محمدرضا سرشار: برترین هنرها از دین سرچشمه می‌گیرد

کدخبر: 980943

این پژوهشگر حوزه ادبیات داستانی گفت: امروزه بین حوزه هنر و دین اختلافات زیادی وجود دارد، زیرا برخی معتقدند که در چارچوب دین، نمی‌توان هنر خلق کرد در صورتی که برترین هنرها به واسطه دین بوجود آمده است

به گزارش «نسیم» دکتر محمد رضا سرشار در دومین جلسه از سلسله نشست‌های رویش فرهنگ، که با حضور نخبگان و فعالان فرهنگی در جوار حرم مطهر رضوی برگزار شد گفت: بیش از سه هزار تعریف درباره فرهنگ شده است که این نشانگر آن است که واژه‌ها در ایدئولوژی‌ها و جهان‌بینی‌ها، تعاریف مختلف دارد. فرهنگ یک پدیده پیچیده است و ادبیات یکی از ابزارهایی است که فرهنگ را در جامعه نهادینه می کند، ادبیات را از قدیمی‌ترین هنرهای انسانی است که همه ابزار آن کلمات هستند.

وی با بیان اینکه کلمه یک پدیده بشری است، افزود: امروز در برخی از دانشگاه‌ها ریشه‌‎یابی کلمات به عنوان یک تخصص و علم مطرح است. برخی از کارشناسان و اندیشمندان معتقدند که اگر ریشه کلمات مشخص شود، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: معجزه همه پیامبران الهی به کلام ختم می‌شود. زنده کردن مردگان، شفا دادن مریض ها و... همه این معجزات، نشانه ای از کلام است. معجزه جاویدان خداوند، کلام که همان قرآن کریم است، می باشد. در قرآن کریم خداوند به قلم قسم می‌خورد و به آنچه که می نویسند که این نشان دهنده جایگاه و اهمیت کلمه نزد خداوند متعال است. هیچ هنری به اندازه هنرهای کلامی بقا ندارد و کم خرج ترین هنر نیز ادبیات است، ادبیات تنها محدود به شعر و داستان نیست. داستان علاوه بر سرگرم کردن مخاطب وظیفه ترویج تجارب، انتقال تاریخ، آموزش علم و تثبیت باورها و ارزش های دینی را نیز دارد.

وی با اشاره به نقش داستان در تعمیق معارف اسلامی، گفت: امروزه بین حوزه هنر و دین اختلافات زیادی وجود دارد، زیرا برخی معتقدند که در چارچوب دین، نمی توان هنر خلق کرد در صورتیکه برترین هنرها به واسطه دین بوجود آمده است.تا قرن 15 اصل هنر در چارچوب دین بوده است اما در پنج سال اخیر موضوع ضدیت دین با هنر مطرح شده است. با تأملی در اشعار و سروده های شاعرانی مانند حافظ و فردوسی می توان دریافت که بهترین هنرها از چارچوب دین استخراج شده اند.

استاد دانشگاه امام صادق افزود: هنرهای دینی خاصیت متحد سازی دارند، از آنجایی که جایگاه هنرهای دینی در فطرت وجودی انسان است می تواند مردم را با هم متحد کند.

ارسال نظر: