رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار: آجیل قاچاق نفس آجیل ایرانی را گرفت

کدخبر: 989909

ارزانی ممقانی در گفتگو با «نسیم» اظهار داشت: اگر دولت به صورت محدود آجیل وارد کرده بود بازار شب عید این چنین نمی‌شد/ واردات آجیل در اختیار عده‌ای محدود است

ارزانی ممقانی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفتگو با «نسیم» اظهار داشت: ما پیش بینی کرده بودیم که قیمت آجیل افزایش پیدا کند، به طوری که حتی تصور می‌شد که خرید آجیل صورت نگیرد اما خرید انجام شد و موجودی هم که وجود داشت به فروش رسید.

وی در رابطه با بحث تخمه ژاپنی گفت: قیمت تخمه ژاپنی از 30 هزار تومان شروع شده و در برخی جاها نیز حتی از پسته نیز گرانتر عرضه می‌شود زیرا امسال با کمبود بسیار زیاد این نوع تخمه مواجه بودیم و این کمبود نیز باعث شد تا کسانی که این تخمه را در اختیار دارند قیمتش را بالاتر ببرند.

ارزانی ممقانی با اشاره به این که در میادین عمده فروشی مغز فندوق حدود 74 هزار تومان و فندوق خام ایرانی حدود 42 هزار تومان است، عنوان کرد: در حال حاضر، فندوق ایرانی در بازار وجود ندارد و هر چه که در بازار است فندوق‌هایی است که به صورت قاچاق وارد شده است،

وی ادامه داد: بار فندوق برای امسال کم بود و اشخاصی که فروشنده هستند و فندوق در اختیار دارند به هر قیمتی که دوست دارند جنس خود را می فروشند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تصریح کرد: متأسفانه نادیده انگاشتن اتحادیه از سوی وزارت جهاد کشاورزی باعث شد تا وضعیت بازار آجیل شب عید به این ترتیبی شود که شاهدش هستیم. اگر مدیریت مناسبی صورت گرفته بود الان مردم فندوق را با قیمت 25 هزار تومان تهیه می‌کردند.

وی افزود: ما محصول کم داریم بنابراین باید به موقع واردات انجام می دادیم، از طرفی عده‌ای نیز محصول خریداری کرده در انبار گذاشته‌اند. این افراد حتی فروشنده نیز نیستند بلکه از این فرصت سوءاستفاده می‌کنند.

ارزانی ممقانی گفت: همان طور که من به عنوان رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار پیش بینی می‌کردم که بازار آجیل شب عید این گونه شود، افرادی هم که به دنبال سوءاستفاده از بازار هستند این موضوع را پیش بینی کرده و برای این زمان برنامه‌ریزی کرده بودند، الان نیز زمانی برای ممانعت از فعالیت آن‌ها باقی نمانده است.

وی اضافه کرد: اگر دولت حتی به صورت محدود واردات آجیل انجام داده بود و یا حتی اگر شعار داده بود که قصد دارد آجیل وارد کند آن زمان بازار قابل کنترل بود، زیرا این حرف باعث می شد تا افراد سودجو ترسیده و جلوی فعالیتشان گرفته شود.

وی در رابطه با بادام هندی و عرضه آن در بازار به نسیم بیان داشت: گفته شد که واردات بادام هندی ممنوع است شما اگر سری به بازار بزنید می بینید که سر تاسر مغازه‌ها پر از بادام هندی است. باید از خودمان بپرسیم چگونه این اتفاقات رخ می دهد؟

ارزانی ممقانی تأکید کرد: متأسفانه مشکل اصلی ما این است که واردات در دست عده‌ای خاص است که به راحتی می روند دلار مبادله‌ای و وارداتی می گیرند، جنس می خرند و وارد می کنند و با هر قیمتی هم که دوست دارند می فروشند بنابراین مردم با این درآمد کم خود مجبور هستند که پول خود را در جیب عده‌ای خاص بریزند.

ارسال نظر: