هاشمی رفسنجانی: خدمات رضاخان برای تسهیل امور اشغالگران بود

کدخبر: 892390

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنفرانس "امام خمینی منادی اعتدال و وحدت" افزود: پهلوی اول و دوم میخواستند جامعه را از دین و دینداران خالی كنند و این آغاز مبارزات امام خمینی با استبداد و استعمار بود

به گزارش «نسیم»، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در كنفرانس بین الملی امام خمینی (ره) منادی اعتدال و وحدت كه با حضور میهمانان خارجی در سالن اجلاس سران كشورهای اسلامی برگزار شده بود، شركت كرد.

هاشمی رفسنجانی در این مراسم كه سید حسن خمینی، دكتر محمد جواد ظریف و جمعی از مسئولین كشوری و ائمه جمعه و جماعات نیز حضور داشتند، با تاكید بر اندیشه های متعالی امام خمینی (ره) گفت: در قرون اخیر شخصیتی مثل امام پیدا نمی كنیم. نمی گوئیم شخصیت ممتازی در تاریخ نبود، بلكه با مجموعه شخصیتی و آثاری كه از ایشان باقی مانده، ما كسی را نمی شناسیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح عوامل شكل گیری شخصیت امام (ره) گفت: در درجه اول صلاحیت های ذاتی ایشان بود كه واقعاً شخصیتی بسیار باهوش و فوق نبوغ بودند.

هاشمی رفسنجانی افزود: با استعداد خدادادی و الطاف الهی، عوامل تاریخی را ملاحظه می كرد و همین مشاهدات، شخصیت ممتازی به ایشان می داد.

وی با توصیف مراحل مختلف زندگی امام (ره) از كودكی تا نوجوانی گفت: شهادت پدرشان، هم ضربه روحی به ایشان زد هم جرقه ای در وجودشان ایجاد كرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حوادث مشروطه را از اتفاقاتی دانست كه امام در طول آن چیزهایی فراگرفته بود و با اشاره به شكل گیری مجلس در زمان مشروطه، گفت: تاسیس مجلس نقطه عطفی در تاریخ ایران و انقلاب مشروطه، ذاتاً انقلاب بزرگی بود.

هاشمی رفسنجانی در مقایسه انقلاب مشروطه با انقلاب اسلامی گفت: از لحاظ نقطه آغاز، انقلاب اسلامی از دل توده مردم برخواست، اما انقلاب مشروطه با شركت بزرگان چند صنف و مدیریت علما شكل گرفت.

وی با بیان زوایایی از تاریخ مشروطه كه شیخ فضل الله نوری بالای دار رفت در حالی كه پسرش و مردم پای دار شادی می كردند و همچنین حاكمان قاجار كه مجلس را به توپ بستند گفت: امام به این اتفاقات نزدیك بودند و از شاهدان عینی این مسائل را می شنیدند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح اوضاع و سرگذشت مجلس در زمان مشروطه گفت: امام می دیدند كه استعمارگران، از جمله انگلیس آمدند و به مردم ایران و شخصیت های سیاسی و مذهبی جامعه، نگاه تحقیرآمیز دارند.

هاشمی رفسنجانی پس از بیان چند اتفاق در تاریخ مشروطه گفت: سرانجام به استبدادی به نام رضاخان رسیدیم كه مردم فریبی داشت و در عزاداری ها گِل به سر و صورتش می مالید.

وی با بیان عملكرد رضاخان، گفت: خدماتی داشت، اما بیشتر برای تسهیل حضور اشغالگران بود كه از جمله آنها راه سازی در دل كوهها و كویر، در شمال و جنوب كشور بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: كسی كه آنگونه عزاداری می كرد سرانجام ذات خود را نجات داد و روضه خوانی ها را بست، حوزه ها را تعطیل كرد و روحانیت را خلع لباس و منزوی نمود.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به تلاقی این اتفاقات با توجه به جوانی امام (ره) گفت: گاهی امام در جلسات از خاطرات آن دوران می گفت كه چگونه ماموران رضاخانی تسمه از گرده مردم می كشیدند.

ایشان برخورد با حجاب را نمونه بارز اقدامات دین ستیزی و مخالفت با فرهنگ اجتماعی مردم ایران دانست و گفت: پدر و پسر در پهلوی اول و دوم می خواستند جامعه را از دین و دینداران خالی كنند و این نقطه آغاز مبارزات امام خمینی با استبداد و استعمار بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به روح لطیف و آشنایی كامل حضرت امام خمینی(ره) با احكام اسلام گفت: قطعاً ظلم­ها و ستم­های دوران دیكتاتوری رضاخان و محمدرضا شاه بر امام خمینی(ره) تلخی­های بی­شماری ایجاد می­كرد.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: امام خمینی(ره) تمام علوم مربوط به حوزه اسلام را به خوبی فرا گرفته بودند و عرفان امام قابل قیاس نیست و ایشان حقیقتاً خدا را با عظمت در وجودشان می­دیدند.

وی اظهار داشت: امام راحل به راهی كه می­خواستند بروند ایمان كامل داشتند و جامعه، حكومت و توده مردم را به خوبی می­شناختند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بازگشت امام خمینی(ره) به ایران در سال 57 خاطر نشان كرد: در شرایطی كه قلب ملت ایران برای ورود امام راحل به كشور می­تپید، ایشان با آرامش و اطمینان خاطر از كشورهای كه عوامل دشمن در آنها وجود داشت بدون هیچ­گونه هراسی عبور كرده و این همان عرفان واقعی و عظمت خداست.

هاشمی رفسنجانی فقاهت بسیار قوی و همه جانبه، تیزبینی و دوراندیشی را از دیگر ویژگی­های برجسته امام راحل برشمرد و افزود: امام خمینی(ره) مسائل را در افق دور تحلیل می­كردند و اخطارهایی می­دادند كه سالها بعد متوجه آنها می­شدیم.

ایشان در ادامه سخنان خود با تأكید بر اینكه امام خمینی(ره) به لحاظ تفكر كاملاً دارای شخصیتی معتدل بودند، تصریح كرد: نظر اعتدالی ایشان برگرفته از تعلیمات دینی است چرا كه قرآن را به خوبی می­شناختند و اعتدال در زندگی شخصی ایشان كاملاً مشهود بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به بیان مصادیقی از روح لطیف امام به سال های جنگ، به ویژه پس از فتح خرمشهر اشاره كرد و گفت: هیچ­وقت حتی در زمان هشت سال دفاع مقدس از امام راحل افراط ندیدیم و در شرایطی كه عراق كشور ما را بمباران شیمیایی می­كرد، ایشان اجازه این كار را در مناطق مسكونی به ما نمی­دادند.

هاشمی رفسنجانی به اشاره به نامگذاری كنفرانس به نام «امام خمینی منادی اعتدال و وحدت» گفت: سخنرانی­های ایشان مملو از كلمات وحدت و اتحاد است.

وی با اشاره به شرایط امروز كشورهای جهان اسلام گفت: مسلمانان می­توانند وزنه بزرگی در دنیا باشند و بیشترین رأی را در مجامع بین­المللی داشته باشیم، ولی تفرقه نمی­گذارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اتفاقات داخلی كشور­های اسلامی را تأسف بار دانست وگفت: سلفی­ها به میان مردم می­آیند و با عقیده­های ناجور خود را به آتش می­كشند و چند مسلمان را به شهادت می­رسانند و فكر می كنند بهشتی بوده، در حالی كه به جهنم می روند.

هاشمی رفسنجانی افزود: در سوریه مردم اعتراضات مدنی و معمولی داشتند كه عده ای تروریست از سراسر دنیا جمع شدند و زندگی را بر مردم سوریه تلخ كردند.

وی استبداد، افراط و تندروی و سلطه اجانب را سه عنصری دانست كه گرفتاری مسلمانان را تشدید می­كند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح اوضاع امروز مصر، سوریه و افغانستان گفت: عظمت دنیای اسلام دارد مخدوش می­شود كه یك عده تندرو هستند و یك عده به عنوان حاكم ترسو هستند و اجانب نیز دسیسه می­كنند.

ایشان افزود: در سوریه مردم اعتراضات مدنی و معمولی داشتند كه عده ای تروریست از سراسر دنیا جمع شدند و زندگی را بر مردم سوریه تلخ كردند.

هاشمی رفسنجانی رهبری امام راحل را برای اداره جامعه پس از انقلاب بسیار مهم دانست وگفت: مردم مصر در خلا رهبری مثل امام، انقلاب خود را دوباره به استبداد دادند.

وی جایگاه مردم در نگاه امام را بسیار برجسته خواند و گفت: امام راحل مردم را ولی نعمت مسؤولان می­دانست و تاكید می كرد همه چیز باید به رأی مردم باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح نقش مردم در جنگ گفت: در حالی كه شرق و غرب و ارتجاع پشت سر صدام بودند امام با مردم جنگ را به پیروزی رساندند.

هاشمی رفسنجانی افزود: صدور انقلاب در نگاه امام افكار اسلامی مردم ایران بود كه مردم دیگر كشورهای اسلامی هم الگو برداری می­كنند.

وی تفرقه را آتشی به دامان مسلمانان دانست وگفت: قرآن مسلمانان را دعوت به همكاری با اهل كتاب در مشتركات می­كند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مشتركات مسلمانان كه خیلی زیاد است و اختلافات هم كم است كه اگر بر سر خلافت باشد،یك موضوعی تاریخی است.

هاشمی رفسنجانی در بیان تلخی های اختلافات مسلمانان گفت: آیت­الله بروجردی می­گفت دعوا بر سر خلیفه جهالت دینی است. ایشان به گونه­ای رفتار كرد كه رئیس الازهر فتوا داد كه شیعیان مثل اهل سنت هستند.

وی تصریح كرد: منابع مسلمان برای همه كشورهای اسلامی كافی است، امیدواریم میهمانان با شنیدن افكار و رفتار امام دریچه­ای باز كنند و جوانان را نصیحت كنید كه با هم وحدت داشته باشند، امام با درایت گرفتار این تسلسل باطل نشد و انقلاب روزبه روز قوی تر شد، بین خودمان اختلافات سیاسی داریم، ولی می­توانیم با وحدت عمل كنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینكه امام روح خودشان را بین فرزندانشان گذاشتند، گفت: برادر من آیت الله حاج سیدحسن خمینی نمونه­ای از روحیات امام را دارد و خانواده امام راحل حق زیادی بر گردن ملت ایران دارند.

هاشمی رفسنجانی ضمن قدردانی از برگزاركنندگان این مراسم از حضور میهمانان داخلی و خارجی برای شركت در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) تشكر كرد.

به گزراش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در آغاز این دیدار ابتدا حجت­الاسلام و المسلمین دكتر محمد مقدم، دبیر ستاد بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) ضمن ارائه گزارشی كوتاه از عملكرد ستاد، درباره انگیزه برپایی این گردهمایی گفت: با محوریت امام راحل بر وحدت تكیه می­كنیم كه جامعه اسلامی بیش از هر زمان دیگر به آن احتیاج دارد.

دكتر مقدم بر ضرورت عقلانیت در جامعه تأكید كرد و گفت: تفرقه و جدایی به دنبال تندروی و افراط گرایی است و لازمه آن برخورد و خشونت است در حالی كه میوه نظام­های برخوردار از عقلانیت، وفاق، اتحاد و همدلی است.

وی با بیان اینكه 400 نفر از 29 كشور به منظور حضور در مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) به ایران سفر كرده­اند، گفت: نخبگان برجسته و فرهیخته در سطوح مختلف علمی، دانشگاهی و شخصیت­های برجسته علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از سراسر دنیا در این كنفرانس حضور دارند.

ز مبارزات امام خمینی با استبداد و استعمار بود.

ارسال نظر: