سخنگوی کاخ سفید: تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران همچنان پابرجا خواهد بود

کدخبر: 996182

جنیفر ساکی افزود: اینکه گفته می‌شود ایران در صورت لغو تحریم‌ها با سیلی از منابع مالی روبرو خواهد شد درست نیست؛ همزمان با لغو تحریم‌ها درباره مسئله هسته‌ای ایران همچنان تحریم‌های دیگر پابرجا خواهد بود

به گزارش ام اس ان بی سی، جنیفر ساکی در مصاحبه با این شبکه درباره پایبندی ایران به توافق هسته ای گفت همه چیز در عمل مشخص خواهد شد. واقعیت این است که ایران تاکنون به طرح اقدام مشترک پایبند بوده است. واضح است که ما اوضاع را زیر نظر داریم و سازوکارهای راستی آزمایی را دنبال می کنیم که بخش کلیدی هر گونه توافق و گفتگو با ایران است. با این حال هیچ تردیدی وجود ندارد که حتی اگر با ایران به توافق هسته ای برسیم هنوز نگرانی های دیگری وجود خواهد داشت. ما به هیچ وجه چشم خود را نخواهیم بست و از نقض حقوق بشر در ایران حمایت نخواهیم کرد. ایران حمایتی دولتی از تروریسم در سراسر جهان دارد و این نگرانی ها حتی پس از توافق هسته ای با ایران وجود خواهد داشت. این مسئله ای است که اکنون با جامعه جهانی در حال همکاری درباره آن هستیم.

وی درباره حضور کشتی های جنگی آمریکا در آبهای اطراف یمن و اینکه این مسایل بر توافق هسته ای با ایران تاثیر نخواهد داشت گفت سیاست خارجی در سطوح مختلفی در حال پیگیری است و مسئله کشتی ها یکی از این نمونه ها است. ما همزمان شاهد آن هستیم که ایران اتباع آمریکا را در زندان های خود دارد و از سوریه و اقدامات دولت سوریه حمایت می کند. ما به شدت مخالف این گونه اقدامات ایران هستیم ما با دلیل کشتی ها خود را به منطقه اعزام کرده ایم و طرحهایی برای مواقع ضروری داریم. با این حال فکر می کنم جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای به نفع همه از جمله آمریکا و منطقه خواهد بود.

جنیفر ساکی در پاسخ سئوالی درباره اینکه ایران در حال تحریم در حال پیگیری اهداف خود در منطقه است اگر این محدودیت ها برداشته شود ایران چه خواهد کرد گفت جوابی که می دهم شاید انتظار آن را نداشته باشید اما اینکه تحریم ها چطور و در چه مرحله زمانی لغو شود بخشی از مذاکرات کنونی درباره مسئله هسته ای ایران است. اینکه گفته می شود ایران در صورت لغو تحریم ها با سیلی از منابع مالی روبرو خواهد شد درست نیست. همزمان با لغو تحریم ها درباره مسئله هسته ای ایران همچنان تحریم های مربوط به نقض حقوق بشر در ایران و حمایت از تروریسم پابرجا خواهد بود با این حال ما هدفی کلی درباره ایران داریم و آن جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است چرا که این دستیابی به نفع هیچکس نخواهد بود. هیچکس از جمله مردم آمریکا نمی خواهند ایران سلاح هسته ای داشته باشد. با این حال تحریم های دیگری خواهد بود که همچنان پابرجا باقی خواهد ماند.

ارسال نظر: