سردار کمالی با رد شایعات مطرح شده:

"سربازی حرفه‌ای" در ستادکل نیروهای مسلح دنبال نمی‌شود/ برای سربازان بی‌سواد کارت پایان خدمت صادر نمی‌کنیم

کدخبر: 2026482

جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با رد شایعاتی در خصوص تغییر و تحول در خدمت سربازی گفت: چنین چیزی صحت ندارد و بر اساس قانون، خدمت وظیفه عمومی الزامی و اجباری است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سردار موسی کمالی جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با رد شایعاتی در خصوص تغییر و تحول در خدمت سربازی گفت: خبری که به نقل از معاون محترم نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح رسانه‌ای شد را جویا شدیم و وی این مطلب را تکذیب کردند و گفتند که چنین بحثی را مطرح نکرده‌اند و اساساً مصاحبه‌ای در این رابطه نداشتند لذا اصل موضوع تکذیب می‌شود.

سردار کمالی در ادامه با تشریح چگونگی درج چنین شایعه‌ای در برخی از رسانه‌ها افزود: در خبرها آمده بود که معاون نیروی انسانی ستاد کل مطرح فرمودند که خدمت سربازی تغییر و تحول پیدا می‌کند و دو دیدگاه در رابطه با سربازی است که یک دیدگاه حرفه‌ایست و یک دیدگاه ضرورت وجود دارد، لذا این استنباط بوجود آمد که ستاد کل روی بحث سربازی حرفه‌ای بحث می‌کند در حالیکه چنین چیزی صحت ندارد و بر اساس قانون خدمت وظیفه عمومی الزامی و اجباری است و کلیه جوانان ذکور بر اساس قانون فعلی بایستی تکلیف خدمت نظام وظیفه خود را روشن کنند و ایشان هم دستور دادند که پیگیری شود که منبع این خبر کجا بوده که موضوع در حال پیگیری است.

جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره مسئله طرح پرداخت جریمه غیبت سربازی در بودجه سال 95 و اینکه چه کسانی مشمول این موضوع می‌شوند بیان داشت: بحث فروش که مطرح نیست، بحث جریمه مشمولان غائب است. کلیه مشمولانی که تا پایان سال 94 هشت سال سابقه غیبت یا فرار داشته باشند، اینها می‌توانند با پرداخت جریمه که از 10 میلیون تومان برای افراد زیر دیپلم تا 50 میلیون تومان که برای پزشکان متخصص است جریمه را پرداخت کرده و کارت معافیت بگیرند. این قانون در سال 94 اجرا شد و برای سال 95 فعلاً متوقف شده است و ان‌شاء الله اگر قانون مصوب مجلس که قانون بودجه سال 95 هست از سوی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شود، جزئیات آن تهیه می‌شود و به مبادی ذی‌ربط ابلاغ می‌شود و ثبت نام مجدد ان‌شاء الله به زودی شروع می‌شود.

در قانون فعلی بحث قسطی شدن مطرح شده که در حال بررسی است که جزئیات قسطی شدن آن به چه شکلی باشد که آن هم هنگامی که مشخص شد مراتب آن به اطلاع مردم شریف خواهد رسید. کماکان ما چیزی به اسم فروش خدمت نظام وظیفه یا خریداری آن نداریم در حقیقت غائبان خدمت نظام وظیفه با پرداخت جریمه می‌توانند این غیبت را حل کنند.

وی با اشاره به صدور کارت سربازی برای بی سوادان و نحوه انجام خدمت سربازی برای این افراد به شبکه خبر گفت: طبق قانون صدور کارت پایان خدمت برای مشمولان بی سواد ممنوع است و اینها یا بایستی قبل از اعزام با سواد شوند یا در داخل نیروهای مسلح، یکی از کارهای مثبتی که انجام می‌شود این است که کسانی که بی‌سواد هستند در داخل نیروهای مسلح برایشان کلاس‌های سوادآموزی برگزار می‌شود و اینها با سواد می‌شوند و در این صورت کارت پایان خدمت آنها بعد از پایان خدمت به آنها تحویل خواهد شد. در گذشته یعنی دهه 60 تا 80 متوسط سالانه حدود 25 تا 30 هزار نفر از مشمولانی که اعزام می‌شدند بی سواد بودند که نیروهای مسلح مدارجی را برای آنها پیش‌بینی کرده بودند و به آنها آموزش سوادآموزی می‌دادند اما از دهه 90 این میزان بسیار کاهش پیدا کرده و سالانه چیزی حدود یک هزار تا یک هزار و200 نفر است که اینها هم آموزش سوادآموزی می‌بینند.

کمالی با اشاره به مشمولانی که در رفتن به خدمت سربازی غیبت داشتند افزود: کلیه کسانی که مرتکب غیبت شده‌اند اگر غیبت‌شان تا 6 ماه باشد به خدمت مراجعه کنند 3 ماه اضافه خدمت دارند اگر بیش از 6 ماه غیبت داشته باشند در این صورت اینها فراری محسوب می‌شوند و مدت اضافه خدمتشان هم به 6 ماه افزایش پیدا می‌کند و فرقی هم نمی‌کند فردی که خودش خودش را معرفی کند یا اینکه از سوی نیروهای مسلح یا نیروی انتظامی دستگیر شوند و به سربازی اعزام شوند.

جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص شرایط معافیت سربازی برای کفالت خواهر مجرد تاکید کرد: طبق قانون مصوب سال 90، برای پدر نیازمند مراقبت یا خواهر مجرد که پدر و مادرش در قید حیات نباشند یا مادری که فاقد شوهر باشد اینها تسهیلاتی پیش بینی شده است که در ماده 44 قانون خدمت وظیفه عمومی در حال حاضر ساری و جاری هست.

ارسال نظر: