در جلسه امروز شورای شهر تهران

یک فوریت تعیین روز ۱۴ مهر به عنوان روز ملی تهران تصویب شد

کدخبر: 2045240

با تصویب در شورای شهر تهران موضوع نام‌گذاری روز تهران به صورت یک فوریتی در دستور کار اعضای شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفت.

به گزارش « نسیم آنلاین »، بررسی یک فوریت طرح نامگذاری روز تهران موضوع اول دستور جلسه دویست و هفتاد و سوم شورای اسلامی شهر تهران بود که پس از پیشنهاد تبدیل شدن به دو فوریت و عدم رای آورن این پیشنهاد، یک فوریت بررسی آن با رای اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.

عبدالمقیم ناصحی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در تشریح این طرح گفت: در طول دویست سال تشکیل تهران وقایع مهمی در شهر تهران رخ داده است که کشور را تحت تاثیر قرار داده و بر همین اساس اهمیت دارد که روزی به این نام در تقویم ثبت شود.

وی ادامه داد: در روز 14 مهرماه سال 1286 در مجلس شورای ملی که پس از انقلاب مشروطیت تشکیل می‌شود از تهران به عنوان دارالخلافه نام برده می شود که بر همین اساس این روز به عنوان روز تهران پیشنهاد داده شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: در قالب این طرح پیش بینی شده است که شهرداری تهران اقدامات لازم برای گرامیداشت این روز را به عمل آورد.

محسن سرخو، عضو شورای اسلامی شهر تهران به عنوان مخالف با بررسی یک فوریتی این طرح پیشنهاد بررسی به صورت دو فوریتی آن را بیان کرد و گفت: با توجه به اینکه این موضوع صرفا یک پیشنهاد است در قالب دو فوریت جمع بندی و تصویب شود.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه احتمال درج این نام در تقویم فرعی با توجه به سیاست های موجود وجود دارد بر پیگیری درج این نام در تقویم اصلی تاکید کرد و بر پیشنهاد بررسی دو فوریتی این طرح تاکید کرد.

محمد مهدی تندگویان در مخالفت با بررسی دو فوریتی این طرح اظهار داشت: اگر کار خاصی برای شهر تهران قرار است که انجام گیرد باید شان آن نیز در نظر گرفته شود و بر همین اساس این طرح باید در کمیسیون ها مطرح و به صورت پخته به صحن شورای شهر تهران ارائه شود.

احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در همین خصوص گفت: اینکه تهران یک روز را به نام خود داشته باشد به جهات مختلف لازم است.

وی تصریح کرد: مکتب فقهی تهران سابقه‌ای 200 ساله دارد ضمن اینکه تمدن چشمه علی قدمتی هزاران ساله دارد و قرمت شمیران نیز به 3 هزار سال پیش باز می گردد و مسافر ری نیز گویای قدمت هزاران ساله این شهر و به لحاظ شهر نشینی از هیچ شهری کم ندارد.

مسجد جامعی در ادامه گفت: یکی از موضوعاتی که تهران داشته و هیچ شهر دیگری در ایران آن را ندارد موضوع تاسیسات تمدن جدید است که برای نخستین بار در تهران پایه گذاری شد که از آن جمله می توان به اولین چاپخانه، اولین تماشاخانه، اولین سینما اشاره کرد.

وی در ادامه به حضور حضرت امام رضا(ع) در مرو اشاره کرد و گفت: زمانی که ایشان به مرو آمدند؛ برای وی سکه ای ضرب کردند که ایشان خود را منتسب به حضرت علی (ع) دانسته به گونه ای که در این سکه به عنوان رسانه واژه "موسی ابن علی ابن ابیطالب" ضرب شده بود و این سکه تا مدتها پس از شهادت ایشان در ری ضرب می شد.

عضو شورا در ادامه خاطر نشان کرد: زمانی که شهر تهران را حصار کشی می کردند 114 برج و بارو به مناسبت 114 سوره قرآن کریم ساختند که از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی همچنین در خصوص دارالخلافه نامیدن تهران گفت: این واژه در رقابت با دولت عثمانی که مرکز داعش آن روزگار بود انتخاب شد و مناسبتی برای استفاده آن وجود ندارد و بهتر است از واژه پایتخت استفاده شود.

مسجد جامعی اظهار داشت: الان روز شیراز و روز یزد وجود دارد و ما می توانیم از شهرداری بخواهیم تا اقدامات لازم در خصوص گرامیداشت این روز را انجام دهد.

وی بر لزوم برنامه ریزی در خصوص گرامیداشت این روز تاکید کرد و گفت : یکی از اقداماتی که می توان انجام داد این است که برنامه های لازم برای بزرگداشت این روز در شهرهای خواهر خوانده طراحی شود.

عضو کمیسون سلامت شورا تاکید کرد: امروز روزهایی در تقویم وجود دارد که برنامه ریزی برای آنها نیست و در نتیجه اقدامات خاصی هم در این خصوص صورت نمی گیرد که این موضوع نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان اظهار داشت: باید برای این روز به گونه ای برنامه ریزی بشود که به عنوان الگویی برای تمامی شهرهای کشور قرار گیرد.

محمد سالاری، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در مخالفت با دوفوریت بررسی این طرح گفت: برنامه ریزی در این خصوص به گونه ای که بتوان همه جنبه های آن را دید نیاز به کار کارشناسی دارد.

اسماعیل دوستی در مقام موافق دو فوریت بررسی این طرح گفت: جایگاه تهران خود گویای مقام آن است و نیازی به بحث در کمیسیون ها ندارد ضمن اینکه اخیرا در کشور موضوعاتی همچون پایتخت طبیعی، فرهنگی و مذهبی مطرح شده است و این ضرورت دارد که ما این روز را با شعار "کشور ایران، پایتخت تهران" مطرح کنیم.

ارسال نظر: