اظهارات ضد ایرانی نخست‌وزیر انگلیس در نشست سراسری جمهوری‌خواهان آمریکا:

ایران به دنبال ایجاد "کمان نفوذ از تهران تا مدیترانه" است/ از متحدانمان در خلیج(فارس) در مقابل ایران حمایت می‌کنیم

کدخبر: 2084677

ترزا می گفت: ما از متحدانمان در کشورهای حاشیه خلیج (فارس) برای پس راندن تلاش‌های تخاصمی ایران برای ایجاد "کمان نفوذ از تهران تا مدیترانه" حمایت می کنیم.

به گزارش «نسیم آنلاین» ترزا می، نخست وزیر انگلیس در سخنرانی خود در نشست سراسری جمهوری خواهان در فیلادلفیا مدعی شد ایران به دنبال ایجاد «کمان نفوذ از تهران تا مدیترانه» است و انگلیس به متحدان منطقه ای خود برای مقابله با آنچه وی اقدامات شرارت بار ایران خواند، کمک می کند.

می با اشاره به تولد برخی نهادها مانند سازمان ملل، بانک جهانی و ناتو گفت برخی از نهادها نیاز به اصلاحاتی دارند تا با دنیای جدید ما همخوان باشند

پیروزی رئیس جمهور ترامپ با وجود همه پیش بینی ها و نظر سنجی ها و به خواست کارگران و مردم آمریکا روی داد.

می گفت: آمریکایی که در داخل قوی و آباد باشد، می تواند رهبری را در دنیای خارج نیز به دست گیرد ولی شما به تنهایی نمی توانید از عهده آن برآیید و نباید هم این کار را بکنید. گفته اید که نوبت دیگران است که گام پیش بگذارند و من نیز موافق هستم. کشورهای مستقل نمی توانند امنیت و آبادانی خود را به آمریکا بسپارند و در عین حال نباید ائتلاف هایی را که باعث قوی تر شدن ما می شوند، با عدم ایفای نقش خود تضعیف کنند. این چیزی است که انگلیس همیشه درک کرده است و برای همین هم بعد از آمریکا، در میان کشورهای گروه بیست به تعهدات خود برای هزینه دو درصدی از تولید ناخالص ملی به حوزه دفاعی و هزینه بیست درصد از این میزان را به نوسازی تجهیزاتش اختصاص داده است.

وی با اشاره به اقدامات دولتش در حوزه دفاعی و بازدارندگی هسته ای گفت: انگلیس در کنار آمریکا عضوی پیشرو در ائتلاف برای شکست دادن داعش است، در کنار آن با اعزام هشتصد نیرو به استونی و لهستان نیز در قالب حضور پیشروانه ناتو در شرق اروپا موافقت کرده ایم.

نخست وزیر انگلیس گفت: ما شراکتی جدید با دوستان خود در اروپا شروع کرده ایم، ما به آنان یا منافع و ارزش های مشترکی که با آنان داریم پشت نکرده ایم. به شدت به سود منافع ما و همه دنیاست که اتحادیه اروپا موفق باشد و تا زمانی که عضو این اتحادیه هستیم، همچنان نقش خود را به صورت کامل ایفا می کنیم. .

ترزا می گفت: اکنون فرصت پیش آمده است تا بار دیگر رهبری دنیا را به دست گیریم زیرا دنیا در حال گذر از دوران تغییر است و در واکنش به این تغییر، می توانیم نظاره گری منفعل باشیم یا از فرصت استفاده کنیم تا یک بار دیگر رهبری را در کنار هم به دست گیریم. به نظر من به سود منافع ملی ماست که این کار را انجام دهیم زیرا دنیا به صورتی فزاینده با بی ثباتی و تهدیدی همراه است که شیوه زندگی ما و هر چیزی که داریم را تهدید می کند. پایان جنگ سرد باعث نشد نظم جدید جهانی ایجاد شود، پایان دنیا را نیز رقم نزد، به دورانی جدید از صلح، آبادانی و ثبات در مسائل جهانی نیز منجر نشد.

نخست وزیر انگلیس ادامه داد دورانی که انگلیس و آمریکا برای بازسازی دنیا و وجهه خود به کشورهای مستقل حمله می کردند به سر رسیده است ولی در عین حال نمی توانیم نظاره گر باشیم در حالی که منافعمان در مداخله کردن باشد، باید قوی، هوشمند و رهبرانه عمل کنیم و عزم لازم را برای ایستادن برای ارزشهایمان را نشان دهیم، خواه برای امنیت اسرائیل در خاورمیانه باشد یا کشورهای بالتیک در شرق اروپا، باید همواره در کنار دوستان و متحدانمان در کشورهای دمکراتیک باشیم که خود را در منطقه ای دشوار یافته اند.

ترزا می گفت: به سود منافع ملی هر دو کشور است که با داعش و تروریست ها مبارزه کنیم . این امر نیازمند اطلاعاتی است که بهترین دستگاه های امنیتی دنیا تامین می کنند، همچنین مستلزم بهترین تجهیزات نظامی دنیاست ولی در کنار آن نیازمند تلاش های گسترده تری نیز هست زیرا در پانزده سال گذشته، یکی از درس هایی که در مبارزه با ترویسم آموختیم این است که هر چند کشتن ترویست می تواند جان بیگناهان را نجات دهد ولی مادامی که باوری که آنها را هدایت می کند به جا باشد، همواره با این تهدید روبرو هستیم.

وی گفت در حالی که آنها در میدان های جنگ شکست می خورند، تروریست ها از اینترنت و رسانه های اجتماعی بهره می جویند تا این ایدئولوژی را در میان شهروندان آسیب پذیر در میان کشورهای ما ترویج و آنها را به ارتکاب اقدامات تروریستی در شهرهایمان سوق دهند. برای همین است که انگلیس رهبری جهانی را در ایجاد راهبردی برای جلوگیری از افراط گرایی خشن به دست دارد و ما به دنبال همکاری با رئیس جمهور و دولت آمریکا هستیم تا تلاش های خود را برای شکست دادن ایدئولوژی شیطانی گسترش دهیم. در نهایت، برای شکست داعش باید همه ابزارهای دیپلماتیک را به کار گیریم، این بدان معناست که باید همه ابزارها را برای راه حل سیاسی در سوریه و به چالش کشیدن اتحاد میان رژیم سوریه و حامیانش در تهران به کار گیریم.

وی ادامه داد وقتی صحبت از روسیه می شود، همواره عاقلانه است که به الگوی رئیس جمهور ریگان برگردیم که در مذاکره با همتای خود میخائیل گورباچوف «اعتماد کن ولی راستی آزمایی کن» را اجرا می کرد. توصیه من درباره رئیس جمهور پوتین این است که تعامل کنید ولی هوشیار باشید. برای درگیری بین روسیه و غرب، امر گریزناپذیری وجود ندارد، بازگشت به دوران جنگ سرد اجتناب ناپذیر نیست، با این حال باید از موضع قدرت با روسیه تعامل کرد و روابط، سیستم ها و فرایندهایی را ایجاد کرد که همکاری را محتمل تر از منازعه کند. به صورت خاص بعد از انضمام غیر قانونی کریمه، باید به کشورهای همسایه روسیه این تضمین را داد که امنیت آنان با خطر روبرو نیست. نباید آزادی هایی را که ریگان و تاچر به اروپای شرقی داد، با ادعای پوتین که این منطقه، منطقه تحت نفوذ روسیه است به خطر بیندازیم.

وی گفت پیشرفت در این موضوع همچنین می تواند یکی دیگر از اولویت های این کشور یعنی کاهش فعالیت های شرارت بار ایران در خاورمیانه را نیز تضمین کند. این اولویت انگلیس نیز به شمار می آید و ما از متحدانمان در کشورهای حاشیه خلیج (فارس) برای پس راندن تلاش های تخاصمی ایران برای ایجاد «کمان نفوذ از تهران تا مدیترانه» حمایت می کنیم.

می ادامه داد توافق هسته ای با ایران بحث انگیز است، ولی این توافق باعث شد احتمال دستیابی ایران به سلاح اتمی برای بیش از یک دهه خنثی شود. باعث شد ایران سیزده هزار سانتریفوژ خود را در کنار زیر ساخت های آن برچیند و ذخایر بیست هزار تنی اورانیوم غنی شده خود را از میان ببرد. این برای امنیت منطقه ای بسیار اهمیت داشت. با این حال باید با دقت و هوشیاری بر این توافق نظارت شود و با هر نقضی باید بلافاصله و با قدرت مقابله شود.

وی گفت برای مقابله با تهدیدهای دنیای جدید، باید اطمینان به نهادهایی که همه ما به آنها متکی هستیم، بازسازی کنیم. این امر تا حدودی نیز به نهادهای بین المللی باز می گردد زیرا بسیاری از نهادهایی که امروز با آنها روبرو هستیم، مانند تروریسم جهانی، تغییرات آب و هوایی، جرائم سازمان یافته، مهاجرت گسترده بی سابقه مرز نمی شناسند. از این رو باید به این نهادهای بین المللی مانند سازمان ملل و ناتو بازگردیم که مشوق همکاری و شراکت بین المللی است.

وی ضمن تاکید بر لزوم حفظ هزینه دفاعی و نوسازی تجهیزات رزمی در ناتو و حفظ توان کشورهای این پیمان برای مقابله با تهدیدهای سایبری گفت رهبری آمریکا در ناتو با حمایت انگلیس می بایست عنصر اصلی این پیمان باشد ولی در کنار این تعهد، باید به روشنی بگویم که کشورهای اتحادیه اروپا نیز گام پیش بگذارند تا اطمینان حاصل شود این پیمان اصلی ترین عامل دفاعی غرب باشد و تا جایی که می تواند، موثر عمل کند.

خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر: