جوکار: تحقیق و توسعه علم هسته‌ای از خطوط اصلی قرمز نظام در بحث هسته‌ای است

کدخبر: 946558

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «نسیم» افزود: غربی‌ها تصمیم دارند ما پوسته‌ای از تأسیسات هسته‌ای را داشته باشیم و برای رفع نیاز خود به آنها التماس کنیم

محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «نسیم» با اشاره به پیشنهاد جدید غربی‌ها به ایران که سقف غنی سازی هسته‌ای باید پایین بیاید اظهار داشت: غربی‌ها بحث غنی‌سازی ما را تا حدودی پذیرفته‌اند البته غنی‌سازی که محدود است و پاسخ نیازهای داخلی ما را نخواهد داد. موضوع مورد بحث در ارتباط با انباشت، ذخیره‌سازی و نگهداری مواد غنی شده است که اینها یک بحث محدودی در نظر گرفته‌اند که به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی در ادامه افزود: در حقیقت آنچه که غربی‌ها بر روی آن تأکید دارند این است که غنی‌سازی و نگهداری آن به صورت محدود و کم‌اثر در داخل ایران باشد و این تقریباً همین پوسته‌ای از غنی‌سازی است که برای ما در نظر گرفته شده و قطعاً این پاسخ به نیازهای ما در عرصه صلح‌آمیز را نخواهد داد. میزان نیاز امروز ما برای نیروگاه‌های اتمی بیشتر از تولید ما است چه برسد به مصارف دیگر.

جوکار با اشاره به خطوط قرمز هسته‌ای کشور در مذاکرات اظهار داشت: ما اگر آن خطوط قرمزی که برای ما مشخص شده در بحث هسته‌ای و آن توانمندی ذخیره‌سازی و 190 هزار سو ترسیمی از طرف رهبری را مراعات کنیم در این مذاکرات به حق خود می‌رسیم. نوع سانتریفیوژها باید به گونه‌ای باشد که پاسخگوی نیازهای ما باشد. حالا غربی‌ها اصرارشان بر این است که یک تعداد محدودی سانتریفیوژ داشته باشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: بحث غنی‌سازی را اینها می‌خواهند به صورت یک پوسته‌ای از کار، به صورت یک نماد غنی‌سازی در داخل کشور وجود داشته باشد ولی غنی‌سازی که بتواند در عرصه‌های مختلف نیازها را برطرف کند اصلاً مد نظر آنها نیست. مسئله بعدی بحث تحریم‌ها است که تحریم‌ها را دارند به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که در دو سه مرحله برداشته شود. بخشی از این تحریم‌ها را می‌گویند تحریم‌های دولت آمریکا و اتحادیه‌ اروپا است و بخشی دیگر از طرف کنگره و بخشی شورای امنیت سازمان ملل است ضمن اینکه بعضی از تحریم‌های شورای امنیت چون جنبه حقوقی دارد برداشته نمی‌شود. اگر بخشی از این تحریم‌ها باقی بماند قطع مسلم از بهانه‌گیری غربی‌ها است. این اهمیت دارد که تحریم‌ها بایستی به طول کامل برچیده شود.

نماینده مردم یزد در مجلس با اشاره به اهمیت موضوع تحقیق و توسعه ادامه داد: بحث تحقیق و توسعه یک امر ضروری است و جزو خطوط قرمز نظام در این مبحث مطرح است. ما در شرایط فعلی نیازهایمان برای همین نیروگاه اتمی بوشهر که داریم برآورده نمی‌شود چه برسد که بخواهیم در آینده نیروگاه‌های بیشتری را داشته باشیم. قدر مسلم توسعه یکی از خطوط قرمز ما است که بایستی به طور جد روی آن پافشاری شود.

جوکار ویژگی‌های یک توافق خوب را اینگونه عنوان کرد: اگر توافقنامه‌ای نهایی در برگیرنده تمام نیازهای ما باشد و این چهارچوب و خطوط قرمز را رعایت کند بسیار خوب است و حالا چه در بخش غنی‌سازی و چه در بخش ابزار و همچنین برداشته شدن تحریم‌ها. بایستی این چهارچوب‌ها حفظ شود که نتوانند در آینده باج گیری کنند.

وی با اشاره به الزام امضای توافقنامه هسته ای از از طرف نمایندگان افزود: این امر ضروری است که می‌دانیم در سیاست خارجی هرگونه توافقی که بخواهد انجام شود بایستی به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

جوکار اظهار داشت: در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی چارچوب‌ها بیان شده و اگر چیزی که به عنوان پروتکل نهایی بخواهد مطرح شود به قدر مسلم برابر قانون اساسی بایستی به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

ارسال نظر: