منصوری آرانی: ایران نقش محوری در معادلات منطقه‌ای ایفا می‌کند

کدخبر: 988376

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در نشست مشترک نمایندگان مجلس عوام و اعیان انگلیس و هیات پارلمانی ایران گفت: حضور موثر ایران در هرگونه مبارزه با معضلات منطقه‌ای امری بدیهی و غیرقابل خدشه است

نشست مشترک و گفتگوی صریح هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با تعدادی از نمایندگان دو مجلس عوام و اعیان انگلیس بعدازظهر امروز (چهارشنبه 20 اسفند ماه 93) در پارلمان انگلیس برگزار شد.

در این نشست که در فضایی دوستانه اما صریح برگزار شد، ابتدا آقای عباسعلی منصوری آرانی رئیس هیات پارلمانی ایران متشکل از 5 نماینده عضو گروه دوستی پارلمانی با کشور انگلیس با اشاره به تاریخ روابط گذشته میان ایران و انگلیس گفت: سوءتفاهمات گذشته بزرگترین مانع برای توسعه مناسبات آینده دو کشور محسوب می‌شود و گذشته را نمی‌توان فراموش کرد یا تاریخ را پاک نمود، اما ما نمی‌خواهیم در گذشته متوقف شویم.

وی افزود: باید ظرفیت‌های متقابل را مورد شناسایی قرار داد و نخستین گام در این راستا این است که این واقعیت انکارناپذیر مورد شناسایی قرار گیرد که جمهوری اسلامی ایران در منطقه دارای ظرفیت‌های فراوانی بوده و نقش محوری در معادلات منطقه‌ای ایفا می‌کند که از جمله این ظرفیت‌ها می‌توان به مبارزه با تروریسم اشاره کرد.

منصوری در ادامه گفت: حضور موثر ایران در هرگونه سازوکار معطوف به مبارزه با معضلات منطقه‌ای امری بدیهی و غیرقابل خدشه است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین گفت: اصول سیاست خارجی ایران توسعه مناسبات دوستانه براساس احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر می‌باشد و در این زمینه به جز رژیم صهیونیستی، ایران می‌تواند با تمام کشورها روابطی برابر و براساس منافع متقابل داشته باشد. هر چند روابط با آمریکا نیز در حال حاضر جزو خطوط قرمز ما می‌باشد.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس در ادامه با اشاره به حمله آمریکا به عراق در سال 2003 با همراهی کشورهای غربی که موجب کشته و زخمی شدن هزاران انسان بی گناه گردید، گفت: غرب و آمریکا به بهانه‌های واهی و دروغین سلاح شیمیایی به عراق حمله کرد ولی هرگز نتوانست صحت این ادعای خود را اثبات کند که این بزرگترین نقض حقوق بشر در تاریخ جدید منطقه بوده است و مرتکبان باید روزی پاسخگوی این اشتباه تاریخی باشند.

در این نشست همچنین آقای حمیدرضا عزیزی فارسانی نماینده مردم اردل، کیار، فارسان و کوهرنگ با اشاره به اینکه براساس فرمایشات مقام معظم رهبری روابط با کشورهای جهان برپایه سه اصل عزت،‌ حکمت و مصلحت باید باشد، گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران با تمام کشورها به جز رژیم صهیونیستی آماده برخورداری از روابطی نزدیک می‌باشد.

وی افزود: نگاه کنونی غرب و انگلیس به ایران باید با نگاه آنها در قبل از انقلاب اسلامی متفاوت باشد و امروز رهبران و مردم ایران ایران حاضر به پذیرش روابط با غرب و انگلیس براساس محاسبات دوره رژیم سابق نیستند.

عزیزی فارسانی همچنین با اشاره به اقدامات غرب در گذشته و حمایت از دیکتاتور سابق عراق در جنگ تحمیلی علیه ایران گفت: مردم ایران این واقعیت را هرگز نمی‌توانند فراموش کنند اما در عین حال ما خواهان مناسباتی نزدیک و مبتنی بر احترام و منافع متقابل هستیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب علیه ایران گفت: آیا تحریم دارویی علیه بیماران سرطانی در ایران و تحریم قطعات هواپیمای مسافربری، نقض حقوق بشر نیست؟

عزیزی همچنین افزود: باید به قوانین و مقررات هر کشوری احترام گذاشت اما شاهد بوده‌ایم که غرب با بهانه حقوق بشر و اتخاذ سیاست یک بام و دو هوا به دنبال اجرای سیاست‌های مدنظر خود می‌باشد.

در این نشست همچنین آقای حجت‌الله درویش‌پور نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار ما از غرب این است که واقعیات ایران جدید را درک کند و به قدرت و اعتبار ایران در منطقه و جهان احترام بگذارد.

همچنین آقای عباس قائیدرحمت نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاریخ پرفراز و نشیب روابط ایران و انگلیس گفت: مردم ایران براساس روابط گذشته برای مناسبات آینده خود تصمیم می‌گیرند اما ما می‌توانیم گذشته را اصلاح کنیم و این روابط را براساس منافع مشترک و با توجه به واقعیات تاریخی پیگیری کنیم.

وی گفت: ملت ایران به دنبال استیفای حقوق خود در تمام زمینه‌ها از جمله برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است.

در این نشست آقای شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ایران در همه ادوار در منطقه نقش محوری داشته و در استقرار امنیت در منطقه اقدامات مهم و سازنده‌ای انجام داده است.

موسوی در ادامه گفت: قبل از آنکه آمریکا با طالبان و القاعده و داعش وارد مبارزه شود، جمهوری اسلامی ایران با این گروه‌ها جنگید و هزینه‌های مادی و انسانی بسیاری را متحمل شد و در واقع هزینه امنیت خاورمیانه را ما پرداختیم اما متاسفانه قدرت‌های غربی به جایگاه ایران احترام نگذاشتند و با طرح پارده‌ای موارد بی‌اساس و موهوم موجبات بی‌اعتمادی ملت ایران را فراهم ساختند.

وی تاکید کرد: در عین حال باید از فرصت کنونی برای بهبود مناسبات استفاده کرد.

در این دیدار آقای منصوری آرانی در زمینه حقوق اقلیت‌های دینی نیز گفت: در ایران اقلیت‌های دینی برای انجام مراسم مذهبی خود آزادی کامل دارند، در مجلس دارای نماینده هستند.

وی در مورد فعالیت‌های اجتماعی زنان نیز در جامعه امروز ایران گفت: 65 درصد پذیرش دانشگاه‌ها در حال حاضر متعلق به زنان و دختران است و جایگاه زنان نسبت به قبل از انقلاب به شدت ارتقا یافته است.

منصوری آرانی در پاسخ به سئوالی در مورد مقابله با قاچاق مواد مخدر و اعدام قاچاقیان مواد مخدر در ایران گفت: ناتوانی دولت انگلیس در استان هلمند افغانستان در جلوگیری از کشت خشخاش و مواد مخدر موجب شد تا ایران با ورود حجم زیادی از مواد مخدر و عاملان آن مواجه شود و وارد مبارزه نفس گیر با قاچقچیان شود و 85 درصد از اعدام ها بر اساس احکام قضایی مربوط به قاچاق مواد مخدر است که ناشی از عدم مسئولیت دولت انگلیس است.

حجت الله درویش پور هم در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: دولت انگلیس باید برخی از رفتار های خصمانه علیه ما را که به دنبال همراهی با سیاست های آمریکا صورت می گیرد کنار بگذارد و حساب خود را از این کشو جدا کند تا به تدریج زمینه اعتماد روابط ایجاد گردد.

قائید رحمت نیز در این جلسه گفت: آیا کشورهای که دارای کلاهک هسته ای هستند و سلاح هسته ای تولید می کنند و از آن استفاده می کنند می توانند مدعی حقوق بشر و ایجاد جهانی عاری از سلاح هسته ای باشند.

در این نشست طولانی نمایندگان دو مجلس اعیان و عوام انگلیس نیز ضمن با اهمیت توصیف نمودن سفر هیات ایرانی در مقطع کنونی به انگلیس به اراده کشور متبوع خود برای توسعه ی مناسبات نزدیک با ایران در همه زمینه ها تاکید کردند.

یکی از نمایندگان مجلس عوام انگلیس در این ارتباط گفت: ما از گذشته روابط دو کشور اطلاع داریم و آن را انکار نمی کنیم ولی نمی خواهیم در گذشته متوقف شده بمانیم.

وی انجام گفتگوهای صریح و دوستانه میان دو کشور بویژه گفتگوهای پارلمانی بین مجالس دو کشور و نمایندگان بین دو ملت را مفید و سازنده خواند.

در این نشست جک استرا وزیر خارجه سابقه انگلیس که اداره جلسه را به عهده داشت گفت: ما سه هدف را در حال حاضر پیگیری می کنیم یکی پیشبرد روابط دو جانبه، دیگری همکاری در موضوعات منطقه ای و بین المللی و یکی هم ایجاد زمینه ای برای همکاری بین مجالس دو کشور.

جک استرا با ابراز خرسندی از حضور هیات ایرانی در این نشست افزود: نمایندگان مجلس انگلیس به شدت مشتاق افزایش تعاملات با ایران بویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند.

لرد نیکلاس نماینده مجلس اعیان انگلیس نیز در این نشست گفت: ما دوست داریم با ایران همکاری کنیم باید گشته را رها کنیم و با ابتکارات جدید زمینه های گسترش روابط را پیدا کنیم.

وی همچنین افزود: باید بنشینیم و با یکدیگر گفتگو کنیم و گفتگوها مطمئنا می تواند در گسترش روابط راهگشا باشد./

ارسال نظر: