رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

کار ساخت گنبد جدید حرم امام حسین (ع) تا ۶ ماه آینده به پایان می‌رسد

کدخبر: 2058667

حسین پلارک گفت: طبق زمان‌بندی تا ۶ ماه دیگر کار ساخت گنبد جدید حرم امام حسین (ع) به طور کامل به پایان رسیده و بعد از آن گنبد به عراق برای نصب بر روی گنبد فعلی منتقل خواهد شد.

حسن پلارک در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، درباره افزایش ارتفاع گنبد امام حسین (ع) گفت: این کار دو مرحله دارد، اول ساخت گنبد جدید که روی گنبد فعلی نصب می شود و در نتیجه باعث افزایش ارتفاع گنبد تا 7 و نیم متر خواهد شد که این مرحله با پیشرفت 60 درصدی در کرمان همراه بوده است.

وی ادامه داد: طبق زمان‌بندی تا 6 ماه دیگر کار ساخت گنبد جدید حرم امام حسین (ع) به طور کامل به پایان رسیده و بعد از آن گنبد به عراق برای نصب بر روی گنبد فعلی منتقل خواهد شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: بخش دوم کار مربوط به شاسی که گنبد روی آن نصب می شود، است که در این مرحله باید 4 ستونی که گنبد فعلی روی آن نصب است را لاغرسازی و تقویت کنیم و تا اربعین 50 درصد لاغرسازی و تقویت دو ستون گنبد انجام می شود و 2 ستون دیگر نیز 8 ماه زمان نیاز دارد.

پلارک تصریح کرد: کار لاغرسازی و تقویت ستون ها از لحاظ مهندسی کار بسیار پیچیده ای است و به همین دلیل از پروفسور بنان و قهرمان از مهندسان ایرانی مقیم خارج از کشور کمک گرفته ایم.

وی خاطر نشان کرد: 4 ستونی که در حال حاضر گنبد روی آن نصب است، وزن هزار تنی را تحمل می کنند که بعد از نصب گنبد جدید و افزایش ارتفاع گنبد باید وزن هزار و 250 تنی را تحمل کنند که برای این کار نیاز به تقویت دارند؛ از سوی دیگر ستون های فعلی به خاطر عریض و طویل بودند فضای زیادی را از حرم اشغال می کنند که بعد از تقویت و لاغرسازی شاهد افزایش فضا در اطراف ستون ها هستیم.

ارسال نظر: