از تذکر به نهاوندیان به دلیل غیبت یکساله تا انتقادهای عسگراولادی از دولت

کدخبر: 959254

حاشیه نگاری خبرنگار «نسیم» از چهل و دومین جلسه اتاق بازرگانی نشان می‌دهد که بازار حضور معاونین وزرا در جلسه امروز بسیار داغ بود

گروه اقتصادی خبرگزاری «نسیم»- چهل و دومین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران صبح امروز با تاخیر 20 دقیقه ای آغاز شد و مثل همیشه دستور کار جلسات به دلیل کمبود وقت با تغییراتی همراه شد.

به گزارش نسیم، در ابتدای جلسه غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی با تاکید بر لزوم عمل به بیانات رهبری در خصوص مبارزه با فساد، گریزی به سخنان روسای قوا در اجلاس مبارزه با فساد اداری زد و گفت: عامل فساد عدم شفافیت در برنامه های اقتصادی دولت است.

وی همچنین انتقادی هم از محدودیت رسانه ها در برخورد با مفاسد کرد و گفت: یکی از ارکان مبارزه با فساد اداری آزادی های مدنی و آزادی مطبوعات است که اگر در کشور به آن توجه شود برخی اجازه استفاده از روش های فساد آلود را ندارند.

در ادامه مرتضی الله داد معاون اقتصادی اتاق بازرگانی هم با ارائه گزارشی از روش های مبارزه با فساد و همچنین بیانیه اتاق در این خصوص یکی از دلایل شکل گیری فساد را فاصله گرفتن بخش خصوصی از دولت دانست و از بازده پایین جلسات شورای گفتگو به دلیل غیبت وزرا انتقاد کرد.

سپس نوبت به محمد شریعتمدار مشاور وزیر جهاد کشاورزی و عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی رسید که در خصوص وضعیت آب و کشاورزی کشور گزارشی را به اعضای اتاق ایران ارائه دهند.

عباس کشاورز در ارائه این گزارش با ابراز نگرانی از وضعیت صادرات محوصلات کشاورزی گفت: کشاورزی ما در صادرات دچار مشکل شده است و بازارهای مهم خود را از دست داده است و مشکل اساسی اینجاست که علی رغم افزایش قیمت کالاهای وارداتی قیمت کالاهای صادراتی هیچ رشد قیمتی نداشته است.

وی همچنین وعده داد که به زودی سند امنیت غذایی صادر می شود.

در پایان اسدالله عسگر اولادی رئیس کمیسیون صادرات اتاق هم به ارائه عملکرد کمیسیون صادرات پرداخت و گفت: در 8 ماه نخست امسال 63 میلیون تن صادرات غیر نفتی داشته ایم که ارزش آن چیزی در حدود 33 میلیارد دلار بوده است و نسبت به سال قبل رشد 20 درصدی د اشته است.

وی همچنین در خصوص تحریم ها هم گفت: تحریم بر روند صادرات بی اثر است نه این که اصلا اثری ندارد چه بسا اگر وجود نداشت می توانست عملکرد بهتری هم در عرصه صادرات داشته باشیم.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق همچنین از هجمه وارد شده به کارت بازرگانی انتقاد کرد و خواستار 5 ساله شدن کارت بازرگانی شد.

عسگر اولادی بزرگترین مشکل صادر کنندگان کشور را تحریم های بانیک و نوسانات ارز دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه آلمانی ها برای ما مشکلاتی را به وجود آورده اند و حساب برخی از صادر کنندگان مسدود شده است.

در پایان جلسه بازار داغ تذکرات نمایندگان بسیار داغ بود به شکلی که بسیاری از آن ها به نحوه اداره جلسات توسط شافعی معترض بودند و جلسات هیات نمایندگان اتاق را آمیخته با بی نظمی می دانستند.

حریری عضو اتاق بازرگانی هم در تذکری با انتقاد از غیبت های پیاپی برخی از اعضای اتاق از خلف وعده شافعی در خصوص انتشار اسامی غایبان گله کرد و گفت: آقای نهاوندیان که با اما اگر عضو اتاق بازرگانی هستند چرا یک سال است که در جلسات شورا حضور پیدا نمی کند.

یکی از اعضای شورا در پایان جلسه با واکنش تند نسبت به شافعی گفت: بنده 16 سال است عضو شورا بوده ام و زمان آقای خاموشی و نهاوندیان سابقه نداشته که جلسات این قدر بی نظم برگزارش ود.

نکته قابل توجه جلسه امروز شورا حضور پر رونق معاونین وزرا در جلسه شورا بود. به شکلی که سید ابریشمی معاون وزیر صنعت و خسروتاج قائم مقام این وزارتخانه،عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی به همراه لزومیان رئیس سازمان تولید کنندگان و مصرف کنندگان نان در جلسه امروز رایزنی فشرده ای را با اعضای اتاق داشتند.

اسدالله عسگر اولادی رئیس کمیسیون صادرات بعد از پایان جلسه همچنان مورد توجه خبرنگاران بود و در جمع آنها انتقادهای مختلفی را از مسئولان دولت مطرح کرد از غیبت وزرا در جلسه شورای گفتگو تا قیمت غیر منطقی نفت و دلار در بودجه 94.

ارسال نظر: