دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای و علمی کاربردی ادغام می‌شوند

کدخبر: 922317

سرپرست دانشگاه فنی وحرفه‌ای گفت: به دنبال این هستیم که مجموعه دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و مؤسسات علمی و کاربردی، به یک دانشگاه بزرگ و واحد تبدیل شوند که از ابردانشگاه‌های دنیا نیز بهتر خواهد بود

به گزارش «نسیم»، مسعود شفیعی در بیست و دومین جشنواره سراسری فرهنگی و هنری دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در خراسان رضوی، با بیان اینکه «بازار و جامعه نسبت به دانشجویان فارغ‌التحصیل نگاهی خوش‌بینانه ندارند» تصریح کرد: با نگاهی به دفترچه کنکور می‌توان دریافت که با وجود دانشگاه‌هایی مانند پیام نور و آزاد اسلامی، میان ظرفیت و پذیرش‌های دانشجو در دانشگاه‌های بزرگ فاصله افتاده است؛ این مساله به دلیل این است که وزارت علوم به دنبال کم کردن ظرفیت‌های پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها‌ست .

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه طیف فارغ‌التحصیلان ما روز به روز به جمعیت بیکاران افزوده می‌شوند؛ این مساله به کشور صدمه خواهد زد؛ بعضا برخی از دانشجویان با وجود اینکه در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند، نمی‌توانند به بازار کار راه یابند .

سرپرست دانشگاه فنی وحرفه‌ای تاکید کرد: تنها جایی که این مساله در آن صادق نیست، دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و موسسات علمی و کاربردی است که فارغ‌التحصیلان آن طرفدار بیشتری در بازار کار باید داشته باشند .

وی بیان کرد: در این راستا ما باید موسسات علمی و کاربردی و دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای را که در آینده‌ای نه چندان دور با یکدیگر ادغام می‌شوند، با حفظ ساختارها و سیاست‌ها پیش ببریم و مجموعه‌ای شبیه دانشگاه MIT ایجاد کنیم .

شفیعی با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه برای ارتقای سطح علمی آن تصریح کرد: پس از غربالگری حدود دو هزار فارغ‌التحصیل مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، نزدیک به 400 تن از این افراد را برای پذیرش به عنوان عضو هیات علمی انتخاب کرده‌ایم که هم‌اکنون در حال طی کردن مراحل گزینش هستند .

وی ادامه داد: همچنین تعدادی از کارشناسان دانشگاه‌ها و مدرسین را به عنوان اعضای هیات علمی ارتقا دادیم؛ در این راستا از 50 پرونده مورد نظر ما 30 پرونده برای این منظور به وزارت‌خانه ارجاع شد؛ همچنین برای ارتقای سطح فنی دانشگاه‌ها در حال انعقاد قراردادهایی با کشورهای اتریش و آلمان هستیم .

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با تاکید بر اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید کارآفرین باشد، اظهار کرد: دانشگاه‌های ما باید تقاضا محور باشند و بتوانند نیروهایی را تربیت کنند که بازار کار به آن‌ها نیاز دارد؛ مطمئنا به دنبال مدرک تحصیلی صرف بودن، ما را به نتیجه‌ای نخواهد رساند.

ارسال نظر: