جوکار: خوی سلطه‌گری آمریکا در پشت میز مذاکرات تجلی پیدا کرده است

کدخبر: 1012723

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «نسیم» گفت: متن هرگونه توافق با ۱+۵ باید به تصویب مجلس برسد/ توافق با این آمریکای دمدمی مزاج عقلانی نیست

محمدصالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «نسیم» در خصوص دبه کردن آمریکایی‌ها در روزهای اخیر گفت: این موضوع به همان فرمایشات مقام معظم رهبری برمی‌گردد که فرمودند آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند و نمی‌توان به مذاکرات خوش‌بین بود. مذاکرات باید دنبال شود ولی از این جهت که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند این ثابت شد و حتی آمریکایی‌ها آن چه را که در قبل توافق کرده بودند را زیر پا گذاشتند و مطالبات و مباحث جدیدی در موضوعات مختلف داشتند و بحث‌های جدیدی در این مسیر طراحی کردند.

وی همچنین گفت: این اتفاقات با فشار لابی صهیونیست و با دسیسه‌ای که آمریکا و همپیمانانش ترتیب دادند انجام شده است. این اتفاق در روند مذاکرات و رسیدن به توافق خلل ایجاد کرده و به این مهم آسیب جدی رسانده است.

نماینده مردم یزد در مجلس به تحلیل فشار اخیر آمریکایی‌ها اشاره کرد و بیان داشت: بعید می‌دانم که آمریکایی‌ها بخواهند به حقوق مسلم مردم ایران احترام بگذارند و در صدد آن هستند با این فشارهایی که وارد می‌کنند بتواند بیشترین امتیاز را از ما بگیرند البته عبور از خطوط قرمز قدر مسلم به عنوان منطقه ممنوعه محسوب می‌شود و چارچوب‌ها کاملاً مشخص است.

جوکار بر مصمم بودن تیم مذاکره کننده ایرانی بر حفظ خطوط هسته‌ای گفت: تیم مذاکره کننده پافشاری جدی بر خطوط قرمز نظام دارد ولی مذاکره تداوم پیدا می‌کند و ما مذاکرات را قطع نمی‌کنیم. این موضوع نباید اینگونه استنباط شود که ما ترک کننده میز مذاکرات هستیم بلکه ما به دنبال احقاق حق خودمان در مقابل آن تحریم‌های ظالمانه‌ای که خلاف همه قوانین بین‌المللی بوده و وضع شده هستیم. ما به دنبال این هستیم که تحریم‌ها برداشته شود ولی زیر بار زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها نخواهیم رفت.

وی همچنین اظهار داشت: بعید می‌دانم آمریکایی‌ها از مواضع و ادعاهای خود کوتاه بیایند و این در برنامه‌شان نیست. بحث ما با آمریکایی‌ها بحث هسته‌ای نیست، بحث تفکر اسلامی است، بحث مسائل منطقه‌ای است بحث رژیم صهیونیستی است. اینکه آمریکایی‌ها بخواهند حقوق مردم ما که در این سال‌ها پایمال کردند و از بین بردند امروز بخواهند طرفداری از حقوق ملت ما داشته باشند این تحقق پیدا نخواهد کرد.

جوکار به ضرورت اطلاع‌رسانی صحیح به افکار عمومی در خصوص دبه کردن آمریکایی‌ها اشاره کرد و گفت: در این شرایط روی افکار عمومی هم باید کار کنیم که آنچه که موجب عدم رسیدن به یک توافق درست از نگاه ما می‌شود نگاه زیاده‌خواهانه‌ای است که آمریکایی‌ها دارند. آمریکا هر روز یک موضعی را در پشت میز مذاکرات اتخاذ می‌کند.با این آمریکای دمدمی مزاج عقلانی نیست که توافق کنیم. به هیچ عنوان نمی‌شود به حرف‌های آمریکا تکیه کرد و این حرکت آنها مبتنی بر عقلانیت نیست بلکه مبتنی بر خوی سلطه‌گرانه است که در پشت میز مذاکرات تجلی پیدا کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: خطوط قرمز هسته‌ای نظام کاملاً روشن و شفاف هست و هیچ نیازی به بازتعریف ندارد و چارچوب‌ها کاملاً مشخص هست. هرگونه توافقی هم که انجام می‌شود باید به مجلس ارائه شود و مجلس این اختیار را دارد که طبق قانون اساسی توافقی را مورد تصویب قرار بدهد که آن توافق به نفع ملت ما و کشور ما باشد.

ارسال نظر: