حجت‌الاسلام شاملو: مهمترین پیام عاشورا، ترس از خدا بود

کدخبر: 948461

آقا سیدالشهدا علیه السلام و اصحاب باوفایشان بنده خدا بودند و به مقام عبودیت و بندگی رسیده بودند

مراسم عزاداری دهه دوم محرم با سخنرانی حجت الاسلام شاملو و مداحی کربلایی حنیف طاهری ، برادر حسن کرمی و دیگر ذاکرین اهل بیت(ع) در هیئت عبدالله بن الحسن علیه السلام برگزار شد.

در ادامه متن گزیده ای از سخنان حجت الاسلام شاملو را می خوانید:

بحثمان پیرامون عبودیت و بندگی سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است. یکی از مهمترین پیام های عاشورا و نهضت اباعبدالله الحسین علیه السلام همین پیام است. آقا سیدالشهدا علیه السلام و اصحاب باوفایشان بنده خدا بودند و به مقام عبودیت و بندگی رسیده بودند و حال اصحاب حضرت سید الشهدا علیه السلام چه کرده بودند که یک همچین عبادت عظیمی مثل شرکت در جهاد به همراه ولی خدا روزیشان شد؟ در روز عاشورا حضرت اباعبدالله علیه السلام در کنار پیکر خیلی از شهدا این آیه از سوره احزاب را تلاوت می کردند: " مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا "(23/احزاب)

گویا این آیه زبان حال شهدای کربلا است. امام صادق علیه السلام می فرمایند: خداوند متعال در قرآن کریم یاد کرده است از شیعیان حقیقی ما با همین آیه. حضرت علیه السلام می فرمایند: مومنین دو دسته هستند:

یک دسته به این عهدی که با خدا بسته اند که آن عهد، عهد توحیدو عهد بندگی خدا و در ادامه عهد با ولایت بود که به این عهد با خداوند وفادار ماندند و اینها به دلشان هیچ ترس و هراسی در دنیا و آخرت ندارند و خودشان به مقام شفاعت می رسند.

دسته دوم کسانی هستند که به این عهد وفادار نبودند. مانند گیاهی که هر نسیمی آنها را تکان می دهد و مصمم به وفاداری به عهدشان با خدا و ولی خدا نبودند. اینها هم ترس و هراس در دنیا دارند و هم ترس در آخرت و اینها به مقام شفاعت نمی رسند. در واقع به واسطه مقام شفاعت دوستان خداف مکان دارد که آنها نیز وارد بهشت بشوند.

اما خصوصیت بارز شهدای کربلا و حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و کسانی که وافی به عهد خداوند هستند، انکه خدا ترس هستند. حضرت محمد صلوات الله علیه می فرمایند: کسی که خدا ترس است در واقع عرفان حقیقی نسبت به خداوند دارد. یعنی کسی که معرفت حقیقی نسبت به خداوند دارد، خدا ترس هم هست.

یکی از پیام های خاص واقعه عاشورا و در واقع ویژگی بارز امام حسین علیه السلام و شهدای کربلا همین خدا ترسی است.

در ذیل آیه 175 سوره آل عمران، در جنگ احد که بسیار جنگ سختی هم بود و مسلمین ظاهرا در آن جنگ شکست خوردند و مقدمه ای شد برای پیروزی های آینده و در آن جنگ وجود مبارک پیغمبر اسلام جراحات بسیاری را متحمل شدند و کشته و زخمی های بسیاری برای مسلمانان پیش آمد و شخصی آمد نزد حضرت محمد صلوات الله علیه و گفت: که چرا نشسته اید؟! دشمن می خواهد از جناحی دیگر به ما حمله کند. با این خبر در دل برخی از مسلمان ترس به دلشان مسلط شد و سپس این آیه از سوره گ مبارکه آل عمران نازل شد: " إِنَّما ذٰلِکُمُ الشَّیطانُ یُخَوِّفُ أَولِیاءَهُ فَلا تَخافوهُم وَخافونِ إِن کُنتُم مُؤمِنینَ "خداوند در این آیه فرمودند که از اینها که اولیاء شیطان هستند و در این جنگ ترس به دل شما انداختند، اینها نسبت به سپاه اسلام اولیاء شیطان هستند، از اینها نترسید و از خدا بترسید .

کسی که از خدا می ترسد که از غیر خدا واهمه ای ندارد.

ضحاک بن عبدالله مشرقی روایت می کند، وقتی حضرت سید الشهدا علیه السلام حرکت کردند و در نزدیکی کربلا و کوفه بودند رفتم خدمت حضرت و گفتم: هزاران نفر دارند به سپاه بنی امیه و عبیدالله بن زیاد ملحق می شوند! شما با این تعداد کم چگونه می خواهید با اینها روبرو شوید؟

حضرت علیه السلام در جواب این سخن، دستانشان را سمت آسمان بردند و فرمودند: "حسبنا الله و نعم الوکیل"

خداوند ما را کفایت می کند. ما که خدا را داریم از غیر خدا که هراسی نداریم.

در نهضت انقلاب خودمان، تمام دنیا در مقابل ما ایستادند و امام خمینی(ره) به واسطه توکل بسیاری که بر خداوند داشت در مقابل همه آنها ایستاد.

ارسال نظر: