تولیدکننده اسباب بازی: اسباب بازی چینی با مجوز دولتی وارد می‌شود

کدخبر: 1015693

محمدزاده در گفتگو با «نسیم» افزود: قیمت تمام شده تولید داخلی بالا است، طراح ایرانی مجبور است طرح خود را در چین تولید کند/ برای تولید شخصیت‌های عروسکی داخلی تشویق می‌کنند اما در عمل هیچ حمایتی صورت نمی‌گیرد

علی محمدزاده، تولیدکننده اسباب بازی در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: وضعیت تولید خوب نیست و همگی دچار روزمره‌گی شده‌ایم، حمایت نکردن دولت و نداشتن سندیکا مهم‌ترین دلیل این وضعیت است.

وی گفت: در این دو سال و با وجود مطرح شدن بحث مذاکرات تقاضا بسیار کاهش یافت، الان نیز وضعیت تغییری نکرده و مردم منتظر هستند تا ببینند در ماه‌های شهریور و مهر چه اتفاقی می‌افتد، بنابراین معامله‌ای صورت نگرفته و خریدی انجام نمی‌شود.

این تولیدکننده ادامه داد: چنین وضعیتی برای تولیداتی مانند اسباب بازی شرایط سخت تری دارد، زیرا اسباب بازی جز مایحتاج روزانه مردم نیست.

محمدزاده تأکید کرد: متأسفانه تولید اسباب بازی هیچ سندیکایی ندارد، همین هم باعث شده تا تولیدکنندگان جایگاه خاصی نداشته باشند، بدون شک وجود سندیکا باعث می‌شود تا جلوی کارهای تقلبی و شبیه‌سازی از طرح‌های دیگران گرفته شود.

وی اظهار داشت: یک مشکل دیگر در بحث تولید اسباب بازی وارداتی است که بدون هیچ ملاحظه‌ای صورت می‌گیرد. ما خودمان تولید کننده وسایل آموزشی دبستانی و پیش دبستانی هستیم گفته شده که برای ورود این وسایل به داخل کشور مجوز واردات داده نخواهد شد اما واقعا جای تعجب دارد که این همه وسایل خارجی از کجا وارد بازار می‌شود.

این تولیدکننده افزود: قاچاق این اجناس به داخل کشور ممکن نیست و بدون مجوز نمی‌توانند این چنین با وفور وارد کشور شوند.

وی گفت: هر سال نزدیک به مهرماه که می‌شود همه شعار حمایت از تولید ملی، لوازم التحریر و آموزشی داخلی سر می‌دهند اما در عمل هیچ گونه حمایتی نمی شود.

محمدزاده عنوان کرد: ارگانی مانند کانون پرورش فکری کودکان از تولیدکننده می‌خواهد تا عروسک دارا و سارا را تولید کرده و آن را جایگزین عروسک‌هایی مانند باب اسفنجی و دیگر شخصیت‌های خارجی نماید.اما در مقابلِ‌ تولید، حاضر نیستند نه سوبسیدی بدهند و نه تعدادی از آن‌ها را از ما خریداری کنند، به این ترتیب تولید ما می‌سوزد.

وی تصریح کرد: وضعیت الان بازار ریسک پذیر نبوده و نمی‌توان آزمون و خطا کرد، در بازار امروز اولین خطای تولیدکننده آخرین اشتباه او خواهد بود زیرا با یک خطا تا مرز ورشکستی پیش خواهی رفت.

وی افزود: در چنین شرایطی تولیدکننده ریسک نکرده، و از طرح‌ها و شخصیت‌های خارجی که مورد استقبال قرار می‌گیرد استفاده می‌کند و بنابراین با خیال راحت جنسش را به فروش می‌رساند.

این تولیدکننده اسباب بازی به نسیم بیان داشت: تولیدکننده‌ای که می‌خواهد اسباب بازی از روی شخصیت‌های داخلی را بسازد با هزار نوع مشکلات روبه رو می‌شود، قبل از هر چیز باید با سازنده آن عروسک قرارداد ببندد بعد هم که آن را وارد بازار می‌کند، هزار مدعی برایش پیدا می‌شود که چرا مثلا فلان شخصیت را تولید کرده‌ای

وی اضافه کرد: برخی از اسباب بازی‌ها هم هستند که اصلا توان تولیدشان در داخل کشور وجود ندارد، مانند اسباب بازی‌های الکتریکی. بنابراین طراح طرح خود را می‌برد و در جایی مانند چین آن را تولید می‌کند.

محمدزاده در پایان خاطرنشان کرد: یک مشکل دیگر هم این است که اگر در داخل هم تولیدی صورت بگیرد با استقبال مردم مواجه نمی‌شود بنابراین تولیدکننده مجبور است که آن را جنس چینی معرفی کند تا بتواند آن را به فروش برساند.

ارسال نظر: