گزارش «نسیم آنلاین» از مراسم تشییع پیکر عباس کیارستمی

پرستویی: نیم‌قرن تلاش کیارستمی میراث ایران است/ احمد کیارستمی: پدرم می‌گفت جایزه‌ در وطن جور دیگری می‌چسبد

کدخبر: 2045960

پرویز پرستویی در مراسم تشییع پیکر عباس کیارستمی گفت: حاصل نیم قرن تلاش کیارستمی، امروز میراث ایران است، کیارستمی تنها یک فیلمساز، شاعر، عکاس نیست بلکه کیارستمی همه اینها است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی "نسیم آنلاین"؛ مراسم تشییع پیکر زنده یاد عباس کیارستمی از دقایقی قبل در محوطه کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان آغاز شد.

جمعیت زیادی در محوطه کانون پرورش فکری برای حضور در مراسم تشییع پیکر عباس کیارستمی جمع شدند.

کیارستمی تنها یک فیلمساز، شاعر، عکاس نیست

در این مراسم چهره های مختلف سینمایی از جمله اصغر فرهادی، جمشید مشایخی، رخشان بنی‌اعتماد، حبیب رضایی، فرامرز روشنایی، نیکی کریمی، مسعود کیمیایی، امیر عابدی، رضا بنفشه‌خواه، حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، علی رفیعی، حسین پاکدل، عاطفه رضوی، حسن پورشیرازی، مازیار میری، مجید درخشانی، علیرضا رضاداد، شهرام مکری، احمد مسجدجامعی، بهمن فرمان آرا، رضا میرکریمی، نرگس آبیار، محمدحسین قاسمی، محمدعلی سجادی، احمد و بهمن کیارستمی، آتیلا پسیانی، یدالله صمدی، تورج اصلانی، رضا کیانیان، سیروس الوند، ایرج نوذری، علیرضا افتخاری، رویا نونهالی، حمیدرضا مویینی، جهانگیر کوثری، مریلا زارعی، ابراهیم مختاری، همایون اسعدیان، بیتا فرهی، رویا نونهالی، نیکی کریمی، اصغر فرهادی، داریوش فرهنگ، محمدرضا کریمی صارمی، شهرام مکری، لیلی گلستان، سیف الله صمدیان، علیرضا تابش، علیرضا رضاداد، فرهاد توحیدی، امین تارخ، منوچهر شاهسواری و شماری دیگر از چهره‌های هنری کشور حضور یافته‌اند .

پرویز پرستویی در مراسم تشییع عباس کیارستمی گفت: امروز اینجا آمدیم تا بدرقه کنیم عزیزی را که سال های سال تلاش کرد و از خود خاطرات زیادی را به جا گذاشت و حاصل نیم قرن تلاشش امروز میراث ایران است، کیارستمی تنها یک فیلمساز، شاعر، عکاس نیست بلکه کیارستمی همه اینها است.

صمدیان: کیارستمی یعنی هنر متعالی سرزمین پهناور ایران

صمدیان در این مراسم گفت: کیارستمی یعنی هنر متعالی سرزمین پهناور ایران؛ فایل تصویری طی چند روز اخیر درباره کیارستمی در فضای مجازی پخش شد که در آن فایل از وی می پرسند دوست داری کدام اثرت بعد از مرگت بیشتر بدرخشد و وی در جواب به صراحت گفت هیچ کدام را و دوست دارم خودم بمانم.

وی ادامه داد: منظور کیارستمی از اینکه گفت دوست دارم خودم زنده بمانم، زندگی کردن در کره زمین نیست، بلکه یعنی خودش بماند.

صمدیان تصریح کرد: عطش کار بود که وی را زنده نگه داشته باشد.

آیدین آغداشلو : سینمای کیارستمی از مرحله بازسازی شخصی گذشت

آیدین آغداشلو در ادامه گفت: حاصل عمر کیارستمی را به سادگی نمی توان بازگو کرد چرا که ما با کسی سروکار داریم که دارای دو وجه است، یک وجه آن وجه شخصی بود یعنی به عنوان سینماگر بسیار در تاریخ معاصر ما موثر بود. جهان سینما وی از مرحله بازسازی شخصی گذشت و یه یک سینمای جدید تبدیل شد.

وی ادامه داد: کیارستمی نه هنرمند بیرونی و نه هنرمند دوردست بود بلکه تاثیرش در سینمای جدی بود، وی همچنین در سینمای جهان هم تاثیرگذار بود و چنین سهمی را برای فیلمساز دیگری قائل نیستم.

آغداشلو تصریح کرد: کیارستمی هنرمند جامع الاطرافی بود و روح پرتکاپوی وی در یک قالب معین نمی گنجید و بعد از مرگ وی مخاطبین وی چه در طول حیاتش و چه در طول تاریخ حیات زندگی وی و آثارش را جمع بندی می کنند.

وی گفت: میراث کیارستمی میراث گرانبهایی است و کمتر هنرمندی است که بتواند ذر اواخر عمرش چنین کارنامه ای داشته باشد و وی حق داشت بگوید کارش را انجام داده است و باید زمان بگذرد تا وجهه های مختلف این هنرمند بر همگان مشخص شود.

ایوبی: امروز را روز عزا ندانیم، بلکه روز جشن آیینه‌ها است

در ادامه ایوبی گفت: امروز را تاریخ به یاد خواهد داشت و هرگز فراموش می کند، امروز مرد آرام و بی ادعای فرهنگ و هنر دفترش را به آرامی بر مس چیند و می رود، در جهان جهانی شده مردی بر آمده از سرزمین خورشید و از جنس نور و روشنایی برخاست و به تماشا خواست انسان را.

ایوبی افزود: کیارستمی همه وجودش بی زنگاری اش یک آیینه شد به تمامی انسان

ایوبی تصریح کرد: بیایید امروز را روز عزا ندانیم بلکه روز جشن آیینه ها بدانیم، کیارستمی می رود ولی این تماشا پایان نمی گیرد.

ابراهیم فروزش: کیارستمی یکی از پایه گذاران اصلی سینمای فکری کودکان و نوجوانان بود

در ادامه ابراهیم فروزش گفت: غم از دست دادن کیارستمی واقعا طاقت فرسا است، عزیزی از دست دادیم که نبودنش جبران ناپذیر است.

فروزش افزود: کیارستمی یکی از پایه گذاران اصلی سینمای فکری کودکان و نوجوانان بود و خودش به صورت خودجوش به سبکی در این زمینه دست یافت که مختص خودش یود.

وی افزود: ذهنیت خلاق همراه با هوشمندی فوق العاده اش باعث می شد تا سختگیرانه اندیشه اش را به تصویر بکشد، وی نامی شناخته شده در سینمای جهان است و بنا بر انتخابی جز 10 سینماگر بزرگ دنیا قرار دارد.

اصغر فرهادی: کیارستمی با همه سنگ اندازی ها دل از این خاک نبرید

اصغر فرهادی در این مراسم گفت: باورم نمی شود چند هفته پس از آخرین دیدارمان امروز در این جمع ایستاده ام تا درباره سفر بی بازگشت تان حرف بزنم از شما بسیار گفته و گفته ایم هر چند بسیار دیر.

وی گفت: از کیارستمی سپاسگزارم که با همه سنگ اندازی ها دل از این خاک نبرید و سپاسگزارم که راه سنگلاخ جهانی کردن این سینما را با بردباری به سرانجام رساند.

فرهادی تصریح کرد: سپاسگزارم نه به این خاطر که زیبایی جهان را دیدید بلکه جهان را زیبا دیدید.

داریوش شایگان: کیارستمی فرزند اصیل ابن آب و خاک بود

داریوش شایگان هم در این مراسم گفت: بیش از ده سال پیش برحسب اتفاق با کیارستمی در ایتالیا به عنوان یک فستیوال یک هفته ای را در هتلی اقامت داشتیم و توانستم در ابن مدت عباس را از نزدیک بشناسم.

وی ادامه داد: در آن مدت حس کردم کیارستمی مسائلی را می بیند که یا من اصلا نمی بینم و یا توجهی به آن نداشتم، وی فرزند اصیل ابن آب و خاک بود.

شایگان گفت: کیارستمی برای یاد گرفتن نیازی به انبوه اطلاعات نداشت ، چرا که وی دنیا را از درون خود می بیند و اسرار طبیعت را کشف می کرد و جوهری که در درونش یود از طریق نگاهش به بیرون ساطع می شد.

مسعود کیمیایی: کیارستمی به اندازه تاریخ ماندگار است

در ادامه این مراسم، مسعود کیمیایی گفت: وسعت عباس کیارستمی به حدی هست که هر چقدر درباره آن بگوئیم کم است ولی مطمئن هستم که نور خداوند در هنرمند و مظلوم بیش از بقیه می تابد.

کیمیایی گفت: کیارستمی به اندازه تاریخ ماندگار است.

احمدکیارستمی: پدرم می‌گفت جایزه‌ای که در خاک وطن می‌گیری جور دیگری به دل می‌چسبد

احمد کیارستمی در این مراسم گفت: در این سال هایی که کمتر از پدرم در ایران کار به نمایش در می آمد نمی دیدم که گلایه ای داشته باشد ولی چند سال پیش که در ایران جایزه ای برای وی گذاشتند عنوان کرد که فستیوال و جشنواره های زیادی داشته ولی جایزه در خانه آدم یک جور دیگر به دل آدم می چسبد.

ارسال نظر: