آمانو: راستی آزمایی برنامه هسته‌ای ایران سال‌ها طول می‌کشد!

کدخبر: 2037280

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان این که کار راستی آزمایی برنامه هسته‌ای ایران سال‌ها طول خواهد کشید، مدعی شد: علی رغم پای بندی ایران به برجام، این توافق هنوز شکننده است و پایدار کردن چنین توافقی نیازمند تلاش‌های فراوانی است.

به گزاش گروه بین الملل « نسیم آنلاین »، به نقل از "واشنگتن پست"، "یوکیا آمانو"، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین درمصاحبه‌ای گفت: به رغم این که ایران تاکنون به توافق هسته‌ای باقدرت‌های جهانی پایبند بوده، اما این توافق هنوز "شکننده" است .

وی با بیان این که کار راستی آزمایی از برنامه هسته‌ای ایران سال‌ها طول خواهد کشید، افزود: این ( توافق) هنوز شکننده است. دستیابی به توافق بسیار مهم بود، اما پایدار کردن چنین توافقی نیازمند تلاش‌های فراوانی است .

آمانو در ادامه تصریح کرد: از ما خواسته شده است حقایق و مستندات را راستی آزمایی کنیم نه دیدگاه‌ها را. اگر آنها می خندند یا چیزی ناخوشایند آنها است به ما مربوط نیست .

وی افزود: راستی آزمایی برنامه هسته‌ای ایران کار بسیار بزرگی است و کارشناسان ما با تلاش و کوشش بسیار سخت در حال کار هستند .

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از این مصاحبه به موضوع فعالیت گذشته ایران و به ویژه موضوع آزمایش‌ها انجام شده در منطقه پارچین مدعی شد: انکارهای تهران در خصوص آزمایش هایی که در گذشته انجام شدهاز نظر آژانس بین المللی اتمی نامعتبر است، اما آنچه که اکنون بسیار اهمیت دارد این است که چنین اقدامات و آزمایش هایی اکنون در پارچین انجام نمی شوند .

وی افزود: من به آنجا (پارچین) رفتم. تقریبا آنجا خالی بود. مطمئنا می توانم بگویم که دیگر آزمایش‌هایی مانند اتاقک (انفجاری) در آنجا انجام نمی شوند .

آمانو درپایان این مصاحبه گفته است: درخصوص ایران، تنها نیمی از کار انجام شده است و ما نیاز داریم که آنرا پایدار کنیم .

این اظهارات در حالیست که در گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی و در بخش مربوط به "اقدامات شفافیت‌زا" گزارش تصریح شده است که ایران به درخواست آژانس، برای بازرسان "روادید بلندمدت" صادر و در سایت‌های هسته‌ای فضای کاری مناسبی را مهیا کرده است. همچنین قید شده که ایران با افزوده شدن بر تعداد بازرسان آژانس نیز موافقت کرده است .

ارسال نظر: