رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی: افراطی‌گری، هویت اسلامی و کیان دین را به مخاطره افکنده است

کدخبر: 989374

 حجت‌الاسلام مبلغی در دیدار وزیر امور دینی بنگلادش گفت: گروه‌های تکفیری و افراط‌گرا گذشته اسلام را زیر سوال برده‌اند و بسترهای حرکت امت به سمت آینده مطلوب را تخریب می‌کنند

به گزارش «نسیم»، وی افزود: دین اسلام به صورت عمیق و گسترده ای واجد ابعاد انسانی است و افراط گرایان در جهت عاری سازی اسلام از این ابعاد و بی رحم نشان دادن اسلام تلاش می‌کنند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی، بکار گیری اعتدال و رویکرد میانه روی در جهان اسلام را از مهمترین راه‌های مقابله با خطرات تکفیر و افراطی گری عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: دانشگاه مذاهب اسلامی مشی معتدل در جهان اسلام را در پیش گرفته است و تلاش کرده و می‌کند گام‌های اساسی برای همگرایی دانشگاه‌های مهم جهان اسلام با رویکرد اعتدال بردارد. دکتر مبلغی با اشاره به این که بنگلادش کشور مهمی است و ملت این کشور توانست استقلال خود را بازیابد و جشن بگیرد، گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی آمادگی دارد در زمینه‌های مهم آموزشی و دانشگاهی با دانشگاه‌های بنگلادش همکاری نماید. وی با اعلام اینکه «تبادل علمی بین علمای مذاهب برای امت» چرخه درستی ندارد، اظهار داشت: در فقه دو رویکرد را به صورت همزمان دنبال می‌کنیم که یکی تاکید بر مشترکات است و دیگری کشاندن فقه مذاهب در کنار هم و با هم به سمت موضوعات معاصر، و این دانشگاه به دنبال تعریف یک نظام حقوقی مأخوذ از همه مذاهب است. در ادامه این دیدار، «مطیع رحمان» وزیر امور دینی بنگلادش با اشاره به حضور در جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه مذاهب اسلامی، ارتباط میان اهل سنت و تشیع در ایران را ارتباطی تنگاتنگ و خوب توصیف کرد و گفت: شرایطی که برای مذاهب در ایران است در کشور خودمان نیز حاکم است و روابط شهروندان براساس همزیستی مسالمت آمیز میان مذاهب مختلف اسلامی است. وی با تاکید بر اینکه اختلافی میان مذاهب در ایران دیده نمی‌شود، اظهار داشت: مایه مسرت و خشنودی است که اختلافی نمی‌بینیم و باید تمام تلاش را برای وحدت میان مذاهب جهان اسلام بکار بگیریم. وزیر امور دینی بنگلادش با ابراز خرسندی از تلاشهای وحدت گرایانه دانشگاه مذاهب اسلامی، همکاری و تعامل بین نهادهای دینی و آموزشی دو کشور را ضروری دانست و گفت: امیدوار هستیم فرصتی فراهم شود تا استادان و دانشجویان بنگلادشی برای تحصیل به دانشگاه مذاهب اسلامی بیایند و زمینه برای تبادل استاد و دانشجو فراهم شود. در پایان این دیدار که با حضور معاونان دانشگاه مذاهب اسلامی و همچنین معاون وزارت اموردینی، رییس بعثه بنگلادش برگزار شد، مقرر شد تا براساس همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی با دانشگاه‌های مهم جهان اسلام، استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه اسلامی بنگلادش در دستور کار قرار گیرد.

ارسال نظر: