غشای سرامیکی به کمک فناوری نانو در کشور تولید شد

کدخبر: 967628

پژوهشگران ایرانی با استفاده از فناوری نانو موفق به ساخت غشای سرامیکی با پایداری حرارتی بالا شدند/ این غشا دارای تخلخل‌های نانومتری بوده و به روشی ساده و کم هزینه تولید شده است

به گزارش «نسیم»، پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس با حمایت‌های ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، موفق به ساخت غشایی شدند که به روشی ساده و کم هزینه تولید شده و پایداری حرارتی بالاتری دارد.

غشای سرامیکی بیشتر در صنایع داروسازی، غذایی، شیمیایی و پتروشیمی برای جداسازی گازهای کوچک مانند هیدروژن، نیتروژن و متان به کار برده می‌شود. مشکل اصلی این دسته از غشاها، عدم پایداری آن‌ها در حضور رطوبت و دما است. این مشکل باعث به هم ریختگی ساختار متخلخل و در نتیجه کاهش عملکرد آن‌ها خواهد شد.

شیرین خان‌محمدی، محقق این پروژه گفت: در این پژوهش با افزودن ترکیبی مانند ایتریا و در نتیجه تغییر ساختار غشای سرامیکی سیلیکایی، تلاش شده تا پایداری حرارتی آن، ضمن حفظ ساختار نانومتخلخل، بهبود یابد. ساختار فیزیکی و شیمیایی یک غشا،عاملی تعیین کننده در خواص مهمی نظیر نفوذپذیری، گزینش پذیری و ایجاد رسوب در آن است.

وی افزود: ایجاد یک ساختار مطلوب با راهکار ساده‌ حذف عیب و نقص‌های موجود در سطح غشا و یا کنترل غلظت مواد اولیه و دمای فرایند امکان‌پذیر است.

به گفته خان‌محمدی، نتایج حاصل شده حاکی از ساخت غشای سرامیکی با تخلخل‌های نانومتری و بهبود خواص حرارتی و هیدروترمالی آن است.

ارسال نظر: