روستاآزاد: مشغول‌کردن فضای سختکوشی علمی به حاشیه‌های سیاسی عامل کاهش رشد علمی است‬‎

کدخبر: 1023502

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف افزود: خبر موثق دارم که یکی از دانشگاه‌ها که در صدد عقد قرارداد پژوهشی با یکی از واحدهای دفاعی کشور بوده است امضای آن را مدتهاست متوقف کرده است

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، تاثیر کاهش حضور در کنفرانس های بین المللی را در کاهش رشد علمی کشور خیلی جدی ندانست و گفت : کسانی که به خاطر مسائل مالی نمی توانند به خارج از کشور سفر کنند و در کنفرانس ها حضور یابند می توانند از طرق مختلف مقالاتشان را به چاپ برسانند .

رضا روستا آزاد با بیان اینکه بودجه پژوهشی دانشگاهها در ده سال اخیر همیشه کم بوده است گفت : در این مدت درآمدهای مرتبط با صنعت به شدت به تولید مقالات در دانشگاهها کمک می کرد .

وی با بیان اینکه بیشترین درآمدهای صنعتی دانشگاهها مانند بقیه جاهای دنیا از طریق عقد قراردادهای دفاعی با مراکز مربوط است افزود : در چند سال اخیر دانشگاههایی که به حوزه مسائل راهبردی ورود شدند با تحریم هایی مواجه شدند که این مسئله روسای برخی دانشگاهها را محتاط کرده است .

رئیس سابق دانشگاه شریف افزود : خبر موثق دارم که یکی از دانشگاه ها که در صدد عقد قرارداد پژوهشی با یکی از واحدهای دفاعی کشور بوده است امضای آن را مدتهاست متوقف کرده است، این در حالی است که امضای این قرارداد درآمدزایی خوبی برای بخش پژوهشی آن دانشگاه خواهد داشت.

روستا آزاد افزود : برخی از دانشگاهها رسماً اعلام می کنند که دانشگاه اولویت اولش آموزش است و باید روی آن تمرکز کرد و حتی برخی دانشگاههای صنعتی هم معتقدند نباید دانشگاه از هدف اصلی خود باز بماند .

وی همچنین گفت : اینکه می گویند مقالات بی کیفیت یا کم کیفیت را نباید در آی اس آی منتشر کرد برخی را به تردید می اندازد .

روستا آزاد با اشاره به منابع مالی ناکافی دانشگاه ها گفت : در این شرایط استادان و دانشجویان با حرکت جهادی و غیرت ملی کار می کنند در حالی که در خارج از کشور می توان با شرایط بهتر و مرفه تر کار کرد .

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف افزود : یکی از عوامل موثر در کاهش رشد علمی کشور مشغول کردن فضای سختکوشی مقدس ملی به حاشیه های سیاسی و تبدیل کردن تمرکز بر رشد علمی به مسائل دیگر است که متاسفانه شاهد آن هستیم .

روستا آزاد افزود : این از مسائلی است که دشمنان می خواستند به وسیله آن جلوی رشد علمی کشور را بگیرند و دانشگاهها را به مسائل حاشیه ای و سیاست زدگی بکشانند .

وی با این حال گفت : اگر چه حاشیه سازی در جلوگیری از رشد علمی کشور تاثیر گذار است اما نباید فراموش کرد که این مسئله تاثیرتعیین کننده ندارد .

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف افزود : برای رسیدن به رشد علمی مناسب کشور باید ارتباط میان دانشگاه با صنعت تقویت و نیازهای کشور برای دانشگاهها تعریف شود.

ارسال نظر: