دبیرکل خانه اقتصاد ایران: تحریم‌ها تدریجی برداشته شود اثری بر اقتصاد ایران ندارد

کدخبر: 991723

مسعود دانشمند در گفتگو با «نسیم» افزود: بیانیه لوزان اثری بر اقتصاد کشور نخواهد داشت/ لغو تحریم‌های بانکی تعیین کننده است/ سال گذشته با وجود تحریم‌های نفتی ۵۰ میلیارد دلار صادرات نفت داشتیم

مسعود دانشمند دبیرکل خانه اقتصاد ایران در گفتگو با «نسیم» در خصوص تاثیرات بیانیه اخیر بر اقتصاد ایران اظهار کرد: این بیانیه عملا بر اقتصاد کشور تاثیر گذار نیست و تنها بستر را برای نگارش موافقتنامه نهایی طی سه ماه آتی فراهم می کند.

وی با تاکید بر چگونگی لغو تحریم ها بیان کرد: چگونگی لغو تحریم ها در موافقتنامه نهایی از اهمیت فراوانی برخوردار است و بر اقتصاد کشور تاثیر گذار خواهد بود.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اظهارات طرف های آمریکایی به نسیم خاطرنشان کرد: اگر همانطور که کری وزیر امورخارجه آمریکا گفت لغو تحریم ها بعد از تفاهمنامه نهایی منوط به راستی آزمایی از طرف ایران باشد ،آثارش در اقتصاد کشور دیر و ناچیز خواهد بود.

دانشمند تصریح کرد: اگر همانطور که مقامات ایرانی گفتند تا توافقنامه نهایی امضا شود، بلافاصله تحریم ها برداشته شود، قطعا اقتصاد ما به سرعت از آن تاثیر خواهد پذیرفت.

وی افزود: فعلا باید تا 10 تیرماه صبر کنیم و ببینیم چه چیزی در متن نهایی نوشته خواهد شد و تحریم ها چگونه برداشته می شود.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی اتفاق خاصی در مذاکرات هسته ای نیفتاده و به تبع آن تاثیری هم روی اقتصاد ایران نخواهد داشت.

دانشمند با تاکید بر لزوم برداشته شدن تحریم های بانکی بیان کرد: مهم ترین چیزی که باید برداشته شود تحریم بانکی است زیرا با همین محدودیت هایی که در فروش نفت وجود داشت، سال گذشته نزدیک 50 میلیارد دلار صادرات نفتی داشتیم.

وی تصریح کرد: اگر تحریم های بانکی را بردارند این 50 میلیارد به سرعت به 60 میلیارد هم می رسد و دسترسی ما به منابع بانکی بین المللی باعث می شود که بتوانیم برای واردات مواد اولیه از خارج، تسهیلات بانکی با بهره 4 یا 5 درصد استفاده کنیم.

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: این امکان به تولید کنندگان ما کمک می کنند که با هزینه کمتری تولید کنند و قابلیت رقابت پذیری بیشتری داشته باشند.

دانشمند بیان کرد: مسئله مهم و تعیین کننده ای که دولت باید روی آن کار می کرد اولویت در برداشته شدن تحریم هاست و به عقیده من مهم ترین مسئله برای ما برداشته شدن تحریم های بانکی است، که تحریم بانک مرکزی و سوئیفت در این میان بسیار مهم و تعیین کننده خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر تحریم ها به سرعت تا 11 تیرماه برداشته شود، آثار آن به سرعت ظرف یک یا دو ماه تا اول مهرماه در اقتصاد ملی ما دیده می شود.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران تاکید کرد: اگر برداشته شدن تحریم ها بر مبنای گام به گام و تدریجی و راستی آزمایی از سوی ایران باشد، بستگی دارد که غربی بر مبنای جدول زمان بندی خود چگونه تحریم ها را بدارند که به مرور بر اقتصاد کشور اثر گذار باشد.

ارسال نظر: