آموزش فضای مجازی باید از کودکی آغاز شود

کدخبر: 2255741

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های کنترل جامعه در شرایط بحرانی، جلوگیری از اخبار و شایعات و استفاده صحیح از فضای مجازی است، گفت: آموزش و مراقبت‌های فضای مجازی، برای کاهش شایعات در جامعه، یکی از موارد مهمی است که از دوران کودکی ضرورت دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های کنترل جامعه در شرایط بحرانی، جلوگیری از اخبار و شایعات و استفاده صحیح از فضای مجازی است، گفت: آموزش و مراقبت‌های فضای مجازی، برای کاهش شایعات در جامعه، یکی از موارد مهمی است که از دوران کودکی ضرورت دارد.

سیده فاطمه ذوالقدر عصر امروز در سخنانی، انتشار محتواهای نادرست و مخرب و نشر شایعات در شرایطی که کشور در بحران اقتصادی به سر می‌برد را مصداق تخلف و ساختارشکنی عنوان و اظهار کرد: در شرایط بحرانی این مساله طبیعی است که دستگاه‌های مختلف برای مقابله با این آسیب‌ها نهایت تلاش خود را کرده، تا بتوانند از مخرب بودن آنها جلوگیری کنند.

وی با تقدیر از نقش بی‌بدیل مجموعه‌هایی چون پلیس فتا در برخورد با متخلفان این حوزه افزود: بررسی اقدامات نشان می‌دهد ما در جریان جرم‌انگاری و برخورد با این مسائل بسیار خوب عمل کرده‌ایم، اما سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که تا چه حد در این فضا به دنبال پیشگیری از وقوع آسیب و فرهنگسازی بوده‌ایم؟

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با توجه به آمار و ارقام کاربران فضای مجازی، سهم کودک و نوجوان را در این دنیای بی‌انتها قابل توجه دانست و گفت: کودکان به عنوان سرمایه‌های انسانی جامعه، نیاز به آموزش و مراقبت‌های لازم برای ورود به فضای مجازی دارند تا بتوانند درک صحیحی از پیرامون و فرآیند جامعه پذیری داشته باشند.

لزوم حمایت و همراهی والدین با کودکان برای حضور در فضای مجازی

نماینده مردم تهران در مجلس، اتخاذ رویکردهای سلبی برای محدود کردن ارتباط کودک با فضای مجازی را ناموفق ارزیابی کردآورد و گفت: تنها راه‌حل مطمئن، برای گذار از این مسیر، نظارت و همراهی والدین در فضای مجازی است.

ذوالقدر به اقدام اخیر مجلس پیرامون این مساله اشاره کرد و یادآور شد: مجلس نیز بنا به وظیفه خود در این حوزه، هفته گذشته لایحه حمایت از کودک و نوجوان را تصویب کرد تا برای اولین بار جنبه عمومی جرم را مدنظر قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: مجلس در این فرآیند سعی داشته تا با بازدارندگی حاصل از این لایحه، نقش قانون‌گذار را در برطرف کردن خلاء موجود، به‌خوبی ایفا کند.

به گفته این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، خلاء مذکور باید با ورود بخش خصوصی، رسانه، آموزش و پرورش و دیگر مجموعه‌های ذی‌ربط به صورت کامل پر شود.

وی در زمینه اقدامات صورت گرفته توسط بخش خصوصی نیز اقدامات زیست‌بوم مجازی درسا را نمونه موفقی از دغدغه در مدیریت و کنترل فضای مجازی کودک و نوجوان عنوان و اظهار کرد: اقداماتی مانند دنیای درسا با رویکردهای غیر سلبی، نگرانی‌های والدین را در ارتباط کودک با فضای مجازی برطرف می‌کند.

این نماینده مجلس همچنین در این عرصه با استقبال از طرح‌هایی چون اینترنت پاک، کاهش آسیب‌های ناشی از فضای مجازی را در گرو اجرایی شدن چنین اقداماتی در کنار نیازسنجی‌های جامعه‌شناختی و روان‌شناختی ارزیابی کرد.

منبع: آنا

ارسال نظر: