روایت پند‌های پیامبر(ص) به عبدالله بن مسعود از زبان آیت‌الله علوی گرگانی

کدخبر: 1026866

کتاب "پندهای پیامبر اعظم(ص) به عبدالله بن مسعود" از زبان یک مرجع تقلید به شرح بیانات پیامبر اسلام خطاب به این صحابه می‌پردازد/"ابن مسعود! حرفی را بزن که به گوشت شنیده باشی و علم داشته باشی و دیده باشی"

به گزارش خبرنگار «نسیم»، رسول رحمت، پیامبر بزرگ اسلام به فرموده قرآن کریم اسوه حسنه و والاترین الگو برای بشریت است. به اعتقاد مسلمانان سیره پیامبر که شامل قول، فعل و تقریر ایشان است یکی از بزرگترین ذخایر ما برای کشف حقایق بندگی است. در بررسی سیره پیامبر از ابتدا تا کنون آثار ارزشمند بسیاری به رشته تحریر در آمده که هر یک از نقاط مثبت و منحصر به فردی برخوردار است، اما این دریای عمیق را انتهایی نیست و هر روز در صیدی تازه شاید مروارید درخشان دیگری به تور صیاد آید.

جلد سوم از مجموعه کتب "انوار اخلاقی" شامل درس های اخلاقی حضرت آیت الله علوی گرگانی با عنوان "پندهای رسول اعظم (ص) به عبدالله بن مسعود" است که توسط این استاد برجسته اخلاق در ایام تحصیلی حوزه علمیه قم برای طلاب و روحانیون در قالب سخنرانی بیان شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: "دین اسلام به عنوان کاملترین دین آسمانی شامل سه بخش می باشد:1. اصول و عقاید. 2. فروع و احکام. 3. اخلاق و آداب. شیوه پیغمبر خدا و ائمه طاهرین (ع) در کنار بیان اصول و احکام، بیان اخلاق سلامی بوده است و لذا در موقع مختلف به نصیحت و موعظه مردم می پرداختندکه این نصایح در کتب مختلفی همچون نهج الفصاحه و نهج البلاغه و کتب روایی دیگر همانند خصال و کافی و غیره جمع آوری شده است.

علمای اعلام نیز به تبع ائمه اطهار در مواقع خاص و ایام مختلف سعی در موعظه و راهنمایی مردم داشتند مرجع عالیقدر و سرور گرامی حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی نیز علاوه بر مجالس وعظ و منبر که در ایام تبلیغی همانند محرم و ماه رمضان داشته اند، در طول سال نیز برای طلاب علوم دینی جلسات اخلاقی برگزار می کردند که محور جلسات اخلاقی ایشان مواعظ پیامبر گرامی اسلام به عبدالله بن مسعود بوده است."

دفتر نشر معارف این کتاب را در نوبت اول در 1500 شمارگان و در 160 صفحه و با قیمت روی جلد 57000 ریال چاپ کرده که بخش های مختلفی از جمله؛ نحوه مواجهه با فقر، مردم آخرالزمان، نحوه رفتار با بی دین، علمای آخرالزمان، دوری از غرور، مردم آخرالزمان، دنیا ملعون است، تأخیر در توبه، دشمنی با شیطان، غصه روزی خوردن، حفظ زبان، خشوع بیهوده، یاد قیامت و.... را شامل می شود.

در بخشی از کتاب تحت عنوان " مردم آخرالزمان" آمده است:

پیغمبر اکرم به عبدالله بن مسعود می فرماید: "بعد از من گروه هایی می آیند که بهترین غذاهای رنگارنگ را می خورند، سوار چارپایان می شوند و خودشان را آرایش می کنند"، خودشان را آرایش می کنند، "مثل آرایش زن برای شوهرش". آن قدر خودشان را آرایش می کنند مثل تبرج زنان؛ یعنی همان طور که بعضی از زن ها گردنبند و گوشواره و عده ای زنجیر می اندازند، اینها هم این طوری هستند.

"آنها منافقان امت من هستند"؛ یعنی روش معینی ندارند، هر روز بایک لباس و یک مدل و یک آرایش بیرون می آیند. تابع ظواهرند. "اینها در قهوه خانه ها می نشینند و قهوه می نوشند. با کعبات و شطرنج بازی می کنند" و سرگرم دنیا می شوند. "دنبال شهوترانی هستند". هر چه اشتهای نفس داشته باشند و به میل آنها تعلق بگیرد، دنبال می کنند، حالا حرام باشد یا حلال، خدا راضی باشد یا نباشد برای آنها فرقی نمی کند؛ زیرا می خواهند به هوای نفسشان برسند. "از اجتماعات مسلمانان فاصله گرفته و شرکت نمی کنند"، شاید مراد نماز جماعت باشدکه در نماز جماعت شرکت نمی کنند. واقعا این دسته از افراد همینطورند؛ یعنی هنگم نماز، در قهوه خانه دور هم حلقه زده و مشغول صحبت کردن هستند و در وقت نماز ز ذکر خدا غافلند.

گزارش: توفیق علایی

ارسال نظر: