عضو اتحادیه آجیل و خشکبار: واردات بادام زمینی کمر تولیدکننده ایرانی را شکست

کدخبر: 960361

علیرضا ارزانی در گفتگو با «نسیم» افزود: ممنوعیت واردات بادام هندی، قیمت این محصول را افزایش داد/ گرانی ۱۰۰ درصدی فندق به دلیل عدم حمایت وزارت کشاورزی است

علیرضا ارزانی ممقانی عضو اتحادیه آجیل و خشکبار در گفتگو با «نسیم» در خصوص وضعیت قیمت آجیل و خشکبار نسبت به شب یلدای سال گذشته اظهار کرد: قیمت آجیل نسبت به سال گذشته با افزایش قیمت رو به رو بوده که دلیل اصلی آن کمبود تولید است.

وی افزود: افزایش قیمت ناشی از شب یلدا هنوز اثر خود را بر بازار نگذاشته است و احتمالا موج دوم افزایش قیمت آجیل با میزان 10 درصد در روزهای منتهی به شب یلدا به دلیل جابه جایی عرضه و تقاضا و هجوم مردم برای خرید ایجاد شود.

عضو اتحادیه آجیل و خشکبار ادامه داد: در حال حاضر بازار ما به شدت کساد است و توان عمومی مردم برای خرید کم شده است، به همین دلیل با وجود فاصله کم تا شب یلدا تغییری در بازار ایجاد نشده است.

ارزانی در تشریح جزئیات افزایش قیمتها به نسیم گفت: در برخی از محصولات مانند تخمه ژاپنی، بادام زمینی و فندق افزایش قیمت داشتیم که بیشترین این افزایش قیمت در فندق می‌باشد که 100 درصد افزایش قیمت داشته است.

وی دلیل افزایش قیمت فندق را کاهش تولید این محصول دانست و بیان کرد: تولید فندق به دلیل سرمازدگی درختان و عدم حمایت وزارت جهاد کشاورزی بوده و همین مسئله قیمت فندق را تا حدود 100 درصد افزایش داد.

عضو اتحادیه آجیل و خشکبار ادامه داد: در کشمش و انجیل افزایش قیمتی در حدود 40 و 20 درصد داشتیم، در گردو هم افزایش قیمت به شکل جزئی بوده و در تخمه جات و نخودچی افزایش قیمت نداشته ایم.

ارزانی با اشاره ممنوعیت واردات بادام هندی گفت: ممنوعیت واردات بادام هندی بی اثر است، زیرا 90 درصد بادام هندی کشور از طریق قاچاق تامین می شد و این ممنوعیت واردات تنها به افزایش قیمت این محصول انجامیده است.

وی در خصوص قیمت بادام هندی نیز به نسیم عنوان کرد: بادام هندی (که به صورت کارتن های 20 کیلویی معامله می شد) کیلویی 560- 570 هزار تومان بود که در حال حاضر کیلویی 640 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و صرف گفتن کلمه مموعیت واردات روی قیمت ها اثر گذاشت.

عضو اتحادیه آجیل و خشکبار در پایان با انتقاد از واردات بادام زمینی گفت: بهتر بود مسئولان وزارت جهاد به جای جلوگیری از واردات بادام هندی جلوی واردات بادام زمینی را می گرفتند که نمونه داخلی دارد و در حال حاضر واردات ریشه بادام زمینی ایرانی را خشکانده است.

ارسال نظر: