المانیتور پیش‌بینی کرد:

تروریست‌های داعش به عربستان باز‌می‌گردند

کدخبر: 2001898

المانیتور در گزارشی نوشت: با توجه به شکست‌های اخیر داعش، اگر این گروه هم‌چنان قلمرو خود را از دست بدهد،‌احتمالا به عربستان می‌رود چرا که شباهت‌های ایدئولوژیک نزدیکی با کشور سنی‌نشین عربستان دارد.

به گزارش گروه بین املل « نسیم آنلاین » "المانیتور" نوشت: این هفته،‌ "بروس رایدل"، یکی از کارشناسان ارشد در مرکز سیاست گذاری خاورمیانه، نظریه جنجال برانگیزی را مطرح می کند. رایدل می نویسد که ریاض امیدوار است با ائتلاف جدید اسلامی اش "انتقاداتی را که به سعودی و متحدانش به دلیل اقدامات محدود علیه داعش در وسوریه و عراق با بهانه حمله آن ها به یمن، وارد می آید را کاهش دهد." اما تنش های فرقه ای این ائتلاف را نمی توان نادیده گرفت. این سلطنت تصور می کند که ایران که جزئی از این ائتلاف نیست پس در نتیجه بانی اصلی تروریسم در سوریه و یمن است و به همین دلیل آل سعود تا به امروز گمان می کرد که مبارزه علیه ایران بیش از مبارزه علیه داعش و القاعده اولویت دارد. رهبر داعش ابوبکر البغدادی در 26 دسامبر، این ائتلاف را به باد تمسخر گرفت و شهروندان را برای "برخاستن علیه ظالم مرتد" فراخوان داد.

ایالات متحده و همپیمانانش توقع دارند که عربستان سعودی جنگی را علیه داعش و القاعده ترتیب بدهد تا در نهایت حمایت متحدان آمریکایی، حداقل در واشنگتن و کشورهای بزرگ اروپایی را به دست بیاورد. تهدید داعش بر قلمرو سلطنتی رو به افزایش است. داعش مناطقی را عراق و سوریه در اشغال دارد، یک شبکه موبایلی نیز اروپا دارد و در حال گسترش مرزهای خود در افغانستان، یمن و شمال آفریقا است.

درست است که عربستان سعودی مانند عراق، سوریه و یمن، کشور چندان آسیب پذیری نیست، اما فرانسه و بلژیک هم به لحاظ تئوری آسیب پذیر نبودند. برخلاف سوریه و عراق که به لحاظ قومی و مذهبی کشورهای متنوعی هستند، حدود 85 الی 90 درصد جمعیت عربستان مسلمانان سنی هستند و اگر داعش همچنان قلمرو خود را سوریه و عراق از دست بدهد،‌ همانطور که هفته گذشته نیز الرمادی را از دست دادند، ممکن است به دنبال اهداف نزدیک دیگری برای تجمع پیروان خود باشند. به عبارت دیگر، داعش ممکن است جنگی را علیه عربستان سعودی به راه بیندازد حتی اگر آل سعود ترجیح بدهد که نخست بر روی بشار اسد و ایران تمرکز کند.

ارسال نظر: