اختلاف اعضای شورای شهر تهران با زاکانی بر سر چیست؟

کدخبر: 2379440
خبرنگار:

با خروج اعتراضی 6 نفر از اعضای شورای شهر تهران از صحن شورا به هنگام سخنرانی علیرضا زاکانی، اختلاف شورای شهر تهران با شهردار وارد مرحله‌ی تازه‌ای شد

نسیم‌آنلاین: در دویست و سی و یکمین جلسه شورای شهر تهران، پس قرائت گزارش کارنامه فعالیت‌های اخیر شهرداری در حوزه حمل‌ونقل توسط محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار، حاضرین در جلسه ایراداتی به گزارش وی و همچنین قرارداد شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی با چین وارد کردند. هرمزی در مورد واگن‌‌های چینی اشاره کرده بود: «در نقطه‌ای هستیم که با همکاری سازمان شهرداری‌ها و شهرداری تهران فاز مهندسی پروژه‌ها، طراحی فنی و مکانیکی به پیمانکار ابلاغ شده و طراحی الکتریکال نیز امروز به اتمام می‌رسد و هفته آینده به پیمانکار اعلام خواهد شد.»

پس از گزارش هرمزی، علیرضا زاکانی، شهردار تهران پشت تریبون قرار گرفت تا به شرح اقدامات شهرداری بپردازد اما با شروع صحبت‌های زاکانی 6 نفر از اعضای شورای شهر جلسه شورا را به نشانه‌ی اعتراض ترک کردند. مهدی عباسی و جعفر شربیانی، رئیس و نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل، علی‌اصغر قائمی، سوده نجفی، مهدی اقراریان و ناصر امانی، اعضایی بودند که جلسه را به نشانه اعتراض ترک کردند.

اما چه چیزی باعث ترک اعتراضی اعضا شد؟

اسفندماه سال ۱۴۰۲، شورای شهر تهران در مصوبه‌ای به شهرداری این اجازه را داد تا برای تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران به مبلغ ۲ میلیارد یورو اتوبوس برقی از کشور چین وارد کند. قراردادی که با حمایت علیرضا زاکانی، نقش‌آفرینی مهدی چمران و حضور بازوی مالی شهرداری، یعنی بانک شهر منعقد شده است. اما به نظر اعضای شورا، این قرارداد حاوی ابهامات و ایرادات مهمی است. ابهاماتی که با انتشار اسناد مرتبط با قرارداد خرید اتوبوس‌های برقی از شرکت ساختمانی چینی در فضای مجازی وارد مرحله‌ی تازه‌ای شد.

 سید جعفر تشکری بعد از گزارش هرمزی با اشاره به مجوز ترک تشریفاتی که شورای  شهر به شهرداری تهران داده است گفت: «در آخرین روزهای سال گذشته شورای شهر تهران مجوز ترک تشریفات ۲ میلیارد یورویی را به شهردار تهران داد تا در بستر آن شهرداری بتواند خریدهای لازم در حوزه تاکسیرانی، اتوبوسرانی، سیستم‌های حمل و نقل هوشمند شهری و به طور کلی خریدهای لازم در حوزه حمل و نقل عمومی را انجام دهد.» 

وی افزود: «در زمان تصویب مجوز ترک تشریفات، معاون مالی شهرداری تهران اعلام کرد که به دلیل  محدودیت زمان و بیم از دست رفتن فرصت،  نمی‌توان به جزئیات ورود پیدا کرد. اما اکنون که فرصت  پیش آمده  باید جزئیات این مجوز مشخص شود تا هم ابهامات و سوء تفاهمات رفع شوند و هم بتوانیم در فرصت یک ساله باقیمانده  کارهای قابل قبول از نظر همشهریان عزیز را انجام دهیم.»

با شروع سخنرانی زاکانی تعدادی از اعضای شورا، به نشانه‌ی اعتراض صحن شورا را ترک کردند.

 سید جعفر تشکری به عنوان رئیس کمیسیون عمران و حمل‌نقل شورای شهر تهران پیش از ترک جلسه عنوان کرد که از مفاد قرارداد شهرداری بی‌اطلاع است و جزئیات این قرارداد به دست او نرسیده است. به نظر می‌رسد که گلایه‌ی اصلی اعضای شورا از این است که شهرداری تلاشی برای رفع ابهامات اعضای شورای شهر نکرده و پیش از اطلاع اعضای شورا از مفاد قرارداد، جزئیات قرارداد در فضای مجازی منتشر می‌شود.

پیش از این، ناصر امانی، عضو دیگر شورای شهر، در جلسه تصویب مجوز این واردات، تأکید کرده بود که تصمیم‌گیری درخصوص این قراردادها از حیطه اختیارات شورای شهر هم خارج است و هیئت وزیران باید به آن رسیدگی کند. فارغ از فرآیند تصمیم‌گیری درخصوص این قرارداد کلان اقتصادی، یکی دیگر از ابهامات مهم نسبت به این قرارداد، اهلیت‌سنجی شرکت طرف قرارداد است. شرکتی که براساس اسناد منتشر شده هیچ تخصصی در زمینه خودروهای برقی و حمل‌ونقل پاک ندارد. از طرفی، هیچ توضیحی نیز در خصوص چگونگی انتخاب چنین شرکت‌هایی داده نشده است! 

در ماه‌های گذشته شهرداری تهران در زمینه‌ی مدیریت ترافیک، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، محیط‌زیست، بودجه‌ی شهرداری، برنامه‌های فرهنگی و همچنین ابرپروژه‌های شهری مورد انتقادات جدی قرار گرفته است. بخش عمده‌ی این انتقادات در جلسات متعدد شورای شهر هم مطرح شده اما متوسط پاسخ درخوری دریافت نکرده است. همین بی‌توجهی شهرداری نسبت به ابهامات و ایرادات اعضای شورای شهر باعث تشدید اختلاف بین این دو نهاد شده و واکنش امروز را در پی داشته است. حالا باید منتظر ماند و دید که چه زمانی سوال و استیضاح از عملکرد شهرداری در جلسه شورا به صورت رسمی کلید خواهد خورد و آیا علیرضا زاکانی موفق به جلب اعتماد اعضای شورای شهر خواهد شد یا خیر؟

ارسال نظر: