تحلیل "النشره" از افزایش تحرکات داعش در ماه رمضان

آیا داعش در پیام "رمضانی" خود موفق عمل کرد؟

کدخبر: 2045130

تحرکات داعش طی ماه رمضان از پاریس گرفته تا عربستان افزایش چشمگیری پیدا کرداست و این گروه تروریستی تکفیری بدون توجه به زمان و مکان دست به هرگونه جنایاتی می زند که این خود نشان از شکست ائتلاف بین الملل ضد داعش به فرماندهی آمریکا است.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین » ، قبل از آغاز ماه رمضان، داعش از زبان "ابو محمد العدنانی" سخنگوی خود اعلام کرده بود که این ماه باید "ماه جنگ و فتوحات" باشد و از عناصرش خواست تا برای اجرای حملات در آمریکا و اروپا آماده باشند.

نوار ویدئویی "ابو محمد العدنانی" در 21 ماه می گذشته یعنی پس از عملکرد موفق داعش در اجرای عملیات تروریستی در پاریس، بلژیک و شهر سان برناردینو منتشر شد. اما مهمترین حملاتی داعش در ماه رمضان در شهر "اورلاندو" در فلوریدا، منطقه "القاع" در شمال بقاع لبنان، شهر "دکا" پایتخت بنگلادش و منطقه "الکراده" در بغداد، فرودگاه "آتاتورک" ترکیه و زینبیه دمشق و سرت لیبی بوده است.

پایگاه لبنانی "النشره" در گزارشی در این باره به قلم "ماهر الخطیب" نوشت: اقدامات تروریستی مذکور مهمترین عملیات داعش در ماه رمضان محسوب می شود با این تفاوت که در کشورهای سوریه، عراق و لیبی تقریبا هر روز عملیات تروریستی صورت می گیرد، اما در دیگر کشورها با توجه به وجود دستگاه های امنیتی، از هرگونه اقدامات تروریستی جلوگیری می شود.

الخطیب افزود: گروه تروریستی داعش با وجود حملاتی که علیه آن صورت می گیرد، همچنان قدرت اجرای عملیات تروریستی با دقت بالا را دارد و آنچه را که در ماه رمضان انجام داده است همزمان با حملاتی صورت گرفت که پایگاه های آن را در مناطق عراق از جمله فلوجه هدف قرار داده است و علاوه بر آن دو حملات نظامی علیه مواضع داعش در شهرهای "منبج" (تحت نظر آمریکا)، الرقه(تحت نظر مسکو) و البوکمال(تحت نظر آمریکا) در سوریه و اراضی لیبی از سوی ائتلاف بین المللی صورت گرفت، امری که سوالات زیادی را بویژه پس از شکست اغلب حملات نظامی مذکور به دلیل عدم هماهنگی بین قدرت های مهاجم و اختلافات موجود بین قدرت های منطقه ای و بین المللی، ایجاد می کند.

در پیام صوتی داعش که از زبان سخنگوی آن مطرح شد، به صورت غیر مستقیم اعلام شده بود که به دلیل حملاتی که علیه آن صورت می گیرد، به برخی شهرها و مناطق خسارت وارد می شود و در این پیام صوتی تاکید شده بود که اگر چنین مساله ای به وقوع بپیوندد این به معنای پایان جنگ نیست. عدنانی با اشاره به حمله علیه این گروه تروریستی تکفیری در عراق در سال 2009 اعلام کرده بود که این گروه اکنون به شکل قوی تر در سایه رویدادهای سوریه در سال 2011 ظهور کرد، بنابراین نمی توان گفت که زمان نابودی علیه داعش به هر شکلی نزدیک است.

نویسنده مقاله در پایان مطلب خود نوشت: اگرچه داعش با توجه به شرایط میدانی، اسلوب کاری خود را تغییر می دهد، اما یقینا همچنان قادر به تحرکات و در نتیجه ارتکاب جنایات جدید صرف نظر از زمان و مکان آن است؛ موضوعی که سوالات زیادی را درباره نتایج استراتژیکی مبارزه با داعش در سطح جهانی ایجاد می کند؛ آن هم در شرایطی که بین قدرت های تاثیرگذار منطقه ای و بین المللی چنددستگی وجود دارد.

ارسال نظر: