حجت‌الاسلام انصاریان: بیش از این باید به کتاب خدا و اهل بیت (ع) خدمت می‌کردم

کدخبر: 948451

من از گذشت عمرم پشیمان و شرمنده‌ام و مکرراً از پروردگار متعال می‌خواهم مرا در دادگاه عمر محاکمه نکند چون بیش از این باید به کتاب خدا و اهل بیت (ع) خدمت می‌کردم

اولین همایش «سید‌العابدین» ویژه چهارمین کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع) به همت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور امروز (چهارشنبه 21 آبان ماه) با حضور حجت‌‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان، آیت‌الله نعیم‌آبادی امام جمعه هرمزگان و برخی از علمای اهل تسنن استان و با حضور حجت‌الاسلام حمیدرضا سلیمانی مشاور وزیر ارشاد در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد .

حجت‌الاسلام انصاریان در بخش دیگری از چهارمین کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع) گفت: از این کار عظیمی که برای حضرت زین‌العابدین (ع) انجام می‌شود به نوبه خود تقدیر و تشکر می‌کنم به خصوص که طلوع این کار، کنار خلیج فارس و دریای متصل به تمام جهان، بندرعباس و با نفس گرم چهره بزرگواری مانند حجت‌الاسلام نعیم‌آبادی امام جمعه هرمزگان که پیوندی با مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری دارند، صورت گرفته است .

وی اظهار داشت: مطالبی که درباره بنده مطرح می‌شود فقط در لیاقت و فضل اهل بیت (ع) است لذا حرف من نسبت به کارهایی که انجام داده‌ام همان سخن حضرت سلیمان (ع) در آمدن تخت بلقیس مبنی بر «هَذَا مِن فَضْلِ رَبِّی» است .

حجت‌الاسلام انصاریان ابراز داشت: من از گذشت عمرم پشیمان و شرمنده‌ام و مکرراً از پروردگار متعال می‌خواهم مرا در دادگاه عمر محاکمه نکند چون بیش از این باید به کتاب خدا و اهل بیت (ع) خدمت می‌کردم .

وی عنوان کرد: شب ولادت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام هنگام اذان صبح زمانی که کارم درباره شرح «مصباح‌الشریعه» در 15 جلد به پایان رسیده بود با خود فکر کردم چه کار دیگری را شروع کنم که بهتر باشد؛ در کتابخانه خود راه می‌رفتم ناگهان به ذهنم زد که سراغ صحیفه سجادیه بروم اما با مشاهده جملات ابتدایی دعای اول این کتاب شریف آن را بستم و سر جایش گذاشتم و با خود گفتم این کار من نیست !

این خطیب توانمد ادامه داد: آن روز نماز مغرب را که خواندم دوباره وسوسه شدم و با خود گفتم برای نگارش کتابی در خصوص صحیفه سجادیه استخاره می‌کنم که آیه 46 سوره مبارکه کهف مبنی بر «وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَ خَیْرٌ أَمَلًا» آمد و این فکر در ذهنم تداعی شد که حتماً پروردگار این کار را برای من رقم زده است که باید آن را انجام دهم .

وی تصریح کرد: شرح صحیفه سجادیه در 15 جلد انجام شد با اینکه تیراژ کتاب در چاپ اول به هزار تا رسید اما بیش از 6 بار تجدید چاپ شد و چند جلد آن نیز به زبان انگلیسی ترجمه شده است .

حجت‌الاسلام انصاریان اظهار داشت: با وجود اینکه تاکنون بیش از 40 ترجمه برای صحیفه سجادیه صورت گرفته اما ترجمه‌ای که این جانب انجام داده‌ام همواره مورد توجه دانشجویان، طلاب و مقام معظم رهبری قرار گرفته است به طوری که یکی از نمایندگان دفتر ایشان در تیراژ وسعی آن را چاپ کرد و بعدها شنیدم که مقام معظم رهبری بعضی اوقات کتاب شرح صحیفه سجادیه را به اقوام خویش هدیه می‌دهند .

وی گفت: صحیفه سجادیه، به حضرت حق متصل است و باقیات الصالحات حضرت زین‌العابدین (ع) به شمار می‌شورد. همچنین در تاریخ هم سابقه نداشته کسی با زبان دعا، فرهنگ ایجاد زندگی سالم را رقم بزند .

این خطیب توانمند ابراز داشت: با وجود اینکه امام سجاد (ع) هیچگاه دریا را از نزدیک مشاهده نکرده بود اما می‌بینیم که یکی از جملات صحیفه سجادیه این جمله است، «یا من فی البحار عجایبه» ای خدایی که شگفتی‌های خلقت تو در دریاهاست و ما اکنون می‌فهمیم که نگاه ایشان به ورا و ماوراء هستی یک نگاه جامع بود .

حجت‌الاسلام انصاریان در پایان سخنان خویش به ذکر خاطره‌ای از یکی از شاگردان برجسته مرحوم آیت‌الله خویی فردی به نام سید حسن شالی پرداخت که این خاطره در مقدمه یکی از جلدهای شرح صحیفه سجادیه وی آمده است .

در پایان چهارمین کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع) از حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ حسین انصاریان به عنوان شخصیت ویژه برای تلاش گسترده در طول سالیان متمادی در راستای تبلیغ و ترویج مفاهیم بلند و ملکوتی صحیفه سجادیه و شرح کامل سجادیه در قالب یک مجموعه 15 جلدی و راه‌اندازی پرتال جامع صحیفه سجادیه به عنوان مهمترین منبع برای بهره‌مندی از معارف امام سجاد (ع)، حاج ماشاء‌الله عابدی برای اقدامات خالصانه و اهتمام در امر توسعه فرهنگ دعا و مناجات در مسجد امین‌الدوله و پیمان ایازی به عنوان جوان فعال مسجدی که حائز رتبه‌های ملی و بین‌المللی بود تقدیر و تجلیل به عمل آمد .

منبع: عقیق

ارسال نظر: