دبیر جشنواره تئاتر مقاومت: "دریادلان"، پژواک ارادت به شهدای غواص است

کدخبر: 1025903

حسین پارسایی دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت ضمن بازدید از روند تمرین نمایش دریادلان گفت: بزرگی و شکوه این حماسه تراژیک در این اثرمتبلور می‌‌شود

به گزارش «نسیم»، حسین پارسایی دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در پایان این بازدید ضمن تقدیر از عوامل و بازیگران این نمایش، گفت: نمایش «دریادلان» نگاه متفاوتی بر نمایش های دفاع مقدسی دارد و در این نمایش سعی شده است که با تاکید بر جنبه های زیبایی شناختی به وجوهی از اثر بپردازد که بزرگی و شکوه این حماسه تراژیک بیشتر متبلور شود. در عین حال یک اثر کاملا هنری و زیباست .

دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت گفت: من در جریان آماده سازی این اثر بودم و به رسم وظیفه فعلی ام در جشنواره تئاتر مقاومت، امیرحسین شفیعی را تشویق کردم که حتما این کار را دنبال کند و به ایشان قول دادم که در کنارشان خواهم بود و با حمایت از اثر انجام وظیفه خواهم کرد تا جشنواره تئاتر مقاومت هم سهم کوچکی در کنار نهادهای دیگر مثل مرکز هنرهای نمایشی، حوزه هنری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری داشته باشیم .

وی در خصوص اهمیت پرداخت به موضوع شهدای غواص افزود: این شهدا در روز تشییع شان علاوه بر اینکه مردم را متاثر کردند باعث فخر ملت هم شدند و رشادت آنها در عملیات کربلای چهار هنرمندان ما رو هم تحت تاثیر قرار داد و نمایش «دریادلان» در واقع پژواک ارادتی است از جمعی از هنرمندان تئاتر این مرز بوم که دارند به نمایندگی، این موضوع را و این رشادت را به نمایش می گذارند .

در ادامه حسین پارسایی گفت: اساسا موضوع شهدای غواص به عنوان یکی از رخدادهای مهم دفاع مقدس و مقاومت موضوع قابل تاملی است که نه تنها هر ایرانی را بلکه هر انسانی را تحت تاثیر قرار می دهد و رشادت و شکوه و بزرگی این دلاورمردان توام با صبر و مظلومیت آنها زبان زد است و من فکر می کنم اجرای این نمایش یک ادای دین از سوی گروه است .

دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت ادامه داد: حضور من به منزله قدردانی از تلاش هنرمندانی است که همچنان دغدغه تئاتر مقاومت و دفاع مقدس را دارند و هدف پاسداشت و بزرگداشت این رشادت را دارند. آمدن من بر سر این تمرین هم با این هدف است که نسبت به این جریان احساس دین می کنم و برای ادای احترام و تقدیر از هنرمندانی است که برای گرامیداشت این رشادت ها تلاش می کنند .

این کارگردان تئاتر در خصوص استفاده از ظرفیت های موجود در تئاتر برای تقویت ارزش های تئاتر دفاع مقدس گفت: همانطور که ارزش های دفاع مقدس متعلق به همه ملت ایران است پرداخت به این ارزش ها نیز به همه هنرمندان تعلق دارد و تلاش همه هنرمندان با هر ذوق و روشی که دارند در تقویت این ارزش ها باید گرامی داشته شود .

وی تاکید کرد: درست است که ما چندین برابر از طول دفاع مقدس از آن فاصله گرفته ایم اما پرداخت به جبهه انسان ساز که انسانیت را صاحب معرفت می کند دورانی که به دانشگاه انسان سازی از آن یاد می شود. این وظیفه است که به زندگی و رشادت های سردارانی بپردازیم که امروز باعث فخر ما هستند .

پارسایی همچنین با تاکید بر اینکه دستگاه های فرهنگی دولتی و نظامی که فعالیت هنری انجام می دهند و ارتباط مستقیمی با مفهوم رشادت ، شهادت و دفاع مقدس دارند باید ضمن پرهیز از موازی کاری به این حوزه وارد شوند و از این آثار حمایت کنند، ادامه داد: این آثار و نمونه آن نباید واقعا محدود به چند اجرا و در یک بازه زمانی مشخص و تنها در هفته گرامی داشت دفاع مقدس اجرا شوند چراکه نیروی جدید و جوان تئاتر وقتی پتانسیل حمایتی این ارگان ها را ببیند قطعا این هنرمندان جوان و خلاق را به سوی خودش جذب خواهد کرد .

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: این روحیه در نسل جوان ما وجود دارد که از جنگ و از دفاع قدس بدانند و ما باید با نگاهی کاملا امروزی و با توجه به ظرفیت ها و نیاز جامعه به این حوزه بپردازیم. بر این اساس نمایش های محیطی را می توان متناسب با زمان و مکان برای مردمی که فرصت تهیه بلیط ندارند تا برای تماشای نمایش به سالن بروند ، تولید کرد .

نمایش «دریادلان» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین شفیعی از 26 شهریور ماه ساعت 19 در پارک دانشجو اجرای خود را آغاز می کند .

ارسال نظر: