"شاهد عینی" گفتگوی همسر شهید اندرزگو با وحید یامین‌پور را روی آنتن می‌فرستد

کدخبر: 974737

برنامه تلویزیونی "شاهد عینی" پنجشنبه این هفته، نهم بهمن‌ماه در گفتگو با کبری سلیسپور، زندگی شهید اندرزگو را روایت خواهد کرد؛ این برنامه ساعت ۱۹ از شبکه افق پخش می‌شود

به گزارش خبرنگار «نسیم»، مجموعه «شاهد عینی» این هفته به گفت وگو با کبری سلیس پور همسر این شهید انقلابی درباره زندگی، مبارزات و شهادت علی اندرزگو اختصاص دارد.

قاسم اورنگی تهیه کننده و وحید یامین پور کارگردان این مجموعه هستند؛ این قسمت از شاهد عینی ساعت 19 روز پنجشنبه 9 بهمن ماه و تکرار آن روز بعد ساعت 15 از شبکه افق پخش می شود.

«سه سال از ازدواج مان می گذشت که سفری به افغانستان داشتیم؛ در یکی از جمع ها خطاب به‌ دوستانش می گفت: همسر من اسم اصلی و کار مرا نمی ‏داند و بعد از آن به من رو کرد و گفت اسم اصلی من سید علی اندرزگوست، تیر خلاص را به حسن ‌علی منصور، من زدم و از سال 43 تا حالا فراری هستم و مأمورین‏ دولت دنبالم هستند».

کبری سلیسپور همسر شهید اندرزگو با ذکر این خاطره یادی از این شهید گرانقدر انقلاب اسلامی می کند؛ شهیدی که در کسوت روحانیت، نه فقط در مقام موعظه و نصیحت، بلکه در جایگاه یک مبارز خستگی ناپذیر دوشادوش مردم به مقابله با استبداد و استکبار شاهنشاهی پرداخت و در همین راه هم به فیض شهادت نائل گشت.

این بانوی صبور و فداکار در سال 1349 با حجت الاسلام علی اندرزگو که آن زمان به شیخ عباس تهرانی مشهور بود ازدواج کرد؛ طلبه جوانی که امام جماعت مسجد محله شان در معرفی اش گفته بود از طلاب حوزه چیذر است و به این ترتیب کبری سلیسپور با جوانی از محله خودشان پیوند زناشویی بست.

زندگی این زوج جوان فراز و فرودهای مختلفی داشت و حتی پس از شهادت اندرزگو هم رازهای فراوانی برای همسرش باقی مانده بود؛ خبر شهادت شوهر را پس از پنج ماه از زبان امام خمینی(ره) می شنود مدت ها بعد با اعترافات شکنجه گر ساواک، محل دفن همسرش را می یابد.

سید علی اندرزگو در سال 1316 در یکی از محلات جنوب تهران به دنیا آمد و پس از طی تحصیلات ابتدایی مجبور به ترک تحصیل شد تا در بازار تهران کار کند؛ بعد از 10 سال فعالیت در بازار، و با ورود به نظامی هیئت ‌های موتلفه اسلامی، کارش را رها کرد و تا پایان عمر مهم‌ترین فعالیتش، مبارزه با حکومت ستمشاهی بود.

اعدام انقلابی حسنعلی منصور، نخست وزیر بی کفایت و خودفروخته رژیم شاه یکی از مهمترین اقداماتی بود که او به همراه حاج صادق امانی، صفار هرندی، نیک نژاد و بخارایی انجام داد؛ سه نفر از این افراد دستگر شدند و اندرزگو تحت تعقیب ساواک قرار گرفت اما او مدتی را در عراق سپری کرد و بار دیگر با نام مستعار به ایران آمد و در شهرهای مختلف به فعالیت های تحصیلی و مبارزاتی خود ادامه داد اما در سال 57 مورد شناسایی قرار گرفت و توسط ساواک دستگیر و شهید شد.

ارسال نظر: