آیت‌الله مصباح یزدی:

هر ملتی که به اختلاف مبتلا شود، ذلیل خواهد شد

کدخبر: 2072071

استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر شما بخواهید قدرت و عزت داشته باشید و هویتتان حفظ شود باید وحدت خودتان را حفظ کنید. هر ملتی که به اختلاف مبتلا شود، ذلیل خواهد شد، فرعون برای تسلط بر مصر مردم این کشور را گروه‌گروه کرد، برخی را تقویت و برخی دیگر را تضعیف کرد تا افراد ضعیف زیردست ثروتمندان قرار بگیرند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی امشب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با اشاره به سیاست‌های فرعون برای اداره مصر اظهار کرد: مصر به‌عنوان یکی از ابرقدرت‌ها درگذشته شناخته می‌شد و یکی از سیاست‌های فرعون برای اداره این کشور ایجاد اختلاف بین مردم بود.

وی ادامه داد: اگر شما بخواهید قدرت و عزت داشته باشید و هویتتان حفظ شود باید وحدت خودتان را حفظ کنید. هر ملتی که به اختلاف مبتلا شود، ذلیل خواهد شد، فرعون برای تسلط بر مصر مردم این کشور را گروه‌گروه کرد، برخی را تقویت و برخی دیگر را تضعیف کرد تا افراد ضعیف زیردست ثروتمندان قرار بگیرند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: تعابیر استضعاف و استکبار از تعابیر معروف در قرآن است و به نظر می‌رسد که قرآن این تعابیر را در میان مردم شایع کرده است، در سوره‌های متعددی در قرآن در خصوص استضعاف و استکبار بحث شده‌ است و اینک برخی افراد خود را بزرگ بدانند و افراد دیگر را تضعیف کنند، از عیوب جامعه به شمار می‌رود که قرآن هم با آن مخالف است.

مصباح یزدی در خصوص ویژگی‌های روز قیامت تصریح کرد: جهنمیان در این روز به شیطان می‌گویند که همه تقصیرها بر گردن توست، شیطان به آن‌ها پاسخ می‌دهد که من زوری نداشتم و تنها شما را به انجام گناه دعوت کردم، شما خودتان را ملامت کنید.

وی ادامه داد: قرآن گفته است که دو گروه مستضعفین و مستکبرین دست از یکدیگر نمی کشند، در این کتاب آسمانی بارها از دو گروه مستضعفان و مستکبران سخن به میان آمده است، دولتمردان از این آیات قرآنی این درس را بگیرند که نباید مردم را دو دسته کنند و بین آنها شکاف به وجود بیاورند که برخی از افراد امکانات کامل برخوردار و برخی بدون امکانات باشند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند که در کشور آمریکا 90 درصد ثروت تنها در اختیار یک درصد جمعیت این کشور است، فرعون به حق خود قانع نبود و می خواست که از همه مردم بالاتر باشد، سیاست او برای رسیدن به این هدف ایجاد اختلاف میان مردم بود، فرعون یک گروهی را تقویت کرد تا این گروه هر آنچه او می گوید را انجام بدهند و با استفاده از این گروه بر دیگران تسلط پیدا کرد.

مصباح یزدی با اشاره به بحث‌های مطرح‌شده در خصوص اصالت فرد تصریح کرد: دانشمندان در علوم اجتماعی بحث کردند که آیا در زندگی اصالت با فرد یا با جامعه است، برخی اعتقاد دارند که اصالت با فرد است، انسان یک موجودی حقیقی است که از میلیون‌ها موجود زنده به وجود آمده است، ممکن است که انسان بمیرد، ولی آن موجودات درون انسان زنده بمانند، در مقایسه با این موجودات زنده، انسان اصالت دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: آنچه جای شکی در آن وجود ندارد این است که بین زندگی فردی و زندگی اجتماعی مشابهت‌های زیادی وجود دارد، در جامعه‌شناسی مکتبی وجود دارد که بر اساس تعالیم آن، جامعه همچون موجود زنده ارکان و اندامی دارد.

مصباح یزدی با اشاره به شباهت‌های میان زندگی فردی و زندگی اجتماعی اظهار کرد: یکی از این شباهت‌ها این است همان‌گونه که یک فرد فکر تسلط بر افراد دیگر را پیدا می‌کند، گاهی یک جامعه هم‌فکر تسلط بر جوامع دیگر به سرش می‌زند، همان‌طوری که فرعون فردی داریم، فرعون اجتماعی هم داریم و در قرآن هم به این مسئله اشاره‌ شده است و در تاریخ هم شاهد آن بودیم.

استاد برجسته حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: باید از آیات قرآن برای زندگی شخصی، خودسازی و اصلاح جامعه استفاده کنیم.

ارسال نظر: