محمدتقی فهیم در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

اسپانسر مالی "برادر" به سریال آسیب زده است/ "برادر" ضد اقتصاد مقاومتی و ضد منافع ملی است

کدخبر: 2044300

این منتقد گفت: سریال "برادر" نه تنها ضداقتصاد مقاومتی حرکت کرده، بلکه ضد منافع ملی نیز است، چرا که ما رسانه ملی‌مان را خرج تبلیغ کالای وارداتی هندی کرده‌ایم.

محمدتقی فهیم در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، درباره سریال «برادر» گفت: این سریال دو رویکرد مثبت و منفی دارد که رویکرد منفی این سریال آسیب جدی برنامه های تلویزیونی شده است و باید فکر اساسی برای آن شود.

وی با اشاره به رویکرد مثبت سریال ادامه داد: اینکه «برادر» به موضوع مهم دلال بازی، ربا بازی و زد و بندهای موجود در بازارها پرداخته، مسئله بسیار مهمی است؛ اینکه طی 2 دهه اخیر قبح ربا ریخته شده و دیگر گرفتن بهره پول یک مسئله عادی شده و «برادر» به نوعی به این مسائل پرداخته است.

این منتقد با بیان اینکه «برادر» بخشی از مناسبت های کثیف سرمایه داری را افشا می کند، اظهار داشت: مردم به این مسائل در سریال توجه کرده اند و قطعا نباید به راحتی از کنار آنها گذشت و نیازمند ساخت سریال های بیشتری در این حوزه هستیم.

فهیم تصریح کرد: رویکردی که به این سریال آسیب زده، بحث اسپانسر مالی است، چرا که در کشور ما هنوز این مسئله به درستی نهادینه نشده که اگر قرار است شرکت، موسسه و شخصی از یک کار فرهنگی حمایت کند، چطور باید وارد این میدان شود و این مهم باعث شده تا تفاوتی میان پشتیبانی مالی از یک اثر فرهنگی و آگهی بازرگانی وجود نداشته باشد. به عبارت دیگر سریال های ما دقیقا مانند تیزرهای تجاری عمل می کنند؛ در حالی که سرمایه گذارانی که از کارهای فرهنگی پیشتیانی می کنند باید بدانند که قرار نیست آن کار در همه سکانس ها و دیالوگ ها به اسپانسرها بپردازند.

وی در همین زمینه افزود: در سایر کشورها اگر سرمایه گذاری حامی مالی یک اثر فرهنگی می شود، در همین حد که اسم سرمایه گذار در تیتراژ برنامه ذکر شود، کفایت می کند ولی در کشور ما ایگونه نیست، از سوی دیگر در سریال «برادر» شرکتی که واردکننده برنج است و محصولاتش را با قیمت بالا به مردم می فروشد، اسپانسر مالی شده است و این مسئله آسیبی مضاعف برای سریال است.

این منتقد افزود: مردم به خوبی می دانند که شرکتی که به به صورت هفتگی قرعه کشی برگزار می کند و از طرف دیگر اسپانسر مالی یک سریال هم می شود، قطعا این هزینه ها را از فروش محصولاتش تامین می کند و باید عنوان کرد که جریان بزرگ سرمایه داری از فرهنگ استفاده ابزاری می کنند، در حالی که اگر قرار است سرمایه داران از فرهنگ حمایت کنند، باید در جهت تقویت فرهنگ عمومی باشد، نه تخریب آن.

فهیم تصریح کرد: مدیریت کلان تلویزیون باید فکری کنند که اگر قرار است تولیدکنندگان از آثار فرهنگی حمایت کنند، حتما باید تولیدکنندگان ملی باشند؛ در حالی که می بینیم کالاهای مصرفی بخش اعظمی از آنتن رسانه ملی را از آن خود کرده اند؛ از سوی دیگر مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند ولی معضل اصلی در بحث اقتصاد مقاومتی بحث مصرف گرایی است؛ از سوی دیگر «برادر» تشویق مصرف گرایی می کنند و این کار از این بابت علیه منافع ملی حرکت می کند.

وی با اشاره به تیم سازنده «برادر» تصریح کرد: این تیم تفکر هنرمندانه خود را خرج خالی کردن بیشتر جیب مردم کرده است؛ جواد افشار نیز نباید ساخت این سریال را عهده دار می شد؛ چرا که وقتی یک هنرمند در موقعیتی قرار بگیرد باید طرفدار مردم باشد نه اینکه طرفدار یک جریان سرمایه داری بزرگ که واردکننده کالا در کشور است، شود.

این منتقد گفت: «برادر» نه تنها ضداقتصاد مقاومتی حرکت کرده، بلکه ضد منافع ملی نیز است، چرا که ما رسانه ملی مان را خرج تبلیغ کالای وارداتی هندی کرده ایم، حال اگر اسپانسر سریال تولیدکننده داخلی بود، می گفتیم که خلاقیت هنرمندان مان صرف تولید داخلی شده است، در حالی که اینگونه و مردم از آنجایی که می دانند این سریال فریب شان می دهد، دلزاده می شوند.

فهیم خاطر نشان کرد: سریال «برادر» در بحث محتوا مسائل زیادی دارد و به سمت فریب مردم پیش می رود، دیگر جای بحثی درباره درام و بازی ها و دیالوگ های سریال باقی نمی ماند و چنین سریالی بهترین ساعت پخش را در رسانه ملی از آن خود کرده است.

ارسال نظر: