کمالوندی:

تزریق سیمان به قلب راکتور اراک تا چند روز آینده انجام می‎شود

کدخبر: 2003636

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه ایران تعهد کرده تا قبل از روز اجرای برجام کلندریای راکتور اراک را بیرون آورد و در حفره‌های آن سیمان تزریق شود گفت: خیلی سریع و شدید در حال انجام این کار هستیم و بازرسان آژانس نیز برای نظارت وارد شده‌اند.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین »، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم گرامیداشت شهادت شهید علی محمدی در دانشگاه تهران اظهار داشت: در ارتباط با راکتور اراک بخشی از کارها انجام شده ولی در چند روز آینده آن را جلو خواهیم برد.

وی در خصوص اخبار ضد و نقیض پیرامون پر کردن راکتور اراک گفت: چیزی که ما تعهد داریم و باید تا قبل از روز اجرا انجام دهیم این است که کلندریای راکتور بیرون بیاید و در حفره‌هایی که کلندریا دارد سیمان تزریق شود و نه در مخزن اصلی و قلب رآکتور.

کمالوندی افزود: این کار باید ظرف روزهای آتی انجام شود و بخشی از کار را شروع کرده‌ایم اما زمانی آن را به انتها می‌رسانیم که کارهای دیگر هم همزمان انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: خیلی سریع و شدید در حال کار هستیم و بازرس‌های آژانس وارد شده‌اند که گروه‌های مختلفی هستند؛ امیدواریم ظرف روزهای آتی بتوانیم کار را به انتها برسانیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس که گفته بود یک هزار 44 دستگاه سانتریفیوژ و 6 زنجیره از سانتریفیوژها در سایت اراک باقی‌مانده است و قلب راکتور خارج شده خاطرنشان کرد: ما 5 هزار و 60 سانتریفیوژ خواهیم داشت و قرار است این تعداد در نطنز باشد، همچنین یک هزار و 44 سانتریفیوژ نیز در فوردو خواهیم داشت و قرار است 2 آبشار از این سانتریفیوژها ایزوتوپ‌های پایدار تبدل کند و مذاکرات خوبی در این باره با روس‌ها صورت گرفته.

وی افزود: تمام آن 5 هزار و 60 سانتریفیوژ کار غنی‌سازی را انجام خواهد داد و تعداد آن نیز مشخص است که اکنون به این میزان و مقدار رسیده‌ایم؛ اختلاف نظری بین بازرسان آژانس وجود داشت که مجبور شدند دوباره آن را شمارش کنند و دیدند اختلاف 10 سانتریفیوژی که وجود داشت واقعیت ندارد.

کمالوندی در مورد اجرای تعهدات ایران در برجام و عدم اجرای تعهدات توسط طرف مقابل اظهار داشت: اقدامات ما زیاده‌روی در خصوص مسائل فنی و چیزی که لازم بوده نیست و دو طرف در حال انجام هستیم؛ اینطور نبوده که یک طرف تعهدات خود را انجام دهد و طرف دیگر انجام ندهد؛ هم در حوزه تحریم‌ها و حوزه‌های حقوقی کارهایی که طرف مقابل باید انجام دهد شروع شده و بخشی از آن انجام شده است که به طور مثال اعلامیه‌ها، بیانیه‌ها و نامه رئیس جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا برای برداشتن تحریم‌ها بخشی از آن و مربوط به این می‌شود که آژانس اعلام کند ایران کارهای خود را انجام داده است، این کارها سنگین و زیاد است و تلاش کردیم در صورت امکان این زمان را کوتاه‌تر کنیم.

وی در پایان گفت: بالاخره باید کار خود را انجام دهیم و تا به انتها برسد و اتوماتیک روز اجرا را خواهیم داشت.

ارسال نظر: