تغییر مرجعیت رسانه‌ای

کدخبر: 2377112
خبرنگار:

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به افزایش گسترده تاثیرگذاری هوش مصنوعی در زندگی امروز و تعدد رسانه‌های مجازی، مرجعیت نظام رسانه‌ای در حال تغییر است و در چنین شرایطی باید تدوین سند جامع الزامات هوش مصنوعی در دستور کار قرار بگیرد

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در «نخستین همایش هوش مصنوعی، رسانه و تحولات تولید محتوا» تحول هوش مصنوعی را به عنوان نقطه عطف و انقلابی نوین در جهان برشمرد و اظهار کرد: امروز هوش مصنوعی از حوزه‌های خاص و نگاه آزمایشگاهی خارج شده و با دامنه وسیع تاثیرگذاری در همه حوزه‌های زندگی بشر خودنمایی می‌کند.

وزیر فرهنگ افزود: فرهنگ، هنر و رسانه در دهه‌های گذشته پدیده‌های نوین و تحول‌آفرینی را تجربه کرده‌اند. اگر تا دو دهه قبل روزنامه‌ها جایگاه اصلی را در اطلاع‌رسانی به افکار عمومی برعهده داشتند، در سال‌های اخیر با تغییر مرجعیت رسانه از نظام مکتوب به نوین، پایگاه های خبری و شبکه‌های اجتماعی این جایگاه را از آن خود کرده‌اند.

اسماعیلی همچنین با اشاره به تحولات اخیر در حوزه انتشار محتوای فیلم و سریال گفت: امروز مرجعیت رسانه ملی ما علاوه بر رقبای خارجی، از سوی رقبای داخلی تهدید می‌شود که نشانه‌ای از تغییر فناوری‌های نوین است. مخاطب امروز در ایران فقط با تلفن همراه خود به بیش از 20 هزار فیلم و سریال در پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی و سایر پخش‌کنندگان دسترسی دارد.

وی یادآور شد: با مسدود شدن دو شبکه اجتماعی خارجی که حاضر نشدند قوانین کشور را بپذیرند، بخش مهم ترافیک اینترنت به سایت‌های داخلی اختصاص یافت. اما عمده این ترافیک صرف تماشای فیلم‌ها و سریا‌ل‌ها می‌شود که بسیاری از آن‌ها در قالب تنظیم‌گری منتشر نشده‌اند. بنابراین پرسش مهم پیش روی نهادهای فرهنگی، ساز و کار تنظیم‌گری در فضای امروز است؛ موضوعی که نظام حکمرانی سنتی فرهنگی ما را با چالش مواجه کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به گسترش کارکردهای هوش مصنوعی در سال‌های آینده گفت: همان گونه که در دانش ژنتیک و نانو، عقب‌ماندگی‌ها را پشت سر گذاشتیم و امروز در لبه فناوری قرار گرفته‌ایم، اگر امروز به صورت فعالانه با مقوله هوش مصنوعی مواجه شویم، می‌توان از این فناوری فرصت ساخت.

وزیر فرهنگ با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مراسم سالروز ارتحال امام(ه) درباره لزوم بازآرایی رسانه‌ای کشور گفت: موضوع بازآرایی رسانه در برنامه هفتم توسعه به عنوان یک برنامه میان‌مدت مورد توجه قرار گرفته و برگزاری چنین همایش‌هایی می‌تواند زمینه‌ساز توجه ویژه به هوش مصنوعی در بازآرایی رسانه‌ای باشد.

اسماعیلی برپایی همایش «هوش مصنوعی، رسانه و تحولات تولید محتوا» از سوی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه معاونت مطبوعاتی را اقدامی هوشمندانه و آینده‌نگرانه توصیف کرد و افزود: نگاشت سند جامع الزامات هوش مصنوعی با همکاری نخبگان این عرصه از طریق اعلام فراخوان و جمع‌آوری دیدگاه‌ها باید در اولویت برنامه‌های مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه قرار گیرد.

وی با بیان این که انفعال در عرصه فرهنگ مطلوب نیست، ابراز امیدواری کرد همایش دوم هوش مصنوعی در ماه‌های آینده با مشارکت فعال نهادهایی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطا‌ت و فناوری اطلاعات و حوزه‌های علمیه برگزار شود تا علاوه بر بررسی ابعاد مختلف این فناوری، سیاستگذاری‌های کلان کشور از دستاوردهای آن بهره‌مند شود.

اسماعیلی در پایان با بیان این که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیگیری وظایف خود به طور ویژه به اقتضائات روز توجه دارد، از اندیشمندان حوزه هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین خواست در تحولات پیش رو به طور جدی نقش‌آفرینی کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر: