأی نرفت. وی می گوید: " این وسیله ای است که آن ها از ما استفاده می کنند، اما زمانی که انتخاب شدند، هرکاری که خودشان بخواهند انجام می دهند."

اما آنان که در صف ها ایستاده اند نظر دیگری داشتند. برای برخی از آن ها رأی دادن به منزله اعلام آمادگی برای جنگ بود.

سید حسین فیض آبادی یک سرهنگ بازنشسته سپاه است و می گوید: " ما اینجاییم تا به رهبر انقلاب رأی بدهیم، و اجازه ندهیم که دشمنان بگویند، همه گزینه ها روی میز است. ما اینجاییم تا کسی ایرانیان را تهدید نکند.

ارسال نظر: