حجت‌الاسلام علوی: اهل بیت(ع) در نوع انتساب به خودشان دقت دارند

کدخبر: 947932

هر آدم خوش انصافی اگر اهل بیت را بشناسد سر تواضع مقابلشان فرود می‌آورد ولی مهم این است که آیا اهل بیت هم ما را می‌پذیرند

مراسم عزاداری شب هفتم شهادت امام حسین علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی و مداحی حاج محمد نیکنام، کربلایی علی اصغر ژولیده و دیگر ذاکرین اهل بیت علیه السلام در هیئت غریب مدینه برگزار شد.

در ادامه متن گزیده ای از سخنان حجت الاسلام علوی تهرانی را می خوانید:

ما همواره از گذشته خود صحبت می کنیم که مثلا چه داریم و چه کاری انجام داده ایم، ولی یک صحابه ای دارند امام صادق علیه السلام به نام ابو صباح کنانی ایشان می فرماید روزی شرفباب شدم خدمت امام صادق علیه السلام و عرض کردم: اقا ما اگر بخواهیم به خاطر انتسابمان به شما، مردم در مورد ما خیلی بد می گویند. حضرت فرمودند: مگر شما به ما منتسب هستید؟

اهل بیت علیه السلام خیلی اهل دقت هستند در برقراری ارتباط با خودشان همینجوری نیست که هر کسی را به خودشان منتسب بکنند. در کتاب شریف عیون اخبار الرضا می نویسید به این که طایفه ای از ایرانی ها رسیدند خدمت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در مدینه و درب خانه حضرت علیه السلام را زدند و خود حضرت پرسیدند: شما که هستید؟ آنان گفتند: ما جمعی از شیعیان شما هستیم و حضرت فرمودند: من نمی شناسم شما را و روایت داریم این اتفاق 60 مرتبه تکرار شد و حضرت علیه السلام هربار می فرمودند: من شما را نمی شناسم. بار آخر درب خانه حضرت علیه السلام را زدند و گفتند: آقاجان ما جمعی از محبین شما هستیم و حضرت اندکی فکر کردند و فرمودند: درب را باز کنید و حضرت از این گروه استقبال کردند و ازشان بسیار پذیرایی کردند.

آنان از حضرت علیه السلام پرسیدند: چرا ما 60 مرتبه درب منزل شما را زدیم و شما ما را به دیدار نپذیرفتید؟ حضرت علیه السلام فرمودند: شما در همه آن 60 مرتبه ادعایی ار داشتید که آنان ادعا دروغ بود. شما می گفتید شیعه شما هستیم و من هرچه شما را نگه می کردم میدیدم که شما شیعه من نیستید و من با دروغگو سروکار ندارم. مرتبه آخر شما گفتید: ما محب(دوستدار) شما هستیم و من نگاه کردم دیدم شما واقعا مرا دوست دارید و درب را باز کردم.

اهل بیت علیه السلام در نوع انتساب به خودشان دقت دارند. حال چه کسی را منتسب به خودشان می دانند؟ شما در هیچ جای عالم پیدا نمی کنید که آدم با انصافی باشد(انصاف داشته باشد نه ایمان، شرط اولش انصاف است) و اهل بیت علیه السلام را دوست نداشته باشد ولی الزاما عاشق آنها نیست. یک کسی مثل جردجرداق نیز حضرت علی علیه االسلام را دوست دارد و او را مدح می کند و یک جله دارد که می گیود: " حضرت علی علیه السلام در محراب نمازش به شهادت رسید چون شدید العدالت بود! " این جله را شاید یک عالم مسلمان در وصف امیرالمونین علی علیه السلام نداشته باشد ولی می بینید یک مسیحی چگونه حضرت علی علیه السلام را توصیف می کند.

هر آدم خوش انصافی اگر اهل بیت علیه السلام را بشناسد سر تواضع مقابلشان فرود می آورد ولی مهم این است که آیا اهل بیت علیه السلام نیز ما را می پذیرند.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: به خدا کم هستند از شما که طرفدار جعفر باشند. یاران من دو خصوصیت دارند: کسانی هستند که اهل تقوا هستند و کسانی هستند که اهل عمل هستند آنهم برای رضای خدا و ثواب را از خدا می خواهد یعنی صرفا برای خدا عمل می کند.

چون می دانید که خداوند بهترین شریک است و می فرماید: اگر 99 درصد برای من انجام بدهی و 1 درصد برای غیر، من کل ثواب را میدهم به غیر و تو باید بروی از او بگیری.

لذا امید به اجر را کسی دارد که برای رضای خدا عمل می کند و ریا نمی کند.

منبع: وارث

ارسال نظر: