شورای شهر مصوب کرد: حفظ موقعیت و جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز در میادین و چهارراه‌ها

کدخبر: 1043185

طرح حفظ موقعیت و جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز در میادین و چهارراه‌ها و معابر مهم شهر تهران تا ارائه طرح جامع ساماندهی میادین و معابر، در دویست و سیزدهمین جلسه شورای شهر تهران به تصویب رسید

به گزارش «نسیم»، در جریان دویست و سیزدهمین جلسه شورای شهر تهران، رسیدگی به اعتراض فرمانداری تهران به مصوبه «مجوز انجام هزینه به شهرداری تهران برای ایام اربعین حسینی (ع)» در دستور کار اعضا قرار گرفت که در نهایت اعضا شورای شهر تهران به گزارش تهیه شده از سوی کمیسیون‌های برنامه و بودجه و نظارت و حقوقی رأی دادند. رسیدگی به اعتراض فرمانداری تهران به مصوبه «مجوز کمک به مناطق سیل‌زده استان‌های ایلام و لرستان «شهرستان کوهدشت» به شهرداری تهران با مشارکت شهروندان تهرانی» دستور بعدی جلسه امروز شورای شهر تهران بود ک ه در ادامه اعضا شورای شهر تهران پاسخ تهیه شده از سوی کمیسیون‌های برنامه و بودجه و نظارت بر حقوقی را مورد تأئید قرار دادند. رسیدگی به اعتراض فرمانداری تهران به مصوبه «انتخاب و معرفی دو نفر از صاحب نظران دانشگاهی جهت عضویت در کمیته برنامه‌ریزی و نظارت موضوع مصوبه مقابله، کنترل و کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی» سومین دستور جلسه شورای شهر تهران بود که در رسیدگی به این اعتراض اعضا شورای شهر تهران تأکید کردند که فرمانداری تهران نمی‌تواند به این مصوبه اعتراضی را داشته باشند. بررسی طرح «حفظ موقعیت و جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز در میادین و چهارراه‌ها و معابر مهم شهر تهران تا ارائه طرح جامع ساماندهی میادین و معابر» دستور بعدی دویست و سیزدهمین جلسه شورای شهر تهران بود. محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با اشاره به متن ماده واحده طرح اشاره شده خاطر نشان کرد: دسته‌بندی جامعی از میادین، چهارراه‌ها و محورهای شاخص شهر تهران به همراه ملاحظات راهبری، نحوه چگونگی ساماندهی و طراحی آنها با توجه به اسناد بالا دستی و ارائه آن به شورای شهر تهران، بخشی از ماده واحده طرح اشاره شده است. در ادامه جلسه موافقین و مخالفین طرح اشاره شده نظرات و پیشنهادات خود را مطرح و در نهایت طرح اشاره شده به تصویب رسید. متن ماده واحده تصویب شده به شرح ذیل است:

با عنایت به برنامه‌های بند (1) و (2) از طرح‌های موضعی طرح جامع شهر تهران، تحت عنوان «ساماندهی عرصه‌ها و میدان‌های شهری و ساماندهی مراکز شهری» مواد 46، 86 و 88 از برنامه عملیاتی 5 ساله دوم شهرداری تهران و اهداف مصوبه شورای اسلامی شهر تهران تحت عنوان «الزام شهرداری تهران به احیا بازسازی و حفاظت آثار، بناها و اماکن انقلاب اسلامی» مورخ 15 مهر 87 و همچنین در جهت ایجاد هماهنگی در تهیه و اجرای طرح‌های مربوط به این حوزه، شهرداری تهران مکلف است تا پایان سال جاری نسبت به ارائه لایحه سند راهبردی ساماندهی و طراحی میادین، چهارراه‌ها و محورهای اصلی شهر تهران با توجه به ملاحظات طرح جامع، تفصیلی و مصوبات قبلی شورای اسلامی شهر تهران، با تأکید بر طراحی صحیح جداره‌ها، ارتقاء کیفیت سیما و منظر شهری و جانمایی صحیح مجتمع‌های ایستگاهی طی مراحل ذیل اقدام نمایند.

الف- دسته‌بندی جامعی از میادین، چهارراه‌ها و محورهای شاخص شهر تهران به همراه ملاحظات راهبردی، نحوه چگونگی ساماندهی و طراحی آنها با توجه به اسناد بالادست تهیه و نتیجه را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه دهد. ب - نسبت به پالایش و اولویت‌بندی طرح‌های موضعی و موضوعی مربوط به میادین، چهارراه‌ها و محورهای مهم و تکلیفی اقدام و حریم پهنه مشمول میادین و محورهای شاخص را جهت جلوگیری از تغییر کاربری و کنترل ارتفاع ساخت و ساز مشخص نماید. همچنین لایحه حریم میادین، محورهای و چهارراه‌های شاخص جهت اعمال در نقشه‌های طرح تفصیلی به کمیسیون ماده 5 ارائه گردد.

ج- پس از تائید لیست اولویت‌بندی (موضوع بند ب) توسط شورای اسلامی شهر تهران، تمامی طرح‌های موضعی و موضوعی، تکلیفی به انجام نرسیده با موضوعیت میادین، چهارراه‌ها و محورهای مهم شهری را با توجه به اولویت‌ها و زمانبندی تعیین شده تهیه و گزارش‌ آن را به همراه برنامه زمانبندی اجرا به شورای اسلامی شهر تهران جهت تصویب ارائه نماید.

تبصره:‌ از تاریخ ابلاغ این مصوبه شهرداری تهران مکلف است تا تکمیل سند راهبردی ساماندهی میادین و پیوست این طرح را جهت بررسی و تصویب به کمیسیون ماده 5 ارائه دهد.

ارسال نظر: