جمهوری‌خواهان اوباما را بزرگ‌ترین تهدید برای آمریکا می‌دانند

کدخبر: 995035

یک خبرگزاری روسی نوشت: اغلب اعضای کنگره از هر دو حزب، می‌گویند که وضعیت فعلی خاورمیانه بی نظمی مطلق است و هیچ کس نمی‌تواند دوست و دشمن را تشخیص دهند/ سیاست خارجه اوباما شکست خورده است

به گزارش «نسیم»، خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی می‌نویسد: اوباما می‌گوید که بد‌ترین دشمنان آمریکا، داعش، ایبولا، ایران و روسیه است، روسیه‌ای که‌گاه حتی دشمن شماره یک آمریکا هم عنوان می‌شود و البته منظور اوباما خود پوتین است .

اما در یک نظر سنجی که اخیرا انجام شده است، بیش از یک سوم جمهوری خواهان می‌گویند که خود اوباما بزرگ‌ترین تهدید برای آمریکاست. اتفاقات اخیر خاورمیانه و کمپین انتخاباتی ریاست جمهوری، جمهوری خواهان را بر آن داشته است تا اثبات کنند سیاست خارجه اوباما با شکست مواجه شده است تا بدینوسیله آرای احتمالی کلینتون را کاهش دهند .

اغلب اعضای کنگره از هر دو حزب، می‌گویند که وضعیت فعلی خاورمیانه بی نظمی مطلق است. و هیچ کس، نه سیاستمداران، نه افراد نظامی و حتی تحلیلگران نظامی نمی‌توانند دوست و دشمن را به درستی تشخیص دهند. فقط مشخص است که یکی از دشمنان ثابت آمریکا یعنی ایران، در جنگ علیه داعش کمک دهنده است اما در عین حال، حامی بشار اسد و شیعیان یمنی مجاهدی است که مخالف رئیس جمهور حامی آمریکا هستند .

در سوریه، واشنگتن از به اصطلاح شورشیان میانه رو‌ حمایت می‌کند که خواهان برکناری اسد از قدرت هستند اما همین میانه رو‌ها، حول گروهی به نام جبهه النصره گرد هم آمده‌اند که خود از شاخه‌های القاعده است، گروهی که تا چندی پیش، اصلیترین دشمن آمریکا بود و امروز هم پیمان خوبی برای واشنگتن شده است .

در مذاکرات هسته‌ای با ایران، دشمن مهم آمریکا یعنی روسیه بود که نقش کلیدی و سازنده‌ای داشت و بدون ان توافق حاصل نمی‌شد. حتی ماریه هارف نیز می‌گفت که روسیه نقش مهمی در حصول چهارچوب هسته‌ای با ایران بازی کرده است .

با این حال اوباما امیدوار است تا اقتصاد روسیه را نابود کند و در رهبری جهان تغییر ایجاد کند. اما این سیاست‌ها تاکنون محقق نشده است. حتی برخی از کشورهای اروپایی نیز به تحریم‌ها علیه روسیه که به اقتصاد خودشان لطمه می‌زند معترض شده‌اند .

برخی مردم در واشتگتن به دنبال ایده‌های بهتری هستند. مثلا هفته پیش در کنگره‌ای که قطعنامه‌ها علیه روسیه یکی پس از دیگری تصویب می‌شد، یکی از سناتور‌ها اعتراض کرد که سیاست‌های کاخ سفید در قبال روسیه کاملا غلط است .

"دینا روهرابچر"، نماینده کالیفرنیا در کنگره و کسی که سخنرانی‌های ریگان را می‌نوشته است، به وضوح گفت که به جای برانگیختن احساسات ضد روسی باید با پوتین مذاکره کرد و راه حل دیپلماتیک برای مشکلات اوکراین یافت و برای مقابله با اسلام رادیکال نیز عملیات‌های متشرک برنامه ریزی کرد .

ناظران سیاسی مهم، خبرنگاران و حتی یک افسر سابق سیا و پنتاگون نیز از سیاست‌های کاخ سفید انتقاد کرده‌اند و گفته شده است که این سیاست‌ها برای خود ایالات متحده خطرناکند زیرا ممکن است به رویارویی نظامی به مسکو منجر شوند .

در همین راستا هم بیش از ۴۸ عضو کنگره با ارسال سلاح به اوکراین مخالفت کردند. در حالی که قبلا این مخالفت‌ها کم بود .

برخی از منابع خبری قابل استناد نیز می‌گویند که گروه بانفوذی از جمهوری خواهان به زودی خواهان تغییراتی در سیاست خارجه آمریکا خواهند بود و از دولت می‌خواهند که در ازای عقب نشینی‌ها از اوکراین، از روسیه در مقابله با حملات تروریستی کمک بگیرد .

آمریکا از جنگ‌های بی‌پایان خسته شده و جنگ با روسیه اخرین خواسته واشنگتن است. وقت آن رسیده که اوباما به جای تخریب پیروزی مشترک علیه المان نازی در جنگ جهانی دوم، به پوتین زنگ بزند و پیشنهاد عقب نشینی از اوکراین را مطرح کند. این اقدام نه تنها به نفع بشریت است بلکه بی‌تردید به نفع اوباما خواهد بود .

ارسال نظر: