میزان نیتریت به کار رفته در تولید سوسیس و کالباس سرطان‌زا است؟

کدخبر: 1019910

دبیر انجمن فرآورده‌های گوشتی در گفتگو با «نسیم»: تلاش می‌کنیم مجوز استفاده از خمیر مرغ را بگیریم/ مصرف سرانه فرآورده‌های گوشتی در کشور یک چهارم ترکیه است/ متخصصین غذایی مردم را با اما و اگرهای خود نترسانند

مجید افلاکی دبیر انجمن فرآورده‌های گوشتی در گفتگو با «نسیم» و در رابطه با شایعاتی که در رابطه با بحث سوسیس و کالباس هر از گاهی از از طریق رسانه‌ ها منتشر می‌شود، گفت: بهتر است برای هر حرفی مدرک و مستنداتی را ارائه دهند، یکی از موضوعاتی که در رابطه با تولید سوسیس و کالباس چندین سال است مورد بحث قرار گرفته است، موضوع استفاده از نیتریت است.

وی ادامه داد: استفاده نیتریت در بحث فرآورده‌های گوشتی سوسیس و کالباسها حداکثر به اندازه ppm 120 و به اندازه استاندارد در ایران استفاده می‌شود. در صورتیکه تا ppm 200 در کشورهای اروپایی و امریکا اجازه مصرف نیتریت را دارند. و این یعنی در کشور 50 درصد متوسط جهانی از نیتریت استفاده می‌شود.

وی بیان داشت: این درست نیست که فقط بگوییم نیتریت ممکن است مسمومیت ایجاد کند. بله، اگر ما داخل یک کیلو سوسیس و کالباس نیم کیلو نیتریت بریزیم خطرناک می‌شود.

وی اضافه داشت: مصرف سرانه سوسیس و کالباس کشورمان نزدیک به 6 کیلوگرم در سال بیشتر نیست .اما در کشوری مانند ترکیه 28 کیلوگرم در سال 2013 مصرف سرانه‌شان بوده است که تقریبا 4.5 برابر مصرف ما هست.

افلاکی گفت: بعضی از موارد بدون اینکه مدارک کافی و قانع کننده موجود باشد؛ به مردم معرفی می شود، متاسفانه متخصصین صنایع غذایی ما وقتی که مقاله می نویسند و یا در رسانه حرف می زنند یک "اگر" جلوی بحث خود می گذارند و با همین اگرها مشکلات زیادی را به وجود می‌آورند. مثلا می گویند "اگر" در سوسیس و کالباس ppm 500 نیتریت مصرف شود خطرناک است.

دبیر انجمن فرآورده‌های گوشتی تصریح کرد: مجموعه صنعت غذایی باید مورد حمایت واقع شود. ایراد گرفتن منطقی هیچ ایرادی ندارد، ولی اینکه بخواهیم شایعه درست کنیم و این صنعت را به زمین بزنیم نتیجه‌ای به جز واردات نخواهد داشت.

وی در رابطه با بحث خمیر مرغ اضافه داشت: ما از اول شهریور سال 93 بر اساس دستور العمل قضا و دارو و سازمان استاندارد کشور اعلام کردیم که استفاده از خمیرمرغ خلاف قانون است، به شرکت های تولیدکننده فراورده گوشتی هم اجازه ندادیم از این ماده استفاده کنند و استفاده اش هنوز هم ممنوع است.

وی تأکید کرد: چیزی که به آن خمیرمرغ می گویند همان گوشت جدا شده با دستگاههای مکانیکی است. در شرکتهای فرآورده گوشتی وقتی ران و سینه مرغ جدا می شود حدود 20 درصد گوشت روی استخوان می ماند. اگر لاشه مرغ دو کیلویی را در نظر بگیریم هر بار 400 گرم گوشت مرغ قابل استفاده از آن از بین می رود.

افلاکی بیان داشت: با دستگاهی می‌توان این گوشت را از مرغ جدا کرد، ابتدا در آلمان سپس در اتریش و حدود ده سال گذشته نیز این دستگاه وارد ایران شد.

وی اضافه کرد: یک سال و نیم گذشته تولید MDM مرغ صورت نگرفته است ولی در تلاش هستیم در سازمان غذا و استاندارد این مساله را ثابت کنیم که این گونه تولید، تولید با کیفیتی است و می تواند در تولید محصولات ارزان قیمت‌تر استفاده شود در حقیقت در تلاشیم تا مجوز تولید را بگیریم. هر چند تا آن زمان مطیع قوانین خواهیم بود.

رئیس تولیدکننده فرآورده های گوشتی گفت: سالی 50 هزار تن MDM مرغ از بین می رود. این 50 هزار تن می تواند جای واردات 50 هزار تن گوشت را بگیرد و این صرفه جویی ارزی در حد بزرگی می تواند باشد.

وی در رابطه با مصرف سرانه فرآورده های گوشتی در کشور به نسیم عنوان کرد: سال گذشته چیزی حدود 6 کیلوگرم مصرف سرانه ما بود. این مصرف سرانه برای جامعه ای که دارد صنعتی و صنعتی تر می شود شاخص پایینی است.

افلاکی تأکید کرد: در سال گذشته چیزی حدود 500 هزار تن انواع فراورده های گوشتی در کشور تولید کرده ایم که این میزان می تواند ظرف یک برنامه ریزی کوتاه به یک میلیون تن در سال برسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: واردات فراورده‌های گوشتی باید وارداتش بر اساس چهارچوب مشخصی باشد من مجموع واردات را بیشتر از یک درصد تولیدات داخل نمی بینم. همین مقدار نیز از طریق بازارچه‌های مرزی بوده است.

ارسال نظر: