حجت‌الاسلام میرباقری: اگر دین شناس شدیم، دیندار خوبی هم می‌شویم

کدخبر: 949215

باید آنچه که اعتقادات فرزندان را قوی می کند در دسترس آنها قرار دهیم

دومین شب مراسم عزاداری ده دوم محرم با سخنرانی حجت الاسلام میرباقری و مداحی حاج مصطفی سماواتی در مجتمع فرهنگی رفاه برگزار شد.

در ادامۀ متن گزیده ای از سخنان حجت الاسلام میرباقری را می خوانید:

خدای متعال در آیۀ ششم سورۀ مبارکۀ تحریم می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید هم خودتان و هم خانوادۀ خودتان را از آتش جهنم دور بدارید و حفظ بکنید. اگرچه ما آیات و روایات فراوانی داریم که مسئلۀ حفظ دیگران از آتش جهنم را منحصر به خانواده نمی کند بلکه همۀ اهل ایمان را نسبت به یکدیگر مسئول می داند. در روایتی از وجود مقدس پیامبر اکرم صل الله علیه و آله نقل شده است که حضرت در این حدیث همۀ مومنین و مؤمنات را نسبت به یکدیگر مسئول می داند و می فرماید: همۀ شما باید مراقب همدیگر باشید و در برابر یکدیگر مسئول هستید و باید پاسخ بدهید. امیر و حاکم مسلمین نسبت به رعیت و مردمش باید پاسخ گو باشد و باید امتی را که تحت امر او هستند را از آتش جهنم حفظ کند.

هر انسانی نسبت به اهل بیت علیه السلام و خانواده اش مسئول است، و سؤال باید جواب بدهد. پس آیات و روایات نشان می دهد که این قصه انحصار به خانواده ندارد. اما اینکه در این آیه قرآن کریم به خصوص اسم خانواده را آورده است نشان می دهد انسان یک مسئولیت حساس تری نسبت به خانوادۀ خود دارد. در عین حالی که انسان نسبت به دیگری مسئولیت عامی دارد، یک مسئولیت خطیر و ویژه و مهم تری نسبت به خانوادۀ خود دارد.

در روایتی آمده است که وقتی که این آیۀ شریفه نازل شد شخصی نشست و شروع کرد به اشک ریختن و گریه کردن و گفت من از هدایت خودم عاجز هستم چه برسد به اینکه بخواهم دیگران را هدایت بکنم؟ چه گونه زن و فرزندانم را از آتش جهنم حفظ بکنم؟

پیامبر اکرم صل الله علیه و آله در پاسخ به او فرمودند: تو آنچه را که خدا فرموده است به آنها امر بکن و آنچه را که خداوند نهی فرموده است از آن نهی بکن. از این حدیث یک نکتۀ ظریفی برداشت می شود، اینکه می فرماید آنچه را که خودت رو امر می کنی به آنها هم امر کن و آنچه را که خودت را نهی می کنی آنها را هم نهی بکن، نشانگر این است که من ابتدا باید خودم نسبت به آنچه به زن و فرزندم می گویم، اعتقاد داشته باشم.

نگهداری از آتش از کجا باید شروع شود؟ از چه از خانواده باید مراقبت کرد؟ پاسخ این است که پیش از اینکه خانواده تشکیل شود باید مسئلۀ نگهداری از آتش یک مسئولیت برای ما باشد. بسیاری از گرفتاری های خانوادگی ما به این دلیل است که ما از روز اول قدم را درست برنداشته ایم.

طبق این آیه مهم ترین نقطه ای که باید پدر و مادر در نگهداری از آتش نسبت به فرزندان و زن و شوهر نسبت به یکدیگر باید به آن توجه بکنند کجاست؟ آنچه از روایات معصومین علیهم السلم برداشت می شود این است، یک جنبۀ اعتقادی فرزندان و خانواده، دوم جنبۀ عملی نسبت به فرزندان و خانواده. یعنی کار اولی که باید نسبت به خانواده کرد عبارت از تقویت اعتقادات فرزندان است. اگر انسان اعتقادش نسبت به خدا و قیامت و عدل الهی درست شد آنوقت اگر بکشنش هم لقمۀ حرام وارد زندگی اش نمی شود.

فرزندان ما ابتدا باید اعتقادشان به خدا بالا برود، اگر دین شناس شدند، دیندار خوبی هم می شوند.

سوال دیگر این است که این جنبۀ اعتقادی را چگونه می شود درست کرد؟ معرفت و شناخت، باید آنچه که اعتقادات فرزندان را قوی می کند در دسترس آنها قرار دهیم.

منبع : وارث

ارسال نظر: