جهانگیری در نهمین جشنواره فناوری‌ نانو:

اقتصاد باید به سمت دانش‌محور شدن سوق داده شود/ اهتمام ویژه دولت برای ایجاد بازار ۱۰ هزار میلیاردی در حوزه فناوری‌های نانو

کدخبر: 2067023

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر توجه دولت بر پیشرفت برنامه‌های فناوری نانو گفت: دولت اهتمام ویژه برای ایجاد بازار ۱۰ هزار میلیارد تومانی در حوزه فناوری‌های نانو دارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور عصر امروز در نهمین جشنواره فناوری‌ نانو که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: در سال‌‌های اخیر تولید محصولات جدید و برگرفته از فناوری‌های نانو تبدیل به یک گفتمان و مسئله غالب شده است.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در پیشبرد برنامه‌ها و اهتمام ویژه دولت نسبت به رشد روزافزون در فناوری‌های نانو گفت: رهبر انقلاب بیش از همه حمایت خود را در این حوزه نشان دادند و وقت گذاشتند و دولت‌ها را تشویق کردند که به طور جدی در این عرصه وارد شوند و لذا اکنون آثار آن حمایت‌ها در بخش‌های مختلف آشکار شده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دانشجویان و استادان که در عرصه فناوری نانو فعالیت دارند نباید اجازه دهند این گفتمانی که در کشور ایجاد شده متوقف شود، تصریح کرد: همانطور که می‌دانید اقتصاد ایران به شدت متکی به منابع حاصل از فروش نفت بوده و هست که این مسئله در سال‌های اخیر نشان داد که می‌تواند چنین اقتصادی با برنامه‌ایی که از بیرون طراحی می‌شود آسیب‌پذیر باشد، تا قبل از تحریم‌ها باور نمی‌کردیم کشورهای صنعتی بگویند نفت شما را نمی‌خریم زیرا این مسئول را راهبردی و استراتژیک می‌دانستیم اما این اتفاق افتاد البته قبل از اجرای این برنامه در دولت‌های مختلف تأکید شده بود که باید اتکا به درآمدهای نفتی کاهش یابد تا اگر با مشکلاتی مواجه شدیم این وابستگی کمترین نقش را در آسیب‌پذیری ما داشته باشد.

جهانگیری با طرح این سؤال که بهترین جایگزین برای منابع نفتی چیست که بتواند وابستگی و اتکای ما را به این محصول راهبردی و استراتژیک کاهش دهد، گفت: دانش باید اولین و اصلی‌ترین جایگزین باشد، تنها ذخیره‌ای که تمام شدنی نیست دانش و مغز انسان‌ها است، تجربه، سابقه و نیروهای جوان تحصیل‌ کرده کشورمان گویای این است که ایران از چنین ظرفیت بالقوه‌ای برخوردار است چرا که ما الان دارای 4 میلیون و 600 هزار دانشجو هستیم و دانشگاهی بسیار معتبری داریم که برخی از آنها در عرصه‌های جهانی حضوری فعال دارند. بنابراین عزمی ملی در کشور صورت گرفته تا بتوانیم بخش‌های مختلف کشور را به سمت دانش‌بنیان کردن ببریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی افزود:‌ عدالت‌محوری درونزا و برونگرا و مردمی چهار ویژگی مهم در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که اجرای آنها تغییری در سیاست‌های کلان اقتصادی ایجاد نمی‌کند. یعنی ما همچنان ثبات را در سیاست‌های اقتصادی شاهد هستیم. اما یکی از رویکردهایی که در این سیاست‌ها به آن تأکید ویژه شده دانش‌بنیان کردن است که این مسئله جهت‌گیری اصلی اقتصاد کشور را مشخص می‌کند و باید اقتصاد از منبع‌محور به یک اقتصاد دانش‌بنیان و دانش‌محور سوق پیدا کند.

معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: باید اقتصاد، کشاورزی، صنعت و... را به سمت دانش‌محور شدن سوق دهیم.

جهانگیری ادامه داد: در سند چشم‌اندازی که تدوین شده خوشبختانه توانسته‌ایم در عرصه فناوری‌های نانو توفیقات چشم‌گیری را کسب کنیم.

وی تصریح کرد: در جلسه اخیر دولت آقای ستاری تقاضا کرد که تا پایان دولت بازار 10 هزار میلیارد تومانی برای فناوری‌های نانو در کشور ایجاد شود که مطمئناً این مسئله در برنامه ششم توسعه که در دولت در حال تدوین است اعمال خواهد شد چرا که ما باید از بازار داخلی و خارجی برای بهره‌وری از این محصولات و فناوری‌های نانو استفاده کنیم.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رفع تحریم‌ها گفت: رفع تحریم‌ها به معنای باز شدن درب‌ها فقط برای واردات نیست چرا که ما در این دوران سخت و دشوار دستاوردهای بسیار چشمگیر و خوبی را داشته‌ایم که باید از آنها حافظت شود و نباید این بازارهایی که در این روزهای سخت برای ارائه دستاوردهای‌مان به دست آورده‌ایم از دست بدهیم.

ارسال نظر: