واکنش دانشمند به چراغ سبز دولت برای حضور آمریکایی‌ها: برای فروش کالاهایشان به ایران می‌آیند

کدخبر: 1028150

دبیرکل خانه اقتصاد در گفتگو با «نسیم»: نباید بدون برنامه، در را به روی آمریکایی‌ها باز کنیم، زیرا در گذشته نمونه این کار را با چینی‌ها انجام دادیم و صدمه آنرا هم خوردیم/ آمریکایی‌ها برای فروش کالاهای خود و منفعت شخصی به ایران می آیند

مسعود دانشمند دبیرکل خانه اقتصاد ایران در گفتگو با «نسیم» در خصوص ابراز تمایل دولت برای حضور شرکتهای آمریکایی در ایران اظهار کرد: آمریکایی ها برای فروش کالاهای خود و منفعت شخصی به ایران می آیند و ما باید در تعاملات خود با آنها مراقبت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بازار خود را به روی کالاهای ساخته شده آمریکایی باز کنیم، به شدت آسیب خواهیم دید، ولی اگر بخواهیم سرمایه و تکنولوژی بپذیریم از این طریق میتوانیم تولید داخل را رشد دهیم و ماحصل آن نیز خواهیم توانست، ارزش افزوده خود را صادر کرده و در این صورت در مذاکرات تجاری با آمریکایی ها و دیگر کشورها موفق خواهیم بود.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران تصریح کرد: این که در صورت ورود شرکتهای آمریکایی به ایران، بازار خود را به آنها نسپاریم، تنها به هوشیاری مسئولان ما بستگی دارد. وی اضافه کرد: آمریکاییها چشم به بازار مصرفی ایران دارند و باید مراقب بود تا به جای ورود سرمایه و تکنولوژی، کالاهای خود را به ملت ما غالب نکنند.

دانشمند با اشاره به خط و خطوط اقتصاد ایران در مذاکره با آمریکایی ها نیز به نسیم گفت: خط و خطوط اقتصاد ایران کاملا روشن است و باید در جهت توسعه اشتغال و افزایش تولید ناخالص ملی با آمریکایی ها مذاکره کنیم و نباید بدون برنامه در کشور، در را به روی آمریکایی ها باز کنیم، زیرا در گذشته نمونه این کار را با چینی ها انجام دادیم و صدمه آن را هم خوردیم، بنابراین با ورود آمریکایی ها به اقتصاد ایران احتمال وجود هر خطری وجود دارد و ما باید هوشیار باشیم.

وی با بیان این مطلب که شرکتهای آمریکایی به ایران نمی آیند چون منع قانونی دارند عنوان کرد: شرکتهای آمریکایی خودشان با حضور در ایران مشکل دارند، زیرا در برجام آمده است که هیچ شرکت ایرانی نمی تواند در ایران سرمایه گذاری کند، اما شرکتهای آمریکایی از طریق دفاتر خارج از آمریکا می توانند، در ایران سرمایه گذاری کنند، اما طبق قانون داماتو هیچ آمریکایی ولو خارج از آمریکا نمی تواند در ایران سرمایه گذاری کند. ما از لحاظ قانونی مشکلی برای تجارت و کار اقتصادی با آمریکایی ها نداریم و خود آمریکایی ها با قوانین خودشان برای حضور در ایران مشکل دارند.

ارسال نظر: