فلاحت‌پیشه خبر داد:

کارشکنی‌های جدید فرانسه برای عضویت‌ ایران در پروژه "ایتر"

کدخبر: 2051426

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: مسئولان سازمان انرژی اتمی باید برای برخورد با مخالفت فرانسه با عضویت ایران در "باشگاه گداخت هسته‌ای" اقدام کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگویی در واکنش به موضوعات مطرح شده درباره کارشکنی فرانسوی ها در مشارکت ایران در پروژه ایتر، گفت: یکی از اهداف مقاومت و ایستادگی جمهوری اسلامی در موضوع هسته ای، حضور در باشگاه کشورهای هسته ای با تمام شاخص ها و محورها های آن بود، یکی از موضوعات مهم آن، طرح رآکتور همجوشی هسته‌ای و مشارکت ایران در این پروژه مهم است.

نماینده مردم اسلام غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مشارکت ایران در پروژه ایتر یکی از محورهای توافق هسته ای بوده و از منظر جمهوری اسلامی و سازمان انرژی اتمی، این پروژه دارای جایگاه بسیار مهم و اساسی است، حال با توجه به تأکید توافق هسته ای در مورد لزوم مشارکت دادن ایران در این طرح گداخت هسته ای، می بایست کارشناسان غربی برای بررسی وضعیت فنی و زیرساخت ها به ایران سفر کنند تا پس از تأیید مراحل حضور کشورمان در این پروژه صورت گیرد.

فلاحت پیشه افزود: حال شاهد هستیم که پس از حضور کارشناسان فرانسوی در ایران، برخی ایرادات و ابهامات درباره وضعیت زیرساخت های ایران برای مشارکت در پروژه ایتر مطرح شده، از این رو اگر طرح این ابهامات نوعی بهانه گیری سیاسی از سوی طرف غربی باشد، این رویکرد و اقدامات نقض برجام است و جمهوری اسلامی قطعا اقدام متناسب با این مسئله را انجام می دهد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر اگر ایرادات مطروحه جنبه فنی و تخصصی داشته باشد، ایران باید نقایص و مشکلات فنی خود را برای حضور در پروژه مذکور برطرف کند، تا به عضویت باشگاه گداخت هسته ای در آید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تصریح کرد: به نظر من، ایران در چنین شرایطی باید به نوع پادمان سازمان انرژی اتمی و آژانس بین المللی انرژی اتمی اعتماد کند، زیرا کارشناسان سازمان انرژی اتمی به خوبی از نوع رویکرد فرانسوی مطلع هستند، از این رو قطعا مسئولان سازمان باید هرچه سریع تر نسبت به این مسئله اعلام موضع کنند.

راکتور گرماهسته‌ای آزمایشی بین‌المللی(( International Thermonuclear Experimental Reactor مشهور به ایتر (ITER)*، بزرگترین طرح یک رآکتور همجوشی هسته‌ای است که تاکنون طراحی شده و بر پایهٔ محصورسازی مغناطیسی بنیاد نهاده شده‌ است.

یکی از بندهای برجام که مربوط به فصل تحقیق و توسعه (R&D) است، تسهیل مشارکت ایران در پروژه بین المللی ایتر و به طور کلی پروژه های مربوط به تکنولوژی همجوشی، فیزیک پلاسما و زیر ساخت های مربوط به آن بوده است.

منبع: خانه ملت

ارسال نظر: