جوکار: طبق متن برجام، فرصت‌ها برای ایران بالقوه و غیرملموس ولی تهدیدها بالفعل و ملموس است

کدخبر: 1015169

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «نسیم»: اینکه گفته می‌شود ایران می‌تواند قطعنامه را نقض کند؛ چه کسی مسئولیت تبعات نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را می‌پردازد؟

محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «نسیم»، با اشاره به اینکه نسخه‌ای از متن برجام که به دست نمایندگان رسیده نسخه غیر رسمی است، گفت: تا نسخه اصلی به دست ما نرسد نمی‌شود اظهار نظر در این خصوص را قطعی کرد. هنوز چیزی در دست نمایندگان ندیدیم. یک متنی را به نمایندگان داده‌اند که بر صفحه اول این متن نوشته شده "غیر رسمی".

وی همچنین اظهار داشت: بیانیه از نقاط قوت و مثبتی برخوردار است گرچه شاید این نقاط قوت به عنوان فرصت‌های بالقوه برای آینده محسوب می‌شود. فرصت‌های بالفعل این توافقنامه ملموس نیست. در کنار فرصت‌های غیرملموس، تهدیدها بالفعل و ملموس هستند. این تهدیدات نمی‌تواند از نگاه ما دور باشد. در سیر رسیدگی به متن توافق در کمیسیون، توجه همه جانبه از لحاظ کارشناسی و فنی باید انجام شود.

نماینده مردم یزد مغایرت‌های متن برجام با قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل را از نکات منفی روند این توافق دانست و بیان داشت: مغایرت‌هایی که در قطعنامه‌ای شورای امنیت سازمان ملل با متن برجام وجود دارد نگران کننده است. این مغایرت‌ها چگونه رفع می‌شود؟

وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود ما می‌توانیم متن برجام یا قطعنامه را نقض کنیم، تجربه‌های گذشته ما در نقض قطعنامه‌های شورای امنیت خیلی مثبت نبوده است و فکر می کنم در آینده مشکلات جدی برای ما اعمال خواهد شد. من حرفم این است که باید یک کار کارشناسی روی این متن صورت گیرد و از هیچ جای متن نباید غافل شویم. هم این فرصت‌ها را به خوبی دریابیم و هم تهدیداتی که در این زمینه وجود دارد را دریابیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص صدور قطعنامه شورای امنیت پیش از بررسی متن برجام در مراجع قانونی و ذی‌صلاح کشور نیز اظهار داشت: بهتر بود که متن برجام ابتدا به ایران می‌آمد و نقاط قوت و ضعف بررسی می‌شد بررسی می‌شد سپس قطعنامه صادر می‌شد. این قطعنامه در بخش تسلیحات در بخش موشک‌ها مغایرت جدی با متن برجام دارد. گرچه تیم مذاکره کننده می‌گوید می‌توانیم این قطعنامه را نقض کنیم. سوالاتی پیش می‌آید که اگر ما نقض کردیم آیا تبعاتی خواهد داشت یا خیر؟ چون ما در گذشته هم قطعنامه‌هایی که شورای امنیت صادر کرد را نقض کردیم و برای ما هم تبعات داشت. چه کسی مسئولیت تاوان تبعات نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را می‌پردازد؟

جوکار در پایان خاطرنشان کرد: در بحث موشکی، گفته‌ایم که به هیچ عنوان هیچگونه محدودیت را قبول نداریم و در مقابل زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی می‌کنیم. حال عدم پذیرش قطعنامه یا نقض قطعنامه چه تبعاتی خواهد داشت اینها بحث‌هایی هست که آقایان باید پاسخ دهند.

ارسال نظر: