پس از سفر ولید المعلم به الجزایر؛

آیا دیوار تحریم عربی و بین المللی سوریه در حال ترک برداشتن است؟

کدخبر: 2019929

سفر وزیر خارجه سوریه به الجزایر پس از آزادی شهر تاریخی "تدمر" به اضافه ایستادگی نظام حاکم سوریه در ششمین سال آغاز بحران این کشور، بسیار حائز اهمیت است و از پایان محاصره و تحریم عربی و بین المللی سوریه حکایت دارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، "تسنیم" نوشت:

"روزنامه رای الیوم" در گزارشی به بررسی سفر اخیر وزیر امور خارجه سوریه به الجزایر پرداخت. سفر "ولید المعلم" وزیر خارجه سوریه به الجزایر در این مرحله حساس و مهم زمانی و به عبارت بهتر پس از آزادسازی شهر تاریخی "تدمر" به اضافه ایستادگی نظام حاکم سوریه پس از شش سال بحران، بسیار حائز اهمیت است و از پایان محاصره و تحریم عربی و بین المللی سوریه حکایت دارد.

بسته بودن اکثر فرودگاه های عربی و بین المللی به روی ولید المعلم

شاید نام ولید المعلم را به دلیل اینکه در مقایسه با همتایان عرب خود کمترین تعداد سفر را دارد، بتوان در کتاب "گینس" ثبت کرد زیرا این روند با نیازهای کاری او تعارض دارد اما دلیل سفرهای کم او کم کاری یا وحشت از پرواز نیست بلکه بیشتر پایتخت های عربی و جهانی به روی او بسته است و هواپیماهای او فقط در فرودگاههای محدود و انگشت شمار فرود می آیند.

ناگفته پیداست که سفر ولید المعلم به الجزایر که روز گذشته به دعوت«رمطان العمامره» همتای الجزائری او آغاز شد، حاکی از آغاز شکسته شدن تحریم سیاسی و دیپلماتیک او و دولت سوریه است و دایره تحرکات او رو به گسترش است.

چالش طلبی الجزایر در مقابل سلطه جویی آمریکا

در این میان پایتخت الجزایر در کنار پایتخت کشورهایی که با سوریه روابط دیپلماتیک دارند از جمله مسکو، تهران و مسقط و پکن و نیز پایتخت کشورهای آمریکای لاتین در برابر سلطه جویی آمریکا و سیاست های به حاشیه راندن دیگران نافرمان بوده و قد علم کرد.

اما اظهارات المعلم در فرودگاه الجزایر مبنی بر اینکه الجزایر و سوریه علیه تروریسم و دخالت های خارجی در مسائل داخلی کشورها در یک جبهه قرار دارند، قابل ملاحظه است.

نمی دانیم کدام یک از این دو باید سپاسگزار طرف مقابل باشد، الجزایر که با این گام به میزان زیادی ائتلاف آمریکایی- عربی برای تحریم سوریه را به چالش طلبید یا سوریه که پنج سال مقاومت آن به مثابه مانعی قدرتمند در مقابل انتقال ناآرامی ها و تظاهرات به قلب الجزایر بود زیرا تمام اطلاعات موجود حاکی از این است که الجزایر هدف بعدی پس از سرنگونی نظام حاکم سوریه بود و سرنوشتی مشابه تونس، لیبی، مصر، یمن و پیش از همه عراق در انتظارش بود.

اهمیت زمانی سفر المعلم به الجزایر

زمان استقبال الجزائر از ولید المعلم با فرش قرمز بسیار حائز اهمیت است زیرا در پی تحقق دستاورد بزرگ ارتش سوریه مبنی بر آزادسازی شهر تاریخی تدمر از داعش و خرسندی و شادی بسیاری از کشورهای منطقه و اروپا از این پیروزی صورت گرفته است و علاوه بر این همزمان با ششمین سال ناآرامی ها در سوریه است حال آنکه نظام حاکم آن همچنان در قدرت بوده و قدرت و اعتماد آن بیش از پیش تقویت شده است و در مقابل عملیات موسوم به «توفان قاطعیت» به رهبری عربستان در یمن ناکام مانده است.

کاهش انزوای سوریه در سطح عربی و بین المللی

چه بسا پس از آزادسازی شهر تدمر و در پرتو اولویت نابودی تروریسم در سوریه، عراق و لیبی و مناطق متعدد دیگر، شدت انزوای سوریه در سطح عربی و بین المللی کاهش پیدا کند و اینجاست که می توان سفر چند روز پیش هیئت پارلمانی فرانسه به دمشق و دیدار با بشار اسد را بهتر متوجه شد. در این دیدار بشار اسد از تماس های غیرعلنی دولتش با همتایان عرب و غیر عرب خبر داد.

ورود ولید المعلم به الجزایر و استقبال گرم وزیر خارجه این کشور از وی به نوبه خود رخداد و متغیر برجسته ای است و سایر مسائل موجود در جدول کاری این سفر در مقایسه با آن از اهمیت کمتری برخوردار است.

هواپیمای المعلم به زودی در سایر فرودگاههای عربی و غیر عربی

بی تردید هواپیمای ولید المعلم به زودی زود در سایر فرودگاههای عربی و غیرعربی نیز فرود خواهد آمد از همین رو به نظر می رسد ثبت نام او در کتاب گینتس به عنوان وزیرخارجه ای که رکوردار کمترین سفرهای خارجی است، موفقیتی نداشته باشد. باید دید کشور عربی یا غیر عربی بعدی که المعلم پس از الجزایر راهی آن خواهد شد، کدام است؟

ارسال نظر: